Side 1 av 3

Ny celica eier med Røykproblemer

Legg innLagt inn:16 des 2003 12:51
av Zorin
Hei har en Celica 90 mod. Kjøpte den for 40,000 så visste at det var noe galt med den, men har ikke gjort noe med den enda ,men lurer nå på om dere kan hjelpe meg med og stille en diagnose.

Den har siden jeg kjøpte den for noen mnd. siden ofte lagt igjen en god blårøyksky etter seg ved første akselerasjon. Det skjer bare når den har stått et døgn eller mere og det forsvinner så fort jeg har fått "blåst ut" ved første akselerasjon. Noen som vet hva det kan være? Bruke jo en del olje på dette så hadde vært fin om dere kunne hjelpe meg.

Bilen skraper også litt i gearene 2-3 kan dette komme av slitte synk.ringer?

I vognkortet mitt står det at bilen er en 2.0 GT-l 16 Twincam hva betyr det?Er det det samme som gti? Og hvor mye hester er det i den motoren( Står 115KW)?
Ser dere nevner mye mk5 er dette en slags fellesbetegnelse på denne karosseri modellen?

dere kan svare på dette

Re: Ny celica eier med Røykproblemer

Legg innLagt inn:16 des 2003 13:34
av chris
Zorin skrev:Hei har en Celica 90 mod. Kjøpte den for 40,000 så visste at det var noe galt med den, men har ikke gjort noe med den enda ,men lurer nå på om dere kan hjelpe meg med og stille en diagnose.

Den har siden jeg kjøpte den for noen mnd. siden ofte lagt igjen en god blårøyksky etter seg ved første akselerasjon. Det skjer bare når den har stått et døgn eller mere og det forsvinner så fort jeg har fått "blåst ut" ved første akselerasjon. Noen som vet hva det kan være? Bruke jo en del olje på dette så hadde vært fin om dere kunne hjelpe meg.

Bilen skraper også litt i gearene 2-3 kan dette komme av slitte synk.ringer?

I vognkortet mitt står det at bilen er en 2.0 GT-l 16 Twincam hva betyr det?Er det det samme som gti? Og hvor mye hester er det i den motoren( Står 115KW)?
Ser dere nevner mye mk5 er dette en slags fellesbetegnelse på denne karosseri modellen?

dere kan svare på dette
Det med blårøyken tyder jo på en del oljeforbruk da, men hvorfor er det nok flere som kan svare bedre på enn meg. Motoren er den samme som sitter i mr2 mk2, 156 hester. Det er GTi ja. mk5 betyr at det er 5.generasjon. så alle celicaer som ser likens ut som din, er mk5 :) mk6 er den med de runde lyktene, og mk7 er den som er i salg i dag.
Å ja, skraper det i girene er det nok slitte synkringer.

-edit-
og velkommen hit til oss :)

Legg innLagt inn:16 des 2003 13:34
av CelicaGT
Hei!
Siden den bruker mykje olje kan dert vere at ventiltettningene dine er dårlige.
Skraping mellom 2-3 gir hørest ut som sync ringene.
Du har en 3s-ge motor med 156 hk.
Du får også samme type bil med en 1.6 liter og en 2.0 l med turbo og 4wd.
Mk5 er nr 5 i rekka av celica modeller som er blitt laga. Den første kom i begynnelsen av 70 tallet. Mk7 er den nyeste som går no.

Legg innLagt inn:16 des 2003 13:35
av CelicaGT
Chris: Var samtidig der :D

Legg innLagt inn:16 des 2003 13:37
av chris
CelicaGT skrev:Chris: Var samtidig der :D
Jepp, og vi skrev nesten det samme :D

Legg innLagt inn:16 des 2003 13:38
av CelicaGT
Kvalitets kontroll :D
OFF TOPIC :D :D

Legg innLagt inn:16 des 2003 13:48
av sindrejl
Velkommen Zorin, får du fikset bilen billig har du gjort et GODT kjøp ;)

Legg innLagt inn:16 des 2003 15:07
av Zorin
Takk for en varm velkomst :D

Får fikset bilen billigt ja min broder er mekanikker men trengte litt hjelp med og stille en korrekt diagnose ang. røykproblemene men tror nok jeg gjorde et godt kjøp. Kjøpte den av banken var en so ikke klarte og bet. lånet på bilen så da fikk jeg den billig!!

Legg innLagt inn:16 des 2003 15:22
av larsst185
Har tro på ventil tettningene jeg og.Et godt tegn på at disse er gåene og ikke stempelringer ect er at du får mye røyk ved de første akselerasjonene etter at motoren har stått en stund eller at den har gått på tomgang i en tid før du begynner å kjøre.Er stempelringene gåene er den mer sansynlig at du ville hatt røyk hele tiden.

Legg innLagt inn:16 des 2003 16:05
av @lpher
Jeez...40 lapper for en St182 er riiiiiiiimelig billig ja...gratulerer med ny bil ;-)

@lpher

Legg innLagt inn:16 des 2003 17:43
av Zorin
Det kan ikke være mulig at det er topp-pakningen som er gåen :?:

Legg innLagt inn:16 des 2003 17:59
av Mr2 Mk2
Zorin skrev:Det kan ikke være mulig at det er topp-pakningen som er gåen :?:
Hei og velkommen :D Pen bil også,du må få lagt den ut på eier sidene :wink: Gjerne skriv litt om deg selv i denne tråden http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=647 :D
Btw:Flott navn,samme som brodern :wink:

Men så til saken:jeg tviler på at det er toppakningen,da kunne du evt slitt med lavere kompresjon(kan jo også forårsakes av veniltettninger da) og forbrenningstrykk,kjølevann i oljen og omvendt evt vann i sylindre.Og vann i sylindre skaper jo en "Lysere" eksos.

Legg innLagt inn:16 des 2003 19:11
av smallville
Er nok ventil tetningene dine, som de fleste har sagt her ja.... Billig bil du har fått da, noen som kan si hva som er den normale prisen på en sånn bil for tiden da?

Legg innLagt inn:16 des 2003 19:17
av Mr2 Mk2
Grovt sett 60-90k,får en grei for 70-80.

Legg innLagt inn:16 des 2003 19:25
av smallville
holder seg bra i pris da tror jeg... kjøpte jo min for 98 for ca. to år siden.. import da men... går like fint den :)