Side 1 av 1

vektforskjeller på mk2

Legg innLagt inn:11 mar 2007 22:33
av japse-gnmfr

Legg innLagt inn:11 mar 2007 23:58
av jumbo
Nesten 100 kg opp fra en 3S-GE til en tilsvarende 3S-GTE høres veeeldig mye ut.

Skal ikke påstå at det er feil, men har bare litt vondt for å få matematikken til å gå opp når det kommer til hvordan en turbo, litt relativt lette intercooler-deler og litt grovere drivaksler skal klare utgjøre så mye.

Legg innLagt inn:12 mar 2007 05:23
av inzane2012
men er det ikke sånn at gte motoren er litt mer "heavy-duty" enn ge motoren da? og vil ikke det gjøre att f.eks toppen og sånt er litt tyngre?
en kg her og en kg der kan fort bli ganske mye...

ser det gaaanske lett på den nye pioneer felgen vi begynner å lage der jeg jobber nå, vektforskjellen på en vanlig 9*19" felg og 9*19 hybridjulet er ganske stor, snakker kanskje så mye som 10kg pr hjul...kanskje ikke helt rett ting å sammenligne med, men hope you get my drift...

Legg innLagt inn:12 mar 2007 07:38
av kake
Det kan være andre forskjeller også. ABS veier endel, aircondition også samt servo. Skal forhåpentligvis hjørneveie min bil til våren iallefall, så er litt spent på vekta. Det står vel 1135kg eller 1175kg i vognkortet mitt mener jeg, men det er sikkert ikke riktig.

Legg innLagt inn:12 mar 2007 20:30
av jumbo
inzane2012 skrev:men er det ikke sånn at gte motoren er litt mer "heavy-duty" enn ge motoren da?
Egentlig ikke... er ikke forskjeller på hverken blokka eller toppen som skulle tilsi MYE vektforskjell hvertfall

Drivaksler og selve turboen er jo selvsagt litt, men de kommer jo ikke som et rent tillegg i vekt heller, GTi-delene veier jo ikke null ;)

Legg innLagt inn:12 mar 2007 20:32
av jumbo
kake skrev:Det kan være andre forskjeller også. ABS veier endel, aircondition også samt servo. Skal forhåpentligvis hjørneveie min bil til våren iallefall, så er litt spent på vekta. Det står vel 1135kg eller 1175kg i vognkortet mitt mener jeg, men det er sikkert ikke riktig.
Joa, er klart det kan hende tallene i den tabellen regner inn litt slikt stasj i tillegg... Det ville i såfall bidra mye til å forklare den relativt store vektforskjellen.

Gleder meg til å få veiet min egen bil når den er klar for å se hvor mye mer den har blitt.

Legg innLagt inn:12 mar 2007 21:01
av CelicaTurbo
det meste av forkskjellen mellom de to modellene oppgitt der har nok mer grunnlag i hvilket utstyr som kom med hver modell som standard. Og 60kg forskjell mellom t-tak versjonene av turbo og sugemotor er ikke mye, enda mindre forskjell mellom hardtop-versjonene. Selve turbo, downpipe og eksosmanifold veier nok en del mer enn det lettere grenrøret på GE-motoren, kanskje 20-25kg totalt der.. selve motoren veier nok ganske likt, intercooleren veier bare noen få kg, men girkassen er det ganske stor forskjell på og turbokassen veier nok en del mer..