Side 1 av 4

Kjøp av mr2 mk1

Legg innLagt inn:14 mar 2007 16:46
av Badjoo
Har kommet fram til at jeg vil ha en mr2 mk1, men finnes jo ikke en eneste ute tilsalgs som virker i god stand til under 35.000.
er kanskje feil forum å spørre på, men er det noe her inne som har en tilsalgs?

Også må jeg bruke anledningen til å spørre om specs på disse bilene,
regner med mr2 mk1 kommer med forskjellige motorer og bremser?

Legg innLagt inn:14 mar 2007 20:19
av ArildM
Mr2 Mk1 kommer i all hovedsak med 4age motor med 125hk. Fins en del kompressorbiler der ute, men har ikke sett noen til salgs på flere år 8)

Ca 1000kg egenvekt, masse turtall, driv på de rette hjula og alt i alt en av de morsomste bilene jeg har kjørt 8)

Har kjørt Mk1 daglig i 3 år nå, og driver på å importerer en ny bil i fra sverrige, den jeg har nå er til salgs på "Bil Selges" forumet, men kan ikke selge den før om en mnd da jeg er ferdig med import av den nye (håper jeg).

Bremser er skiver hele veien rundt, og ellers er vel rust det eneste en bør frykte på disse bilene.

Litt oppgradert interiør, bremser og litt anna kjøreegenskaper på 87 modellene og utover, men disse er relativt sjeldne :)

Legg innLagt inn:14 mar 2007 20:34
av Badjoo
Høres bra ut, har en 89 modell på handa nå.. men den står 20min utfor Oslo, sku hatt noe til å se på den.

Hvor er det mulig å få kjøpt deler til disse bilene? feks oppgraderte bremser, etc etc?

Legg innLagt inn:14 mar 2007 23:48
av Krabbe
Badjoo skrev:Høres bra ut, har en 89 modell på handa nå.. men den står 20min utfor Oslo, sku hatt noe til å se på den.

Hvor er det mulig å få kjøpt deler til disse bilene? feks oppgraderte bremser, etc etc?
http://www.twosrus.com/catalog/ selger mye smådeler til MR2(bremser, skiver og slikt tjafs)!
Bremser er "vanlig" å oppgradere til 87+ mod.
20 min uten for Oslo? Jeg tok en tur på vell èn time for å se på den jeg til slutt kjøpte, vurderte også en kjøre tur på 20 timer for å se på en i troms! :P
Har du en 89 mod på hånda til en grei pris? De er ikke lett å få tak i!
Det som kan være veldig vrient å få tak i på disse bilene er rustfrie karoseri deler, men er stort sett altids noen deler biler som står med deler til salgs!

Legg innLagt inn:15 mar 2007 00:03
av Badjoo
hehe, såpass.. det er en ting over disse bilene som gjør de attraktive :lol:
Ja, det er en 89 med t-top, såogsi rustfri. til ca 30.000.
Så jeg trur det blir et kjøp, muligens..
er det noe spesielt som er verdt å vite om disse bilene? feks lekasje dvs plasser, eller noe slikt.

Legg innLagt inn:15 mar 2007 00:29
av Krabbe
Som nevnt tidligere er jo rust det aller største problemet.
Med targa bør du sjekke for rust rundt targa taket, er vist ett vanlig problem, kanskje gå over med magnet for å sjekke om det er sparklet mye?

30.000 for en 89 mod targa uten rust høres ut som en enormt bra pris, ikke bare er de sjeldne som fy i Norge, men 89 mod skal vist ikke være særlig plaget av andre små feil som de tidligere modellene kan være preget av. Sjekk bagasjeromme(ne) godt for rust, samme med hjulbuer/skjermer, disse har en tendens til å ruste.

Har den god motor, lite rust og det elektriske fungerer så høres det ut som en knall deal. Husk å sjekk ALT av elektronikk; Viskere, vippelyktene, el.speil og vindu om den har, spylervæske osv osv.

Toyota skulle feks ha 4000,- for å fikse viskerene mine (måtte bytte opphenget til staget som går fra viskermotor til viskerene og selve staget. "Mr.T" er dyr!)

89 mod har (som man ikke finner på pre 87mods såfall):
Bedre(større) bremser
Targa (såfall den du ser på :) )
Stiligere leppe.
Stiligere luftintak.
Anderledes interiør.
Tror ikke alle pre 87mod har like mye elektrisk.
Sikkert mye annet jeg ikke gidder å lete etter :P

Det finnes mange sider med lister over ting du bør sjekke, googlet feks denne nå: http://members.aol.com/mr2mkii/lookfor.htm#mki

Legg innLagt inn:15 mar 2007 14:29
av Badjoo
Da var biletten bestilt til Oslo, så nå skal bilen sjekkes.. Blir det kjøp kommer det opp et par bilder etterhvert :)

Legg innLagt inn:17 mar 2007 16:39
av Badjoo
Da har jeg kjøpt bilen, og må bare si; Fy faen for en herlig bil.
Nå har ikke jeg noen erfaring med toyota fra førav, men dette virker supert.

Bilen er såogsi strøken, micro lite overflate rust på hjulbue bak er det eneste. Det er en 89' targa, med 125hk?

Ellers så har jeg 3 problemer med den,
1: vindusviskerene stopper midt på ruten vist jeg bruker manuel, så jeg må liksom holde den inne til den stopper nede.
Også funker ikke interval, hva kan være problemet, mulig releé?

2: når jeg ligger over 3000rpm i fart å bruker gassen, så får jeg noen motorvibrasjoner som sprer seg i hele bilen. virker som jeg har på masasje seter, mulig motorfester?

3: når jeg ligger i litt fart å bruker bremsene får jeg vibrasjoner fra dem, tror det er kast i bremse skivene. Men det som er rart er at bilen har nettopp vært i bremsetest og ble eu godkjent i februr 07, så skulle ikke tro at det er kast i dem?

Ellers blir jeg til å slenge opp et par bilder etterhvert.
beklager litt rotete skriving, men har det travelt.

Legg innLagt inn:18 mar 2007 02:15
av Krabbe
124hk på euro motorene.

2: Helt sikkert kjøpt seg poly-foringer til motorfestene han som hadde den før deg, de skal vist være voldsomt harde og drepe mye av komforten.

Legg innLagt inn:18 mar 2007 20:42
av ArildM
1: http://www.padandwheels.com/mr2/wipersw ... witch.html

Lykke til med bilen, tipper du ikke kommer til å angre 1 dag på det kjøpet dær :twisted:

Legg innLagt inn:18 mar 2007 21:58
av Krabbe
Har du lyst å fortelle hvor mye du måtte ut med for vidunderet?

Noen som vet ca. hvor mange MK1 med skilt det er i Norge nå? Underkanten av 250?
Og hvor mange 89mod targa? :P Er jaggu ikke mange av de der, tipper det er en håndfull av de på veiene her til lands!

Gratulerer med ny bil!

Britisk MR2 Forum:
http://www.mr2oc.co.uk/
Mange av kara der kan utrolig mye om de bilene her, mye kunnskap å plukke opp der!

http://www.mr2oc.co.uk/Knowledge_Base.html

Legg innLagt inn:18 mar 2007 22:36
av Badjoo
takk for linken.
jeg ga 36000 for den, men er litt små fix for å få den i strøken stand.

Jeg trenger foressten ny eskos fra downpipe, noen som har?

Legg innLagt inn:19 mar 2007 05:51
av mr2cato
fra downpipe ? :roll:
Downpipe finner du nok kun på turbobiler ;)

Det er vel grenrøret/eksosmanifold du mener!?

Legg innLagt inn:19 mar 2007 12:22
av Badjoo
hehe, beklager.. har en fæl tendens til å kalle det downpipe, mener selvfølgelig manifold. :lol:

Legg innLagt inn:19 mar 2007 12:52
av Anders gullstein
Motorfester er ikke usannsynlig. Ta den på bukk og sjekk om det er noe sprekker i dem. Den bakre foringen har en tendens til å bli slitt. Sjekk også for rust under. Det er ikke uvanlig at det er litt rust bak framhjulene. Sjekk også om det har vært vannlekasjer fra targataket og ned på gulvet. Det viskerproblemet høres ut som et relè.

Skeive skiver er et kjent problem på dem. Eneste måte å fikse problemet er å bytte skivene. Når man først er igang med å bytte skiver kan man like gjerne oppgradere til slissede black diamond skiver . :wink:

http://www.kollevold.no selger skiver