TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • papirer pÃ¥ ommbygging av mr2 na til turbo

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #269160  av Dr.Ling
 
Regner med jeg får endel PM'er angående dette, så jeg tenkte jeg kunne skrive litt her istedet ang. hva jeg gjorde. Oppskriften har dere sikkert sett før, f.eks fra Jumbo.

1. Søke trafikkstasjonen lokalt om tillatelse til motorbytte.

2. Betale avgiftene for effektøkning til Tollvesenet (slagvolum og vekt er jo samme som for GTI'en)

3. Få tak i en 3S-GTE, helst et rear-cut og bygg om! Ta masse bilder underveis! Noen spør om det må gjøres på verksted eller godkjennes av Toyota, men en slik ombygging hvor alt er plug'n play og de på trafikkstasjonen ved inspeksjon ser at alt passer som hånd i hanske, skulle gli igjennom uten papirer på hvem som har gjort jobben. Er uansett ikke noe problem å få verksted til å gå god for jobben skulle jeg tro.

4. Dokumentasjon: Det hver enkelt ombygger må dokumentere ovenfor trafikkstasjonen er at bilen (bremser og understell) tåler den økte effekten, og at motoren oppfyller våre krav til støy og avgasser. Toyota kan skrive ut specs (effekt osv, men ingen avgass-papirer) på 3S-GTE motoren, og de kan også skrive ut delenumre fra den elektroniske delekatalogen om de er hjelpsomme. Problemet er at få forhandlere har oppdatert programvare med delekatalog for f.eks Japan-markedet. Bekreftelse på at MR2 var laget med nevnte motor ordnet jeg ved å bestille Toyota originalbrosjyrer m/fulle spesifikasjoner for både USA og japansk MR2 Turbo, kjøpte de på Ebay ;) akkurat som jeg gjorne med rear-cut'et! En får jo ikke noe bedre dokumentasjon fra Toyota enn originalbrosjyrene!

Utskrift fra EPC (jeg fikk utskrift for hver delekategori i to eksemplarer: En med GTI'ens chassisnummer og en med rear-cut'ets chassisnummer, slik at de kan sammenlignes) viser jo at bremsene for spesifikk årsmodell er like for alle markeder, og at bremsene ikke er knyttet til turbo-motor eller ikke. Altså, om er de 92+ er de gode nok. Bekreftelse på forskjellene i dimensjon på bremsene 90-91 vs 92+ hentet jeg fra Fensport, + at jeg hadde selvfølgelig gammel-bremsene med ved godkjenning, og kvittering m/delenummer på ny bremsehovedsylinder. Når det gjaldt understell har jeg KW var3 coilovere med TUV-papirer.

Det aller største problemet er avgasser, spesielt om en har en motor beregnet kun for Japan-markedet (gen3). Motorer fra USA er null problem å få godkjent siden USA har de strengeste avgasskravene. Jeg var i kontakt med Toyota rundt om hele verden, til og med Japan angående å få bekreftet forskjellene på GTI-bil vs turbo-bil, OG for å få tak i avgasspapirer, men ingen napp. EPA (Environmental Protection Agency) i USA viste seg derimot å ha dokumentasjon på hvilke amerikanske avgasskrav 3S-GTE'en oppfyller, og da Toyota Norge i sin "nå-må-du-slutte-å-mase"-mail bekreftet at 3S-GTE'en, t.o.m gen3, også var brukt i Europa (Celica GT4) gjorde det ting litt lettere.

Motoren har jo 2 oksygenmålere (før og etter hovedkatalysatoren) + en mindre katalysator bak, så den er åpenbart laget for å klare strengere avgasskrav enn de har i Japan. Jeg var jo egentlig halveis på tur til Tyskland og TUV for å ta avgasstest (syklustest), men slapp dette heldigvis. Avgassene som ble målt her var uansett fine, men CO% under 0,1.

Er sikkert mer som kan skrives, men jeg stopper her.
Poenget er uansett at hver enkelt som bygger om må dokumentere for seg selv, nytter ikke med andres papirer. Delekatalogutskriftene f.eks gikk jo direkte ut fra chassisnumrene på min GTI og rear-cut'et. Dere får rett og slett skrive til EPA, bestille brosjyrer osv, og hold dialogen med trafikkstasjonen hele veien som nevnt av noen andre.

 #269165  av Christian
 
Edit :Så værre var det ikke :wink: Gratulerer med å dokumentere forskjellene mellom en gti og 3gen turbo :D Som vil vise seg å være fryktelig like innenfor revisjonene.

 #269254  av jumbo
 
Gratulerer Ling, bra jobba!

 #269268  av CelicaTurbo
 
Bra jobb! Denne diskusjonen er ikke lengre "sticky" men det står en link til den i FAQ-posten siden det står mye bra informasjon her..

 #269319  av jumbo
 
Dr.Ling skrev:Utskrift fra EPC (jeg fikk utskrift for hver delekategori i to eksemplarer: En med GTI'ens chassisnummer og en med rear-cut'ets chassisnummer, slik at de kan sammenlignes)
Hvordan fant du chassisnummer for sistnevnte? Trodde chassinummeret fantes kun på plata i fronten jeg...

 #269327  av Dr.Ling
 
Jeg fikk en sånn liten sølvplate med rear-cut'et. Har jo ikke 100% garanti for at det er fra samme bil, men tror det siden det er dem jeg kjøpte av som kutter bilene i to, fargen matchet med halvbilen jeg fikk osv.
 #322606  av marlboro1310
 
A_hjelme skrev:Noen flere her som har fått godkjent?
Biltilsynet vet ikke selv hva dokumenter jeg trenger for å få det godkjent.
Og de viser lite interesse i å hjelpe meg.
Dette er grunnen til at folk ikke tar seg bryet, ingen vil vel ende opp med en bil uten skilter...
 #322607  av tingeling87
 
Nei di vett ingen ting, var selv å sporte
da sa di bare at jeg ikke bør begynne
Ã¥ bygge om bilen.....di er ikke hjelpsome en plass :x
jeg tenkte jeg skulle få godkjent bilen, men tror di bare kommer til å ta
skiltene uten grunn å la meg side der å sutre....
di viste absolut ingen ting uten om at bremsene å co2'en måtte vær i orden...
å det er jo mye mer en d som må til...
 #322613  av inzane2012
 
tingeling87 skrev:å det er jo mye mer en d som må til...
er ikke jo egentlig ikke flere forskjeller på turbo og gti utgaven enn motoren, både understell og bremser er jo likt på mr2'n... så egentlig brude det vere lett som faen å få godkjent ombygging av mr2... men neida, virker som det er mye lettere å få godkjent ombygging av mercs, audi og cosworth's...
 #322640  av tingeling87
 
inzane2012 skrev:
tingeling87 skrev:å det er jo mye mer en d som må til...
er ikke jo egentlig ikke flere forskjeller på turbo og gti utgaven enn motoren, både understell og bremser er jo likt på mr2'n... så egentlig brude det vere lett som faen å få godkjent ombygging av mr2... men neida, virker som det er mye lettere å få godkjent ombygging av mercs, audi og cosworth's...

Ja det er liksom det jeg mente.. det er bare det, men di sier
det er så mye mer men di vett ikke hva.....
Det er jo lettere å få godkjent en gocart me skilt en en ombyggd mr2....
det er jo litt surt da.. :roll:
 #322647  av marlboro1310
 
hadde man blitt møtt med proffesjonalitet,kyndighet,seriøsitet serviceinnstilling og åpenhet hos BT når man tar ett slikt steg, for å gjøre ting RIKTIG iht norsk veilov, ja da skulle jeg uten store problemer betalt både den ene avgifta etter den andre for å få alt riktig.
Desverre så henger alle iherdige forsøk, fra Mr2 entusiaster som har gått rakt i baret og prøvd å godkjenne kjøretøymodifisering...friskt i minnet, alle deres erfaringer står som ett stort varselskilt bare jeg kjører forbi der.
Personlig så føler jeg meg selv som en reflektert sjel, men faktisk så kan jeg ikke se helt hva problemet er sånn rent teknisk og papirmessig.
Vet hva problemet HETER, det heter den norske STAT.
Ingen skal noen plass komme å fortelle meg at en modifisert MR2 (innenfor en rimelig grense) er noe mere trafikkfarlig eller utslippsUVENNLIG enn en 1981 modell Mercedes 300 D med rust helt til takbjelken, ståltett luftfilter, sønderslitte dempere og foringer,og en motor som forurenser like mye som ett atomkraftverk. (den norske bilpark florerer av registrerte VRAKBILER som ER trafikkfarlige) dette vet dere også.
De som faktisk for faen ønsker å ta kontakt med biltilsynet hva angår disse ombyggingene (f.eks), er jo bilentusiaster..som faktisk BRYR seg om hva de kjører i, og som BRYR seg om hvordan den særlige tekniske stand kjøretøyet befinner seg i HVER BIDIGE DAG :!: folk som faktisk ikke tolererer en ENESTE feil på bilen sin uten å utbedre den umiddelbart!

Det denne hersketeknikken BT benytter, faktisk fører til over tid...er lovløse tilstander,Texas slik det ble kalt i gamledager

OG...de har sannelig lagt opp til ett slikt løp, helt på egenhånd :!:
 #322648  av Dr.Ling
 
Med dagens strenge regelverk skjønner jeg egentlig de på biltilsynet godt. Selv de som skal ha spesialkompetanse på ombygging av kjøretøy ser ut til å være avhengig av noen slags papirer fra kjøretøyprodusent, er nok ingen som tør å godkjenne bare på info fra internett og ved inspeksjon / testing av kjøretøyet. Eller, dvs, de har jo ikke noen måte å teste kjøretøyene på, virker det som..... er jo opp til oss å overbevise dem med dokumentasjon istedet.

Eller tar jeg feil? Er jo noen ganske ville ombygginger, f.eks av Cosworth, Volvo'er, Mercedes osv som er blitt godkjent ---- men noen som vet om det er for lenge siden? Jeg vet jo at Volvo f.eks har standardpapirer for ombygging f.eks til turbomotor (eller står vel at du kan putte i hvilken som helst slags motor, bare bremsene oppgraderes!!), hva slags bremser som må installeres osv., og da er det jo enkelt for en sakkyndig hos biltilsynet å godkjenne det.

Vi er bare så "heldige" å ha med en vanskelig kjøretøyprodusent å gjøre. For er jo bokstavlig talt bare et par setninger om bremser og avgass fra Toyota som skal til for å få alle ombyggingene våre godkjent.
 #322734  av marlboro1310
 
jeg står 1000% fast på min forrige uttalelse, er ikke BT sin feil at de får i oppgave å være idiot av de som bestemmer det endelige lovverk.(fred være med Japan Auto)
Har venner som etter 2006 eller 2007 har ombygd både Audier og Corradoer, og fått det godkjent :!: biler som på ingen måte har ett mere "klargjort" karroseri eller understell for å takle en dobling av effekt bedre enn en MR2 Mk2 f.eks.

De får seile sin sjø, jeg seiler min egen...i min Mr2 8)