Side 1 av 6
Oleb og Gt-4-Ever har problemer treige biler!(les i slutten)
Legg innLagt inn:21 mar 2007 17:38
av oleb
EDIT: spørsmål vedr. toppdekselpakning gjelder ikke, trenger svar på det som står senere i posten!
Tenkte å bytte toppdekselpakningen på celicaen, da jeg så at det var litt oljegris nede i tennpluggbrønnene da jeg byttet plugger.
Fikk pakninga fra toyota i dag, og det virker som om at det er bare den delen som ligger rundt, ikke den som ligger mot tennpluggbrønnene. Bør jeg ikke bytte den og? Er det to forskjellige pakninger?
Har også lest litt om at man bør bytte pakningene til skruene som holder fast toppdekselet. Kan jeg bruke en vanlig o-ring her, eller må dette bestilles fra toyota?
Legg innLagt inn:21 mar 2007 18:50
av Andy_Celica
Oppdaga det samme selv da jeg bestilte toppdeksel pakningen at det var 2 forskjellige varnr på indre og ytre del, me hvis du har olje på pluggen så er det den indre du bør bytte.
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt de pakningen til skruene på toyota. da er du sikker på at det blir tett:)
Legg innLagt inn:21 mar 2007 18:53
av oleb
Hmm... dumt da, hadde et håp om å få bilen kjørbar i kveld, det er jo vår her oppe nå
Jaja, får bestille den indre delen + pakning til skruene i morgen da..
Legg innLagt inn:21 mar 2007 20:41
av larsst185
de pakningene som er på skruene har absolutt ingen misjon i det hele tatt.de står ikke for noe tetting.skruehollene er på "utsiden" av pakningen.Jeg,bruker å bytte ut stjerneskruene med 6mm bolter med 6 kant hode istedet.
Legg innLagt inn:21 mar 2007 20:56
av Mr2Even
Eller umbrako..Jeg kjøpte det idag. Plastskiven er der nok for en grunn. Kanskje for å skåne aluminiumen, og/eller for at man ikke skal kunne dra skruen av gjenge så lett..
Legg innLagt inn:21 mar 2007 21:17
av larsst185
ja,er nok derfor de er der.bære mange som trur di tetter.unbrako hørtes også ut som en ide.Stjerneskruer er vertfall dødfødt.
Legg innLagt inn:25 mar 2007 11:46
av CelicaTurbo
plastskiven er hardgummi og er der for å låse skruen til toppdekselet slik at den ikke skrur seg ut selv, men siden den gummien blir hard så mister den sin misjon når den blir gammel. Derfor er det nyttig å kjøpe nye skruer med slike skiver. Bytter man ut med andre bolter så pass definitivt på å ikke stramme fort hardt til, om skruene blir skrudd til for hardt så kan man knekke toppdekselet (derfor det brukes gummiskive for å låse skruen, ikke sant..

)... det står i BGB hvilket moment som skal brukes men jeg husker ikke hvor mye det er, men det er kun relativt stramt for hånd, definitivt ikke skru så hart man kan med skrujernet. Med unbrako er det også mye enklere å skru alt for hardt til..
Legg innLagt inn:26 mar 2007 11:12
av oleb
Bestilte nye skruer + plastskiver + indre toppdekselpakning på fredag, så nå ordner det seg forhåpentligvis.
Skal sjekke BGB ang. moment, har jo kjøpt meg momentnøkkel fra biltema nå

Legg innLagt inn:26 mar 2007 13:10
av wickeddark
Argh, Glemte seff også å bestille den indre pakningen

Legg innLagt inn:26 mar 2007 13:34
av oleb
Ja, det greieste hadde vært hvis de kunne ha solgt det som et pakningssett. Jeg ante ikke at toppdekselpakningen besto av to deler..
Håper at dette kan bidra til at bilen min slutter å nykke/nøle sånn som den gjør. Ved rolig gasspådrag nykker den ganske kraftig helt til turbotrykket kommer for fullt. Ved fullt gasspådrag virker det som at den strupes totalt og slutter å dra over 3500rpm. Ved helt kald motor nekter den å aksellerere. Den har vært sånn siden jeg kjøpte den, men har blitt gradvis verre. Har byttet fordelerlokk, rotor, plugger, pluggledninger og bankesensor. Neste på lista er toppdekselpakning + lambda. Hvis det ikke løser seg etter det, er jeg helt tom for ideer. Noen som har tips?
Tålmodigheten min begynner å ta slutt med denne bilen nå

Legg innLagt inn:26 mar 2007 14:30
av Andy_Celica
oleb skrev:Ja, det greieste hadde vært hvis de kunne ha solgt det som et pakningssett. Jeg ante ikke at toppdekselpakningen besto av to deler..
Håper at dette kan bidra til at bilen min slutter å nykke/nøle sånn som den gjør. Ved rolig gasspådrag nykker den ganske kraftig helt til turbotrykket kommer for fullt. Ved fullt gasspådrag virker det som at den strupes totalt og slutter å dra over 3500rpm. Ved helt kald motor nekter den å aksellerere. Den har vært sånn siden jeg kjøpte den, men har blitt gradvis verre. Har byttet fordelerlokk, rotor, plugger, pluggledninger og bankesensor. Neste på lista er toppdekselpakning + lambda. Hvis det ikke løser seg etter det, er jeg helt tom for ideer. Noen som har tips?
Tålmodigheten min begynner å ta slutt med denne bilen nå 
Akkurat slik er supraen min også, og etter det jeg har funnet ut så er det tps sensoren som er synderen, Trottle position sensor, du kan eventulet prøve å justere den, men den må nok byttes.
Eventuelt skjekket vaakum?
Legg innLagt inn:26 mar 2007 15:02
av oleb
Skal sjekke vakuum, hvordan gjør jeg det? :p
En annen ting som slår meg er falskluft, hvordan sjekker jeg det?
Det virker som at den holder igjen når turbotrykket kommer for fullt (ved fullt gasspådrag). Av og til tar den skikkelig tak, og da drar den skikkelig bra. Men som regel trives den dårlig over 3500rpm. Det virker som at det forekommer oftere når jeg kjører med høyere trykk (0,7-0,8 bar). Kjører til vanlig med 0,6. Det kan virke som at bilen går dårligere med høyere turbotrykk..

Legg innLagt inn:26 mar 2007 21:23
av wickeddark
Kan jo høres ut som det er bankesensoren din som tuller... Men du sa den var bytta ikke sant? Stilt tenning etter faq på siden her?
Vakum kan du gå over med startgass. Spray litt rundt på slangene og hør etter enten økende eller minkende turtall.
Men det Andy celica er nok verdt å prøve. Enten ved å låne noen andre sin, eller kjøpe ny. Den kan da ikke koste så forferdelig mye.
Legg innLagt inn:26 mar 2007 21:27
av oleb
Jeg gir meg over hvis det er bankesensoren som tuller, dette er jo den tredje bankesensoren som står i bilen på 6mnd.
Andy fant fram en side med en fremgangsmåte på hvordan jeg kan måle TPS, tenkte å prøve dette.
Legg innLagt inn:26 mar 2007 21:33
av oleb
CelicaTurbo skal ha stilt tenningen like før jeg kjøpte den, men jeg kan prøve å kontrollere dette. Må bare få tak i en tenningslampe. Det er jo ikke så lett her i Brønnøysund..