Side 1 av 1

Hjelp!! Topp pakning til h..? Bensin ut i eksos.. lav komp.

Legg innLagt inn:26 mar 2007 21:21
av Jorgenengdal
Hei...
På vei e jobb i dag, gikk motoren til h...
går, men på lav kompresjon. Hvit røyk ut av eksosrør (vanndamp? )
Grenrøret (eksos fra blokk -> turbo) er spruket i overkant, spruter bensin ut. samt spruter ut i pakning grenrør\turbo.
Motoren går, men dårlig. (nesten som om den skulle gått på 3 pluger bare) Vannet blir fortere oppvarmet...

Kan det være topp pakninga som er gått? kommer det bensin over i eksos da?
Kan pakninga ha røket og grenrør sprukket når det har kommet vann inn, evt bensin eksplosjon i grenrør??

Noen som har noen formeninger?
HJELP

Jørgen E.

Re: Hjelp!! Topp pakning til h..? Bensin ut i eksos.. lav ko

Legg innLagt inn:26 mar 2007 21:29
av sleeper
Jorgenengdal skrev:Hei...
På vei e jobb i dag, gikk motoren til h...
går, men på lav kompresjon. Hvit røyk ut av eksosrør (vanndamp? )
Grenrøret (eksos fra blokk -> turbo) er spruket i overkant, spruter bensin ut. samt spruter ut i pakning grenrør\turbo.
Motoren går, men dårlig. (nesten som om den skulle gått på 3 pluger bare) Vannet blir fortere oppvarmet...

Kan det være topp pakninga som er gått? kommer det bensin over i eksos da?
Kan pakninga ha røket og grenrør sprukket når det har kommet vann inn, evt bensin eksplosjon i grenrør??

Noen som har noen formeninger?
HJELP

Jørgen E.
det høres ut som en topp pakning ja.. og har SVÆ
RT vansklig og tru at det er bensin som kommer ut i eksosen.. er nok bare bensinblander vann.. ( lukter kansje bensin men er nok 99% vann) ( bensin lager eksos! bensinen kommer ikke i eksosen...)
ja det kan jo hande det det har vært så varmt der at når vannet har sprutet ut der så har metallet sprukket i manifoil... da kan det fort være at dturboen har sprukket også.. ( sjekk mellom WG spjeld og turbinhus.. er der det fortrest sprekker)
er du heldig så har ikke stemperinger tatt kvelden også, men sjanser er der...)

Legg innLagt inn:26 mar 2007 22:20
av Jorgenengdal
Er nok bensin.... tørket det på papir, og tente på.... Brenner som bare det...
Bør jeg ha den på verksted tror dere eller skal jeg prøve å skru opp topp?

Får det ikke helt til å stemme at det kun er topp som er gåen... redd for at det kan være værre... hufff

Blir nok dårlig søvn i natt ja...

Legg innLagt inn:27 mar 2007 19:51
av FireFox
hørtes hvertfall ikke helt bra ut :shock:

Legg innLagt inn:27 mar 2007 19:57
av larsst185
i teorien kan det være bensin hvis kompen er så dårlig at bensin/luft blandinga ikke tenner i det hele tatt,men er ikke direkte vanlig.Enig i at dette høres ikke bra ut.litt vel mye som tok kvelden samtidig....huff
Ta en komptest og sylinderlekkasjetest for å se hvor kompresjonen blir av.enten går den i veivhuset,lekker mellom sylindrene,ut av sylindrene og i friluft eller ut av eksos eller inns ventiler.Finner fort ut hva som har tatt kvelden da.

Legg innLagt inn:27 mar 2007 20:36
av Jorgenengdal
Ikke rukket å gjort så mye ennå.
Må nok en gang bekrefte at det er bensin som kommer ut. men den er ikke gassantendelig. må ha flamme borti vesken for å ta fyr... litt knitring, så mulig vann innblandet.
Tennplugg nr 2 er søkkabløt... de andre 3 er bare lett sotet. men ikke noe tegn på alvorlig blandingfeil. (muligens litt fet blanding, pga ørliten luftlekasje)
Men alle 4 pluggene gnistrer. bensin skvetter opp av kammer 2, når jeg tvinner startmotor uten plugger i...

--> gnist +bensin ble til en ørliten brann oppå motor... gjett om hvem som så for seg nedbrendt garasje\bil.... men gikk bra...


Ang. avtaging av topp... må man demontere vekk injector \ luftinntaksdelen ? evt framgangsmetode? ser at enkelte skriver at de har brukt 0,5 time.... hmmm får det ikke til å stemme jeg... ser bare problemene ikke løsningen :/

j.

Legg innLagt inn:27 mar 2007 20:43
av larsst185
sier noen at di bruker 0,5 timer på å demontere topp på 3s-gte så er det løgn.det er ikke mulig uten bruk av sprengstoff.unnsugsmanifolden kan stå på toppen når du tar den av.samme med eksos manifold.løsne de fire mutrene som turboen henger i.Det jeg mener er aller best er å ta ut motoren,er vel kansje litt pain å gjøre akkurat det med efr en fryd å demontere alt når den først er ute.Jeg ville tatt meg jobben å sjekka lagre evt skifta dem og stempelringer når motoren evt toppen først er ute.Å om du vil være sikker på å "ALDRI" gjøre denne jobben igjen,monter stålpakning og arp studs...
Jeg ahr en prosjekt tråd om toppaknings skifte her en plass...

Legg innLagt inn:27 mar 2007 20:48
av larsst185
her er vertfall noen bilder.lite om fremgangsmåte men..


http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... toppakning