Side 1 av 2

kw coilovers.. hva salgs felg dim kan jeg bruke(innpress)?

Legg innLagt inn:30 mar 2007 15:39
av Xlr8
Har montert kw coilovers på mr2ën og lurer på i den forbindelse hva slags felg dim jeg kan bruke. ?

Legg innLagt inn:30 mar 2007 16:53
av Dr.Ling
Går ut fra du mener foran, er vel der det er dårlig plass. Kommer jo også an på hvor mye neg.camber du vil ha da.

Mine 17x8 ET35 (m/215 dekk forresten) ble for brede, eller dvs bare 1-2 mm klaring til coilovern om jeg kjørte full positiv caster, altså \ / for å overdrive. Ble litt bedre etter jeg fikk høvlet av 2mm av innerkanten på felgen på en dreiebenk, og satt på 2mm spacere..

Kjører nå med 7,5" bred felg fremme, fortsatt 215 dekk, men ET36 hvis en regner med spacere og det er akkurat plass til coilovern. Det er nesten som om jeg har lyst til å kjøre 7" felg foran, kanskje t.o.m med 205 dekk!

Legg innLagt inn:30 mar 2007 17:41
av Xlr8
takker får svar. ved et 45 kontra et 35 hvilket får felgen lenger ut?
hvor store spacer du bruker? muligt og kjøre større?

Legg innLagt inn:30 mar 2007 19:15
av Dr.Ling
Hvis du har en ET35 felg montert på bilen, setter deg på kne, legger hendene på hver sin ytterkant av felgen og presser den 10mm innover mot bilen, mens senterdelen av felgen / eikene står iro, så får du en ET45 felg :) Må være sterk da.

Litt vanskelig å forklare det der med innpress. Søk etter "wheel and tyre bible" f.eks.

Jeg bruker bare 2mm spacer foran, og de felgene er ET38 (for de som er pirkete blir det da feil å si at felgen er ET36 for jeg har jo ikke gjort noe med selve metallet i felgen, men i forhold til skjermbuen blir det som å ha en ET36 felg). Kan selvfølgelig bruke smalere felg og større spacer og felgen blir like langt ut fra bilen, men med bedre klaring mot coiloverne.

Anbefaler igjen å leke med denne: http://mr2.gordaen.com/wt_calc.php

Legg innLagt inn:30 mar 2007 20:25
av Xlr8
takker får bra forklaring=)
får legge ut når jeg finner noen felger jeg tror passer:P

hvordan oppsett og slikt bruker du på dine kw? har startet på 1.5 runde ned i fra stivest oppsett som de stod i manualen=P hva camper du har på forhjulet?

Legg innLagt inn:30 mar 2007 21:18
av Dr.Ling
Kjørte også med anbefalte innstillinger i fjor, men har brukt bilen i vinter og stilt dem veldig mykt. Kombinert med 15" hjul og stor profil har det vært ganske så behaglig. Må vel teste ut fler innstillinger, men er vel mest for banebruk. Er heldigvis greit å nå under coilovern selv uten å jekke opp bilen, bare å legge seg flatt og stikke hånden inn med umbraco'en klar.
Når det gjelder camber synes jeg det er vrient. Fikk meg noen små aluminiumsplater fra en kar i tyskland, på 1, 1,5, 2, 2,5mm for å legge imellom de store boltene og det ovale hullet i coiloverne. Tror ikke det vil fungere med sånne camber-bolter. Har enda ikke hatt hjulvinkelmåling.

Legg innLagt inn:31 mar 2007 12:58
av Xlr8
akuratt jeg strammet bare boltene opp gådt mens en kompis holdt dekke i posisjon, men tårte ikke gå nermere så camperen er 0.5 / \feil vei får og si de slik.. var litt uheldig og ikke strammet ene bolten gådt nok og så dekke filte litt på fjøra men ingen fare..

Legg innLagt inn:03 apr 2007 20:43
av Corolla GT
Låner denne tråden litt :)

Skal sette på H/R coiloiver kit til helga, men har begynt å beskymre meg for plass til felgene foran.

Jeg kjører nå med 8x17" ET40 noe som vil si at jeg sikkert ikke får plass foran. Har kjøpt inn 5 mm. spacere, men vil det fortsatt bli for trangt ?

Vet ikke hvor stor forskjell det er i fysisk størrelse mellom KW og H/R men..

EAK

Legg innLagt inn:03 apr 2007 21:00
av Dr.Ling
Jeg vet ikke heller hvordan H&R coiloverne ser ut, men med 5mm spacere tror jeg det kan gå, det vil tiden vise. Blir spanande! Blir jo akkurat som å kjøre med 17x8 ET35 (som jeg hadde før) bortsett fra at monteringsflaten er 5mm lengre ut. Var greit det, stikker faktisk 0,35 mm utenfor hjulbuen som ser bra ut, men jeg syntes jeg fikk for dårlig plass med den dimensjonen.

Legg innLagt inn:03 apr 2007 21:27
av Corolla GT
Er det jeg er litt redd for, at de blir byggende for mye ut...

Hvordan vil det bli å gå ned ifra 215-40 til 205-40-17 på 8" felg. Blir vel kanskje litt mye strekk på dekkene ?

Som du skriver, det vil tiden vise :)

ellers må jeg krype til korset å kjøpe meg nye fælgs... hehe..

Legg innLagt inn:03 apr 2007 22:10
av Dr.Ling
215 er vel det smaleste jeg ville kjørt på en 8" felg. Og dekket er jo bare endel av problemet.

Legg innLagt inn:04 apr 2007 10:36
av Corolla GT
Der var det ikke mye plass nei :?

huff, redd det blir nye felger på meg da ja.

Noen som har noen felg tips ? ( jeg blir blakk uansett :roll: )


Evn. i denne dim.

Det beste hadde kanskje vært 7x17" et 30 med 205-40 foran og
9x17 et 30 bak med 225 el. 235-40 17.

Legg innLagt inn:04 apr 2007 11:08
av Dr.Ling
Corolla GT skrev:Det beste hadde kanskje vært 7x17" et 30 med 205-40 foran og 9x17 et 30 bak med 225 el. 235-40 17.
Ville ikke tatt sorgene på forskudd! Men du har skjønt det når det gjelder felgdimensjon, eller ihvertfall foran. Ville hatt 245 eller bredere på en 9" bred felg da og med ET30 bak ville du trengt nye brede skjermer ;)

Legg innLagt inn:04 apr 2007 12:01
av Corolla GT
det er sant, blir nok litt for bredt med 245 bak ute å gjøre noe med skjermkanten... :)

Men, behøver jeg å sette på lengere pinnebolter når jeg skal ha på 5 mm spacere foran ?

Legg innLagt inn:04 apr 2007 12:34
av Dr.Ling
245 eller bredere er helt greit det, er plenty med plass, men ET30 hadde blitt for langt ut med 9" bred felg tror jeg, måtte ihvertfall valset hjulbuene.

Jeg kjører med originalboltene og 5mm spacer bake, er på grensen, men har gått greit til nå. Ikke at jeg har kjørt så hardt da, ikke noe burning, dragstarter eller sladding på asfalt. Burde ha installert lengre bolter selv ved 5mm. Hvis du finner noen som er 5-8mm lengre enn originalt så si ifra.