Side 1 av 1
Bytte bærekuler bak
Legg innLagt inn:06 apr 2007 00:09
av Inunf
Gikk ikke gjennom EU'en pga slitte bærekuler på begge sidene bake. Gikk til innkjøp av nye før påskeferien og tenkte at dette skulle være lett å fikse. Men den gang ei. Jeg får ikke ut de gamle bærekulene. Har skrudd ut de to boltene på hver side og mutteren midt på under. i teorien skal det bare være å trekke de ut. Men de sitter som støpt. Rustløser, ters, hammer, flammekaster, ymse knipetenger og ingenting biter på de. Er det noen som vet hva jeg gjør galt? Bilen det gjelder er en sw20, 1991. Takk!
Legg innLagt inn:06 apr 2007 00:36
av Master
Jeg har nettopp skifta dem. De sitter som fy. Du må bare finne deg et spett e.l. og få kjila i brua og stå og hoppe(bøye ned) på det mens en annen kar slår det han makter med en stor hammer der brua "tres på" kula. Da fikk vi dem løs til slutt. Du får jo kjøpt spesialverktøy til jobben, men man tager hva man haver
Mener vi lot de to boltene som holder kula fast i brua stå i, og tok bare løs "senterbolten" før vi slo. Så når den løsner, fjerner du de to boltene, de kommer lett av
Legg innLagt inn:06 apr 2007 11:19
av Ace
Byttet slitte bærekuler sist sommer og hadde samme prob at de satt godt. Brukte som Master her viser til , et langt spett..... jo lengre spenntyngde jo bedre =)
Legg innLagt inn:06 apr 2007 12:49
av kake
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=79528
Bruk en sånn der, popper de med en gang, bare husk å la muttern stå på littegrann, så ikke bærekula fyker avgårde. Evnt. bruk en brytegaffel i tillegg.
Legg innLagt inn:06 apr 2007 18:05
av Inunf
Prøvde som sagt med en ters (avdrager). Den var trearmet og fikk ikke skikkelig tak. Lånte med meg en diger rørtang hjem fra jobb i dag, tenkte å prøve å vri bolten i bunnen. Er dette triks? Slo du nedenfra og opp? Har tatt av boltene på sidene. Bruke skrallenøkkel, hammer og rennfart. Hvis de sitter lett og kula sitter som fy, så er det ikke rart at jeg ikke har fått den ut enda!
Legg innLagt inn:06 apr 2007 19:36
av Master
Brua (hullet som er festa til bærekula) skal jo ned og av bærekula. Det er denne ene bolten med splint som skal holde dette på plass. Du må la de to boltene som holder kula til spindelen være på, kile et laaangt spett eller rør av noe slag inn i mellom gjerne helt frem til karosseriet en plass, hvertfall slik at du får støtte nok til spettet når du skal prøve å presse dette og da brua av kula. Jeg sto og hoppa på spettet mens en kompis slo det han hadde i dette hullet som tres på kula. Den kraftige vibrasjonen samt trykket av meg nedover gjorde at den omsider løsna.
Legg innLagt inn:06 apr 2007 19:54
av kake
Inunf skrev:Prøvde som sagt med en ters (avdrager). Den var trearmet og fikk ikke skikkelig tak.
Jeg bytta bærekuler på min for ca 2 timer siden. Avdrageren glipper litt ja, men hvis du har en kompis som holder armene på avdrageren sammen med en rørtang mens du skrur så går den lekende lett av. Hele armen som bærekula sitter i er jo selvsagt tatt av bilen.
Legg innLagt inn:10 apr 2007 20:53
av Inunf
Fikk byttet den ene bærekulen. Måtte skru av L-staget den satt fast i og deljet løs på den med slegge. Var ekstremt tunvint å få på plass staget igjen. Det virker som om jeg har dradd drivknuten ut av selve navet, slik at jeg kan rotere på hjulet uten at akslingen roterer. Hvordan fikser jeg det? Tusen takk for alle tipsene!
Legg innLagt inn:11 apr 2007 10:50
av Master
Ytterst (gjennom bremseskiva) er den jo bare festa med en senterbolt. Så har du tatt løst her har du jo bare å få drivakselen igjennom her igjen og låse av mutteren. Har du derimot dratt akselen så langt ut at akselen går rundt med hjulet, men det innerste leddet (det som festes til girkassa) ikke går rundt? Da har du mista kulene i drivknuten og må opp med den innerste mansjetten og prøve å få på plass de 6 kulene på en sånn måte at drivknuten kan bevege seg fritt. Har skjedd 2 ganger med meg, og er et sabla styr!
Legg innLagt inn:11 apr 2007 15:46
av Inunf
H*lv*t*!
Legg innLagt inn:11 apr 2007 17:47
av Master
Okei.. få tak i drivakselfett og få av mansjetten. Ser mansjetten dårlig ut er det bare å bestille ny mansjett fra toyota med det samme (da får du med spesial-fett). Rengjør alle kulene grundig og ved mye prøving og feiling få inn de 6 kulene. Kanskje noen har noen lure triks?? Det går tilslutt, må bare ikke gi opp. Smør godt inn med fett, og fest på mansjetten igjen. Pass bare på å ikke dra akselen langt ut igjen, da faller kulene inn

"dårlig" design det der...
Legg innLagt inn:12 apr 2007 15:08
av Inunf
Men er dette der akslingen går inn i "hjulnavet" eller der akslingen går inn i diffen? Er altså mellom "hjulnavet" og akslingen at jeg har problem.
Legg innLagt inn:12 apr 2007 15:58
av Master
Hmm, men da tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg noe mer. Hvis du ikke får akslingen igjennom stjerna/hjullageret inni spindelen/bremseskiva og får denne til å gå rundt når du dreier på hjulboltene? forstår ikke problemet.
Legg innLagt inn:12 apr 2007 20:52
av Inunf
Dreier på hjulboltene. Akslingen går ikke rundt.
Legg innLagt inn:13 apr 2007 19:05
av ure
Skiftet bak på min mk1 i påsken, satt som hel%(&%e. Trikset var to armet ters og heftig varme med skjærebrenner. Poppet fint ut da
