Side 1 av 1

fmic på mr2...

Legg innLagt inn:06 apr 2007 15:36
av christer
har leitet litt rundt her nå men kan ikke se at det er noen som har fmic på sin mr2.
hvorfor det?
hvor dyrt vil dette bli i forhold til vanlig?
hvor mye har det og si(effekt)?
kunne godt tenke med dette den gang jeg kommer til å bytte motor. men hvis det ikke har noen merkbar effekt å koster flesk er jo vitsen vekke...

Legg innLagt inn:06 apr 2007 15:45
av Master
håper ikke du mener frontmontert IC på en mr2? Se for deg 8-10 meter med trykkrør som skal fylles. Hørte jeg noen sa turbolag? :lol:

Det vanlige for dem som skal over 3-400 hk er å gå for en vannkjølt en enten i motorrommet eller i bagasjerommet. Men holder du deg under 400hk er det bare å kjøpe en berk/spearco etc og montere på org. plassering

Selvfølgelig lar det seg gjøre å montere fmic, men hva er poenget liksom? :roll:

Her har du en som har det: Bilde

Legg innLagt inn:06 apr 2007 15:57
av christer
Master skrev:håper ikke du mener frontmontert IC på en mr2? Se for deg 8-10 meter med trykkrør som skal fylles. Hørte jeg noen sa turbolag? :lol:

Det vanlige for dem som skal over 3-400 hk er å gå for en vannkjølt en enten i motorrommet eller i bagasjerommet. Men holder du deg under 400hk er det bare å kjøpe en berk/spearco etc og montere på org. plassering

Selvfølgelig lar det seg gjøre å montere fmic, men hva er poenget liksom? :roll:

Her har du en som har det: Bilde
he he.. bilde sier mer enn 1000 ord... :oops:

Legg innLagt inn:07 apr 2007 00:56
av OrIoN89
Men om man tenker over det, ville man tjent så masse på det?

Om man ikke tar lengden på rørene i betraktning, Kunne man ikke fått like masse flow med en midship motor, som en frontmount, med ic forran? Man kan jo sette på så stor scoop at det ville tilsvare luftinntaket forran, tilnermet lik? Deretter plassere radiatoren bak også..? Dette ville kanskje skape mer drag, men om man brukte dette så effektivt som mulig, burde det jo virke bra. Dette draget kunne man jo ha spart inn på, ved å kanskje bygge om fronten til en mer aerodynamisk en uten luftinntak?

Men det er kanskje en grunn til at vi ikke ser det.

Ørjan

Legg innLagt inn:07 apr 2007 01:15
av kvassheim
tror vinninga hadde gått opp i spinninga akkurat her, værste turbolagget på denne siden av universet..
Vil funke bra på en ren dragrace-bil, da du her stort sett ikke er under 4000 rpm, men på en vanlig mr2 for veibruk tror jeg dette hadde blitt helt ubrukelig..
Se for deg at du hamrer gassen inn i en sving 75 aktive hester er straks på plass, og øker til ca 90, før 500 plutselig smeller til, du går rett rundt og moser den fine mr2'en, og alle de 18 andre bilene rundt deg.. kjedelig..
Markus har jo stor intercooler i trunken, med stort scoop under bilen for å dra lufta gjennom, tror dette er den beste ekstremløsningen, mtp luftstrømprinsippet i mr2.
Bakrutens utforming skaper i fart undertrykk over motorlokket, som drar luft fra luftinntak\under bilen gjennom motor-rommet..
Begynner du med stort scoop på oppsiden, er jeg redd dette vil føkke opp hele opplegget, og resultere i en mindre effektiv kjøleløsning.
Vannkjølt ic er nok den beste løsningen i mr2..

Legg innLagt inn:08 apr 2007 11:20
av Amund
kvassheim skrev:tror vinninga hadde gått opp i spinninga akkurat her, værste turbolagget på denne siden av universet..
Vil funke bra på en ren dragrace-bil, da du her stort sett ikke er under 4000 rpm, men på en vanlig mr2 for veibruk tror jeg dette hadde blitt helt ubrukelig..
Se for deg at du hamrer gassen inn i en sving 75 aktive hester er straks på plass, og øker til ca 90, før 500 plutselig smeller til, du går rett rundt og moser den fine mr2'en, og alle de 18 andre bilene rundt deg.. kjedelig..
Markus har jo stor intercooler i trunken, med stort scoop under bilen for å dra lufta gjennom, tror dette er den beste ekstremløsningen, mtp luftstrømprinsippet i mr2.
Bakrutens utforming skaper i fart undertrykk over motorlokket, som drar luft fra luftinntak\under bilen gjennom motor-rommet..
Begynner du med stort scoop på oppsiden, er jeg redd dette vil føkke opp hele opplegget, og resultere i en mindre effektiv kjøleløsning.
Vannkjølt ic er nok den beste løsningen i mr2..
Om du regner litt på det med turbo lag pga økt volum i rørene, så vil du se at det har mindre å si enn du tror. Stort lag kommer som oftest av for stor turbo :wink:

.

Legg innLagt inn:08 apr 2007 11:39
av ælen2
Jeg vurderte seriøst å legge kjøleren på taket, slik som den gamle Ford RS 500 hadde!
Men fånt ut d ble litt meget, desuten er det en dårlig utformet kjøler.
(Lang og smal)
Så blir bagarsjerom istedet.