Side 1 av 1
Høyt turtall på tomgang ved kald motor
Legg innLagt inn:16 apr 2007 08:39
av nullnalen
Hver gang jeg starter bilen på kald motor så havner turtallet på 2000 omdreininger i noen minutter før den detter ned på normalt igjen. For meg så virker dette som om automatchoken henger, kanskje? Noen som vet hva dette kan være?
Legg innLagt inn:16 apr 2007 08:54
av CelicaTurbo
Hva er tomgangsturtall på når motoren er varm da? Det er ingen automatchoke som sådan på disse bilene, kun en tempsensor som forteller ECU at motoren er kald kombinert med en ventil som vekselvis åpnes og lukkes for å slippe luft forbi det lukkede gasspjeldet (og dermed styre tomgangsturtallet). Det er mulig at denne ventilen er defekt hos deg, eventuelt tempsensoren. Det er i prinsippet ikke mulig å stille inn tomgangen på disse bilene, dvs, det er en justeringsskrue på gasspjeld men den bør ikke røres til dette formålet pga at det medfører at også spjeldsensoren må justeres, og ECU vil alltid motvirke enhver forandring du gjør her. Om turtallet er høyere enn 750-800 o/min ved varm tomgang er det mulig at tidligere eier har rørt denne skruen og at du har kanskje har defekt tomgangsventil.
Legg innLagt inn:16 apr 2007 10:06
av nullnalen
Når motoren er varm så ligger den rett under 1000 rpm. Må kanskje ta turen bort på toyota å få diagnose på bilen da...
Legg innLagt inn:16 apr 2007 11:37
av Mr2Even
Tomgangen skal vel ligge på fra 850 til 900 rpm? det skal den på min
Legg innLagt inn:16 apr 2007 11:50
av Larsen
CelicaTurbo skrev:Hva er tomgangsturtall på når motoren er varm da? Det er ingen automatchoke som sådan på disse bilene, kun en tempsensor som forteller ECU at motoren er kald kombinert med en ventil som vekselvis åpnes og lukkes for å slippe luft forbi det lukkede gasspjeldet (og dermed styre tomgangsturtallet). Det er mulig at denne ventilen er defekt hos deg, eventuelt tempsensoren. Det er i prinsippet ikke mulig å stille inn tomgangen på disse bilene, dvs, det er en justeringsskrue på gasspjeld men den bør ikke røres til dette formålet pga at det medfører at også spjeldsensoren må justeres, og ECU vil alltid motvirke enhver forandring du gjør her. Om turtallet er høyere enn 750-800 o/min ved varm tomgang er det mulig at tidligere eier har rørt denne skruen og at du har kanskje har defekt tomgangsventil.
Må krangle litt med deg her

. Justeringsskruen til tomgangen gjør ingenting med selve gasspjeldet. Altså den kan justeres for å få riktig tomgangsturtall uten at gasspjeld-sensoren(TPS) må justeres. Det sagt så er det også montert en ventil som ECUen regulerer turtallet med. Det vil si at da motoren er varm så vil motoren prøve å legg seg på 750-800 rpm unasett. Så ville først prøvd å justere litt på den skruen som er merket av, på bildet
Legg innLagt inn:16 apr 2007 12:30
av nullnalen
Tror jeg skjønner

Men den er jo helt i orden så fort bilen blir varm, da er rpm tilnærmet lik riktig...Likevel vil du at jeg skal justere tomgangsskruen?
Legg innLagt inn:16 apr 2007 13:42
av Larsen
nullnalen skrev:Tror jeg skjønner
Men den er jo helt i orden så fort bilen blir varm, da er rpm tilnærmet lik riktig...Likevel vil du at jeg skal justere tomgangsskruen?
Vil at du skal prøve å justere den først ja. Hvis det ikke fungerer er det bare å justere den tilbake.
Det finnes faktisk et par skruer på den delene av spjeldet som ecu'en regulerer. Der kan du regulere spenningen på en fjær som med stor sansynlighet regulerer turtallel på kald tomgang. Problemet er bare at den ikke er beskrevet noen sted i noen service manualene, så det å begynne å justere på den uten å vite hvordan gjør nok bare vondt værre!
Legg innLagt inn:16 apr 2007 16:51
av sindrejl
uhm vil da påstå at det er ganske normalt at denne motoren går på 2000rpm ved kald motor..
mk1 gikk på 2500 ved veldig kald motor..
Legg innLagt inn:16 apr 2007 18:55
av Anders gullstein
sindrejl skrev:uhm vil da påstå at det er ganske normalt at denne motoren går på 2000rpm ved kald motor..
mk1 gikk på 2500 ved veldig kald motor..
Gjør min også, gjort det så lenge jeg har hatt den.
Legg innLagt inn:16 apr 2007 19:31
av ArildM
Samma her har gjort d på 3 4age motorer jeg har hatt

Legg innLagt inn:16 apr 2007 20:35
av Mr2Even
Ikke på min mk2. Den ligger på rundt 1500rpm. men tror ikke 2000rpm er så galt heller. Visst du vil så kan du jo måle gasspjeld-sensoren(TPS) eller kjølevannsensoren med et ohm meter og se om de er innenfor grensene. Du kan også sjekke tomgangsdysen.

Legg innLagt inn:17 apr 2007 02:08
av Rafleklakk
I ekstrem kulde gikk min opp på 3k rpm ved kaldstart. Stod og butta på 3k rpm noen min før den gradvis sank

Legg innLagt inn:17 apr 2007 08:23
av nullnalen
Kanskje bilen skal være sånn da, hehe

Legg innLagt inn:17 apr 2007 14:01
av Mr2Even
Jeg tror nok 2000rpm nå er litt mye