Side 1 av 1

traff fuel cut i natt

Legg innLagt inn:17 aug 2002 14:22
av CelicaTurbo
Tenkte å få tatt en måling for street dyno med det økte trykket mitt i natt, og dro avgårde i tredjegir, trykket bygget seg kjapt opp til omtrent 1 bar og jeg reagerte på at det var litt høyere enn før.. og etter 2-3 sekunder med det trykket smallt det og det rykket noe helt utrolig, og direkte etterpå kjentes det ikke ut som om motoren dro i det hele tatt og engine-code lyset lyste i dashen.. skikkelig skremmende opplevelse da, men jeg fant ihvertfall ut at min hjemmemekkede justerbare fuelcut defencer fungerer som den skal :) jeg samlet tankene min og bestemte meg for å droppe street dyno målingen for den natten ihvertfall, og kjørte videre oppover bakken, motoren var sitt samme gamle igjen.. men så plutselig smallt det igjen.. viste seg at etter overboost så begrenser ECU'en trykket til at man ikke får lov til å gå over positivt trykk i det hele tatt :? Fikk somlet bilen opp en bakke uten å bygge trykk og stoppet på et buss stopp og stoppet motoren og startet den igjen, og etter det var allt som før..

men, moral: fuel cut kan defenitivt ikke anbefales å oppleve :?

Legg innLagt inn:17 aug 2002 14:30
av CelicaTurbo
tror forresten at det var den lavere temperaturen som gjorde at trykket ble litt høyere, og at jeg tidligere bare har ballansert på grensen.. skru ørlite ned så skal det gå bra :)

Legg innLagt inn:18 aug 2002 01:13
av MR2Pål
Satt på med Markus i går og det samme skjedde på hans MR2.

MR2Pål :)

Legg innLagt inn:18 aug 2002 23:52
av CelicaTurbo
har skrud ned litt trykk nå så satser jeg på å unngå det problemet.. har ikke lyst til å øke fuelcut og 1bar var litt høyere enn jeg hadde tenkt meg.. vil ikke riske noen dyre reperasjoner nå enda :)

Legg innLagt inn:19 aug 2002 01:17
av MR2Pål
:D Høres veldig fornuftigt ut. Er du fornøyd med celicaen sånn generelt???

MR2Pål :P

Legg innLagt inn:19 aug 2002 09:55
av CelicaTurbo
joda, er ganske fornøyd med den. Den virker mer solid men mindre fast i fisken, og interiøret er ikke like god kvalitet som MR2'en, og 2.0liter med lav kompresjon har litt for lite moment til å få en 1600kg bil til å begynne å rulle synes jeg: må ha litt mer turtall når man starter bilen i kryss og slure litt mer på clutchen enn det jeg var vant til.. bare vanesak så klart :)

ser frem til vinteren når jeg kan rase forbi alle som står fast i bakken opp til huset hvor jeg bor hehehe :)

Legg innLagt inn:19 aug 2002 18:58
av MR2turbo
Jeg treffer av og til fuel-cut, men vil prøve å justere litt til på min hjemmelagede FCD..
Hva slags FCD har du laget deg, Kristian?

Legg innLagt inn:19 aug 2002 21:42
av CelicaTurbo
Jeg har laget meg Billwots FCD (ref amerikansk mr2 forum), det består av et potensiometer og en motstand, men ingen zener diode. Samme sort som deg?

Legg innLagt inn:19 aug 2002 22:29
av MR2turbo
Jepp :-)

Men jeg lurer på om spennings-verdien ikke er 100% rett i forhold til anvisningen.. Så jeg må justere den mere opp..

Legg innLagt inn:20 aug 2002 09:38
av CelicaTurbo
det vil jo variere litt fra bil til bil, om den ikke er slik som du vil er det jo bare å skru den ørlite opp til dess du ikke treffer fuelcut da, men kanskje ikke skru så mye at fuelcut blir urimelig høyt? :)

Legg innLagt inn:20 aug 2002 16:52
av MR2turbo
Ja, jeg vil prøve å justere det litt og litt.. Det kan jo og være multimeteret fra Biltema som ikke viser helt rett.. Billigtema har jo ikke alltid hatt 100% kvalitet på alt... :)

Legg innLagt inn:20 aug 2002 17:02
av CelicaTurbo
...eller hvis din sensor bruker litt flere ampere eller det levers litt mer volt fra dynamo så vil vel motstanden også måtte varieres? (jeg er ingen racer på elektronikk men det der er vel ett av grunnprinsippene i el?)

altså det kan være forskjellig resultat fra motstanden mellom to biler selv om motstanden målt utenfor bilen er identisk.. ...tror jeg...

:)