Side 1 av 2
Hjelp til Automatkasse(må av med kassa)
Legg innLagt inn:19 apr 2007 10:18
av Shyggen
Hei har fått et uhyggeli problem, denne "drive plate" som er nevnt på side 43 i reparasjons manualen er litt løs på min bil.. og må nå av med automat kassa for å se hva skaden er.
Noen tips til enklest måte å gjøre dette på? skal man ta ut motor og kasse
eller er det enklere å bare ta av girkassa? noen tips å triks eller rett og slett erfaringer fra noen som har gjort dette før.
Har fått lånt verksted med lift her i sandefjord så da går denne helga
til mekking.
lagt ved bilde fra inspeksjons luka.. er den som er tegnet på som er litt løs..
etter hva jeg kan se..
Legg innLagt inn:19 apr 2007 11:41
av sx-4-ever
Må se litt rundt da vettø

Jeg bytta nettopp auto kassa på en MKIV forige helg.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=22220
Legg innLagt inn:19 apr 2007 11:46
av sx-4-ever
Den du har tegna er foresten "svinghjulet" som converteren sitter på. Kjappeste måte og få av alle boltene er som nevnt i linken ovenfor at du setter en pipe på reim hjulet til veiva og holder fast mens du løsner en og en bolt på converteren. Så vrir du videre ved hjelp av skralla du holder på veiven i andre enden. Veldigt raskt gjort. Når du har løsna den sitter den kun laust i kassa. Så setter du en jekk under kassa og en jekk under på bunnpanna på motoren. løsner kasse festene bakerst ( etter du har tatt av mellomakslingen ) så senker du girkassen 5-6cm bakerst og løfter litt på motoren fremme. Så setter du 4 lange forlengere til skrappa på så kommer du til boltene på toppen av kassa. Hysk lednings nettet som ligger festet oppå kassa før du løsner alle boltene

Ha me det 2 stk som kan holde i kassa og løfte den ned når du løsner siste bolt. Da har du fri tilgang til "svinghjulet".
Er en 6-7 timers arbeid om du ikke har erfaring.
Håper dette hjalp.
Legg innLagt inn:19 apr 2007 11:48
av sx-4-ever
Vis du løsner kassa føør converteren vil du få et stort problem da kanalen under bilen ikke går langt nok bak til at du klarer trekke kassa av den. Så løsne converteren slik jeg beskrev ovenfor først.
Legg innLagt inn:19 apr 2007 11:50
av Shyggen
er det så likt mellom mk3 og mk4? hum.. hørtes ikke ut som en umulig jobb da

Legg innLagt inn:19 apr 2007 17:45
av sindrejl
sx-4-ever skrev:Vis du løsner kassa føør converteren vil du få et stort problem da kanalen under bilen ikke går langt nok bak til at du klarer trekke kassa av den. Så løsne converteren slik jeg beskrev ovenfor først.
btw sånn at det er klart, converter og svinghjul er det samme

er derimot en plate mellom converter og motor hvor feks starteren er skrudd fast i.. det er dette som er "drive plate" og den vil sitte fast i motoren når alt annet er skrudd ned
Legg innLagt inn:19 apr 2007 17:57
av sx-4-ever
sindrejl skrev:sx-4-ever skrev:Vis du løsner kassa føør converteren vil du få et stort problem da kanalen under bilen ikke går langt nok bak til at du klarer trekke kassa av den. Så løsne converteren slik jeg beskrev ovenfor først.
btw sånn at det er klart, converter og svinghjul er det samme
er derimot en plate mellom converter og motor hvor feks starteren er skrudd fast i.. det er dette som er "drive plate" og den vil sitte fast i motoren når alt annet er skrudd ned
My bad

Legg innLagt inn:19 apr 2007 18:36
av Shyggen
okey, thanks mate

jau, er den drive platen som virker løs på min bil..
den lager væffal noe små ulyder ved lav rpm.. å den så it helt bra ut..
så blir spent å se dommen.. :\
Legg innLagt inn:19 apr 2007 18:39
av sindrejl
du kan jo bare be experten kjetil til å hjelpe deg.. han tar 200,- pr time

sx-4-ever altså

hehe
Legg innLagt inn:19 apr 2007 20:40
av sx-4-ever
Yapp yapp

Gikk ihvertfal greit på sindre's supra

hehe
Legg innLagt inn:19 apr 2007 21:54
av Andy_Celica
sx-4-ever skrev:Kjell faktisktk
? hehe Kjetil mener du vel 
Du ser vel at han skriver kjetil? hehe.
Legg innLagt inn:19 apr 2007 22:08
av sindrejl
Legg innLagt inn:19 apr 2007 22:11
av sx-4-ever
Nei, men Andy var inne og endra på det

Satt og mobba meg på msn

Legg innLagt inn:19 apr 2007 22:54
av Turbotrille
Ganske leit med løs stratkrans faktisk, på norsk er det faktisk det det heter

Har prøvd det selv engang, det førte til at gearkassen (mest sannsynlig converteren) døde iløpet av en god måneds tid...
Går å få ned gearkassen på 1.5 time når man er 2 stk og ligger å jobber på gulvet..

Legg innLagt inn:20 apr 2007 06:32
av Shyggen
jaha

hjemme mekk på speed mao

trur man må ha gjort det før da
men, imponerende

har heldivis lift tilgjengeli.
