Side 1 av 1
Uregelmessige rykk under kjøring (Carina E 2.0 GLi)
Legg innLagt inn:20 apr 2007 17:25
av ove.a
Jeg har i det siste oppleved at bilen mister turtall av og til. Dette kan skje under tomgang, da dauer motoren som oftest helt, men det kan også skje i 80 km/t med jevn fart (ingen aksellerasjon). Det hjelper ikke å trykke på gasspedalen for å få opp turtallet igjen, jeg må bare vente å se om den klarer å hente seg inn igjen.
Felles for alle gangene er at det lukter svidd olje eller bensin (vanskelig å plassere lukten, rar lukt er det ihvertfall) etterpå og at i forkant kan man av og til høre en lyd som minner om en reim som sklir på et reimhjul.
Noen som har noen ide om hva det kan være?
Legg innLagt inn:23 apr 2007 23:28
av sw20
har vert borti dette på en liknendet bil 93 mod!
har du sikiftet plugger?
pluggledningene dine er ikke gamle og har overslag vell?
er lamdan ok?
er kontakta på bensin pumpa løyst delevis ut pga folk som sitter i baksetet??+
alt dette var feil på den bilen jeg jobbet med!
Re: Uregelmessige rykk under kjøring (Carina E 2.0 GLi)
Legg innLagt inn:24 apr 2007 07:55
av Rage
ove.a skrev:Jeg har i det siste oppleved at bilen mister turtall av og til. Dette kan skje under tomgang, da dauer motoren som oftest helt, men det kan også skje i 80 km/t med jevn fart (ingen aksellerasjon). Det hjelper ikke å trykke på gasspedalen for å få opp turtallet igjen, jeg må bare vente å se om den klarer å hente seg inn igjen.
Felles for alle gangene er at det lukter svidd olje eller bensin (vanskelig å plassere lukten, rar lukt er det ihvertfall) etterpå og at i forkant kan man av og til høre en lyd som minner om en reim som sklir på et reimhjul.
Noen som har noen ide om hva det kan være?
Sjekk om du har noen løse vacumslanger på motoren din, eller om noen av de er sprekte. La bilen stå på tomgang, spray startgass rundt på slanger etc, hvis den endrer turtall så har du sprekker i noen av slangene dine.
Har bilen gått langt? Lugger den ofte mens du gir gass under og under høyt turtall? Da kan bensinpumpen din også være på vei til å ryke.
Legg innLagt inn:24 apr 2007 21:17
av ove.a
Jeg prøvde med startgass, men ingen reaksjon.
Bilen har gått 288000.
Plugger og pluggledninger har jeg akkurat skiftet.
Hvordan kan jeg sjekke lambdaen?
Går ut i fra at det er en eller annen form for feilkode...
Kanskje det er bensinpumpa som dere sier.
Skal sjekke dette. Den ligger under høyre baksete, eller?
Legg innLagt inn:25 apr 2007 17:34
av Rage
Du kan måle volten på lambda hvis du er usikker. Hva volten på akkurat din lambda skal være, må du nesten søke deg frem til da det varierer fra bil til bil ofte.
Lambdaen brukes på tomgang, og opp til ca 30% TPS / 3500rpm, så hvis den lugger når du gir full gass på høyt turtall så er sjansen for at det er den liten.
Legg innLagt inn:26 apr 2007 15:12
av ove.a
Har ikke lagt merke til det, men tror faktisk bare det har lugget når turtallet er mindre enn 3500...
Hvor kan jeg måle spenningen på lambdaen?
Legg innLagt inn:01 mai 2007 22:02
av ove.a
For å være mer presis:
Hvor finner jeg lambdasonden...
Legg innLagt inn:04 mai 2007 08:12
av Rage
Sitter mellom motor og catalysator. Ser ut som en plugg som er skrudd fast i eksosanlegget. Med en kontakt tilkoblet.
Legg innLagt inn:11 mai 2007 14:29
av ove.a
Hadde bilen på undersøkelse hos verksted for et par dager siden. De konkluderte med at det var temperatursensoren for kjølevannet.
Jeg har akkurat byttet den nå, så vi får se hvordan det går...
EDIT: Ved første kjøretur merket jeg ingen rykk under kjøring, men når jeg skulle starte den etter jeg hadde satt den fra meg, måtte jeg vri nøkkelen en 4-5 ganger før den startet...
Tror dere at det har noen sammenheng med det forrige problemet?
Det lukter ihvertfall ikke sur bensin lenger...