Side 1 av 2
*prosjekt* Motorbytte i min Celica 75"
Legg innLagt inn:20 apr 2007 19:03
av SupraTurbo
Nå i helgen starter forberedelsene til motorbytte i min gamle celica. Bilen er orginalt en LT med ST innsug og gassere. Nå skal det inn en GT motor med twin cam og weber gassere. Blir spennende. Først skal motoren demonteres litt, for å sjekke litt status der inne. Forhåpentligvis er det ikke for mye å gjøre. Har lest litt om slakker i oljepumpen, så den skal inspiseres. Tror jeg blir å skru gamle motoren av girkassen og bare ta ut motoren, dersom dette går. Har ståløyer i taket og taljer til hjelp så, håper det går. Noen som vet om det går? Eller må jeg plukke med girkassen ut?
Råd motas med takk
Trenger også noen råd angående monteringen av gasserene opp mot de orginale stag-overføringene til pedalen...
Skal selvfølgelig ta bilder underveis...

Legg innLagt inn:25 apr 2007 17:29
av SupraTurbo
Skulle egentlig legge inn bilder her i dag, men måtte formatere mobilen min i dag... Det jeg har gjort er at jeg har plukket ned motoren og tatt ut det ene stemplet. Dette hadde en fastgrodd stempelring. Alle de andre stemplene er det litt sideveis bevegelse, så vi har fastslått at de er ok. Ringen mått til slutt ut med makt og kom dermed fram i 4 deler

Ny ring er muligens snart underveis. Innsuget har blitt polert med autosol og stålull montert på borremaskin. Webergasserene ble plukket helt ned og alle deler ble smerglet pent og smurt opp. Gasseren fikk jeg levert ferdig glassblåst.
Den berømmelig kjedestrammeren er også underveis og har ETA i morgen med posten
Med det samme jeg hadde av bunnpanna tok jeg ut oljepumpa og åpnet denne. Den så rimelig strøken ut. Det fantes ikke slakke og det var ingen riper på hverken den feite 5 kanta ringen eller den 4 kanta stjerna som snurrer inni der..
Motoren har vært lakkert gul en gang i tiden. Under lakke viser det seg en pen og ren alutopp som skal blåses når jeg har fått plukka ut alle ventilene. Blokka skal også blåses når den har fått på toppen igjen og jeg får tetta alle hull.
Toppen skal som sagt plukkes helt ned og alle ventilene og setene skal slipes. Nye tettinger ligger og venter.
Skal ta noen bilder igjen neste gang, men blir neppe før på mandag.
Legg innLagt inn:30 apr 2007 10:26
av SupraTurbo
Nye, brukte ringer ankommet, takk til Levin GT for kjapp hjelp
Skal sette sammen motoren i dag, så må jeg gå over toppen. Håper på motorbytte i morgen. Blir spennende å se om rakklet starter.. hehe
Legg innLagt inn:01 mai 2007 19:25
av SupraTurbo
bilder
Legg innLagt inn:01 mai 2007 20:43
av SupraTurbo
flere bilda
Legg innLagt inn:03 mai 2007 16:12
av SupraTurbo
Flere bilder av arbeidet med toppen og sammensettinga av motoren igjen
Legg innLagt inn:03 mai 2007 16:15
av SupraTurbo
Bilda
Legg innLagt inn:05 mai 2007 22:26
av Levin GT
Mangler en liten tupp på enden av den reg strammeren,men går nok bra uten for den presser bare mot plastikkskinne på innsiden.
Målte du ventilklaringene etter slipingen?,må kansje shimse opp et noen av ventilene etter sliping..
Levin GT
Legg innLagt inn:07 mai 2007 08:05
av SupraTurbo
Ja i går ble alt ferdi montert og det ble start på motoren. 5 timer tok det å bytte motor. Plus en del timer til finpussing av småterier med slanger etc. Den startet etter en del runder på starteren. Den ranglet noe jævlig og ble stoppet igjen umiddelbart. Det første jeg gjorde var da å sjekke den kjedestarmmeren oppe på toppen, denne måtte etterstrammes. Etter det var ranglingen borte. Motoren gikk, men ikke rent. Ettersom jeg ikke har gradinndeling på registerdekkselet vet jeg ikke nøyaktig tenning, men den ligger ca 3/4 mot den streken til venstre, noe som utgjør 15grader fortenning. Det virker kanskje som om den ikke går på alle sylindre. Etterhvert ble det bensinlukt og jeg oppdaget at det var lekkasje på den bakerste gasseren. Etter at jeg plukket av den, og oppdaget at det kom fra huset hvor kamakslingen til akselrasjonspumpa, ble det konstatert at det manglet en blenning/liten plugg inni der. Dette sjekket jeg på den andre og den holdt tett.
Men uansett, dette skal ikke ha noe med at motoren går så til de grader ujevnt, Den skyter og det slår av og til tilbake i de to bakerste sylindre.
Det som er mulig er at den har klart å hoppe et hakk på en kam/kammene da kjedestrammeren ikke var starm nok til å begynne med. Men ville det ikke godt fullstendig galt da? Stempel møter ventil liksom...?
Anyone som har noen ide?
Legg innLagt inn:07 mai 2007 09:26
av SupraTurbo
Bilder
Legg innLagt inn:07 mai 2007 22:52
av Levin GT
*Sjekk register at det er på merkene.
Låsepinnene i endene av cam'ene skal i andre hull fra venstre originalt.
*Sjekk tenning. 12 grader fortenning uten vacuum.
Når registeret er på merkene er stempel nr.1 på topp,cam'ene veksler på cyl 1, da skal rotor peke rett før den treffer nr,1 i fordelerlokk.
*Tenningsrekkefølge 1-3-4-2. Sjekk at du ikke har stokket om på rekkefølgen på kablene på lokket.
*Sjekk stifteåpningen.
*Ohm tennpluggkablene. 10-50 Ohm bør de være.
*Bruk tennplugger Denso W16EP-U eller W20EXR-U med 0,7mm åpning.
*Bruk coil som tilhører fordeler,og bruk fordeler som tilhører motor.
Du kan ikke bruke coil fra direktetenning på fordeler med stiftetenning.
*Bruk motstand på coilen. Den store sukkerbit liknende saken oppå coilen.
OBS OBS!: Sjekk at du har oljetrykk med en gang du har startet opp. Skru av oljepåfyllingslokket og sjekk at det smører bra på den camknasten du ser der...Sykdom på 2T-G å ikke ha oljetrykk.Tørr pumpe kan ha vanskeligheter med å suge opp olje.
Når motor går,hvordan oppfører den seg?. Tåler den å gi gass? Mye tilbakeslag i forgasserne? Fusker den på tomgang? Har du vacuumlekasje på slanger/forgassere?
Når motor har gått litt.
Skru ut tennplugger og sjekk de. Er de våt? Er de svart?
Levin GT
Legg innLagt inn:08 mai 2007 13:37
av Sven
SupraTurbo skrev:Etterhvert ble det bensinlukt og jeg oppdaget at det var lekkasje på den bakerste gasseren. Etter at jeg plukket av den, og oppdaget at det kom fra huset hvor kamakslingen til akselrasjonspumpa, ble det konstatert at det manglet en blenning/liten plugg inni der. Dette sjekket jeg på den andre og den holdt tett.
Dette må ha skjedd under glassblåsinga. Var tett da den sto på motoren. Men det samme skjedde meg for et par år siden, på den første gasseren mener jeg. Kjell på Norsk Forgasserservice fikset det på 10 min maks, uten kostnad

bilde
Legg innLagt inn:08 mai 2007 19:47
av SupraTurbo
bilde
Legg innLagt inn:08 mai 2007 21:59
av Levin GT
Den tykke slangen som kommer opp mot kameraet der må du bare blokkere. Den må ikke ledes inn i veivhusventilajonen for den er mye vacuum i når motoren går,og den suger falsk luft der....
Levin GT
Legg innLagt inn:08 mai 2007 22:04
av Levin GT
Gjør som jeg har gjort her.
Kjør en stor bolt i den med slangeklemme på.
La veivhusventilasjonen stå åpen både på toppdekselet og nede på veivhusventilasjonsboksen på blokken...