Side 1 av 1
EU-kontroll og CO-måling uten katalysator......
Legg innLagt inn:24 apr 2007 17:45
av Nils
Skal på EU-kontoll med min 93.mkll til uken. I og med at jeg kjører med et Moongoose anlegg og at cat. er erstattet med rakt rør, tok jeg en CO-måling på bilen i dag.
Selv om jeg først kjørte bilen skikkelig varm, lå verdiene helt i grenseland av hva som kunne godkjennes. Så da blir det nok å bytte til orginal eksos før EU tenker jeg.
Var vel egentlig bare nysgjerrig på om den ville gå igjennom uten cat..
Flere som har prøvd på om det samme?
Er det evt. andre faktorer som kan spille inn, som for eksempel tenningskomponenter,evt. oktan på bensin osv...?
Legg innLagt inn:24 apr 2007 18:58
av jumbo
Husk at CO etter direktivet skal måles ved såkalt elevert tomgang, dvs i praksis rundt 2K.
Bilen min ligger relativt klart under på tomgang, men feiler så det suser ved 2K
Nå er det langt fra alle verksteder som vet eller bryr seg om dette så kan godt tenkes at du slipper gjennom, men er vel mer opp til flaks enn noe annet
Legg innLagt inn:24 apr 2007 19:11
av Nils
Dette var de klar over på dette verkstedet i hvert fall. Først gikk bilen på tomgang en liten stund, så fikk jeg beskjed om å holde 2000-2200.
Går nok litt på flaks som du sier, men tror jeg bytter før EU allikevel. Er jo i grunnen fort gjort det.
Legg innLagt inn:03 jun 2007 20:31
av spanjor
Har samme problemet selv. Skal EU godkjenne bilen, med effektanlegg uten kat. Problemet mitt er at jeg ikke har orginal anlegget.
Noen som vet om et "snilt" verksted i Buskerud evt. Oslo område?
Og hvis bilen blir underkjent på et verksted, må den tilbake dit eller kan man da velge et annet verksted?
Legg innLagt inn:03 jun 2007 20:38
av kake
Min 3SGE gikk rett igjennom uten kat, den klarer utslippet for det. CO'en ble målt til 0.10 står det på seddelen. Kjørte bilen varm i ca 1 time før jeg leverte den på verkstedet om morgenen. Motoren er 100% frisk og kjører 98okt eller 99vpower og tenning på 12.5 grader hvis det er av betydning.
Legg innLagt inn:03 jun 2007 21:31
av jumbo
spanjor skrev:Og hvis bilen blir underkjent på et verksted, må den tilbake dit eller kan man da velge et annet verksted?
Du har rett til å velge ethvert verksted du ønsker for etterkontroll, med unntak av dersom biltilsynet kaller deg inn direkte.