Side 1 av 1
Garranti sak? knakk hjulbolt
Legg innLagt inn:29 apr 2007 14:50
av MacGyver
skiftet hjul i dag. strammet da til normalt med hjulkryss, ikke noe hopping, men dro til normalt.
røk da bolten rett av.
Etter hva er skrapte sammen av tanker så har hjulene vært av og på totalt 8 ganger siden bilden ble montert sammen.
Etter litt kjapp matte så burde bolten tåle ca 4600 kilo i strekk..
Er dette da en garranti sak ? bilen er innenfor garranti tiden enda.
tenker eg hører med toyota i måren, men vil nå dobbel sjekke litt først.
Legg innLagt inn:29 apr 2007 16:04
av lexusmann
Gjorde det samme på min(skifta for 1 måned siden jeg

), nå er det jo ikke noen garanti på den gamle haugen min, men fiksa det sjøl...ny bolt koster 40 kr på toyota...

Legg innLagt inn:29 apr 2007 16:56
av Master
knakk en av mine en gang. Er lett å skifte, og som sagt ikke dyrt

Legg innLagt inn:29 apr 2007 18:47
av MacGyver
greit att dette er lett å bytte,(litt knot da dette er bak da) men slipper eg å gjøre noe selv så er jo det best

Legg innLagt inn:29 apr 2007 20:31
av Fred
Si den knakk når du skrudde den OPP, så går det nok greit med garanti.
Legg innLagt inn:29 apr 2007 23:16
av Master
Er verkstedet seriøst så tar de det der på garantien mens du venter vil jeg tippe. Er jo bare å ringe og høre

Legg innLagt inn:01 mai 2007 22:48
av MacGyver
Da var alt i orden.
Han hørte litt rundt seg og vips så var det en garranti sak

burde egentlig ikke være noe prob heller.
Men nå er det nå ihvertfall i orden igjen

Re: Garranti sak? knakk hjulbolt
Legg innLagt inn:02 mai 2007 21:21
av møkkamann
MacGyver skrev:skiftet hjul i dag. strammet da til normalt med hjulkryss, ikke noe hopping, men dro til normalt.
røk da bolten rett av.
Etter hva er skrapte sammen av tanker så har hjulene vært av og på totalt 8 ganger siden bilden ble montert sammen.
Etter litt kjapp matte så burde bolten tåle ca 4600 kilo i strekk..
Er dette da en garranti sak ? bilen er innenfor garranti tiden enda.
tenker eg hører med toyota i måren, men vil nå dobbel sjekke litt først.
Hvordan kom du frem til 4600 kg egentlig?
Legg innLagt inn:03 mai 2007 08:52
av MacGyver
4600 kg dersom det er en standard 8.8 og 10mm bolt
sakser litt fra en annen side. står foklart her
"
For vanlige bolter (skruer) som kjøpes i butikk er disse merket med kvalitet for eksempel 8.8, 12.8, osv. Dette tallet angir strekkfasthet i materialet og tilhørende flytegrense. Tallet foran punktum er strekkfasthet i 100N/mm2, tallet etter punktum er flytegrense i 10% av strekkfasthet. Altså: 8.8 betyr en strekkfasthet på 800 N/mm2 og en flytgrense på 80 % = 640 N/mm2 På forståelig norsk kan denne bolten belastes med ca 80 kg pr kvadratmillimeter tverrsnitt. For gjengede bolter må man huske å trekke en del av gjengedybden fra diameteren. Dette gir størst utslag på små (tynne) bolter. Det finnes selvfølgelig tabeller for dette. En 8 mm bolt (Petzl P 13) har et tverrsnitt på ca 40 mm2, og hvis vi forutsetter 8.8 kvalitet, kan den teoretisk belastes med 3200 kg ved optimale forhold. Petzl oppgir styrken til 1500 kg (15 kN) Til sammenligning har en 10 mm bolt et tverrsnitt på ca 60 mm2. En diameterøkning på 25% gir en tverrsnittsøkning på 50%."