Side 1 av 1

Lekasje /v dyse etter bytte av dyser og rail. falskluft.

Legg innLagt inn:07 mai 2007 16:03
av FireWalk
Er ikke så mye innom forumet her lenger. Men nå må jeg bare ha ut litt frustrasjon, og kanskje jeg kan få noen gode forslag til løsning på problemet i samme slengen.

Har satt inn Nye Simens top feed 750cc Dyser og fuelrail & regulator fra Wolfkatz. Var kanskje LITT forhastet med å få dette på plass, og siden railen ligger slik til at det er så å si umulig å se hullene dysene skal inn i så tror jeg det er blitt teitet til litt skjevt første gangen, altså ikke alle dysene har stått 100% bent nedi hullene. Dette har ført til at 2 av dyse-adapterene som fulgte med og som står på tuppen av dysa ned mot toppen er blitt litt skadet. Deler av metallet på tuppen har bendet seg.

Nå sliter jeg med at motoren suger inn falskluft ved en eller flere av dysene. Resultatet er at motoren går magert og får samtidig ulik mengde bensin på alle cylindere. Ikke gunstig, dermed er bilen ukjørbar på turbotrykk. Ved åsette ECU til å kjøre VELDIG rikt kan man kjøre så lenge det er undertrykk i manefolden, da suger stempelet til seg litt ekstra luft der lekasjen er, men det går forsåvidt greit siden det ikke er snakk om så mye. Under turbotrykk er det vesentlig værre siden trykket da vil føre til at bensinen som dysen skal sprute inn fyker UT der lekasjen er.. sammen med en del av luften som skal inn.. Dette er ikke heldig og fører da til tenningsbank. Dermed er det så å si kun tomgang som funker. Har valgt å la bilen stå intil jeg får ordnet dette.

Det jeg frykter er at det kan ha kommet riper/hakk i kontaktflaten i toppen som skal tette mellom topp og dyse...

I så fall, hvordan får jeg ordnet dette uten å ta av hele toppen? Kan det funke å bruke ekstremt fint sandpapir og pusse ned litt ?

Er vel ikke så greit å komme til der heller... og så er det jo faren for å få metallspon osv inn i motoren...

Litt kinkig situasjon dette her... Står faktisk litt fast! har hatt railen og dysene av og på 5-6 ganger nå, uten å få det tett...

Så nå er gode råd dyre :\

Legg innLagt inn:07 mai 2007 19:06
av sleeper
okay, skal ivertfal komme med mine tenker og erfaringer rundt dette....

det med at du mener du får for mager blanding ved pådrag trur jeg ikke du skal tenke for mye på... husk at dysene blåser ut bensinen med mye høyere trykk en det er i innsugsmanifoilen\toppen, så at det kommer bensin ut der trur jeg faktisk ikke ( har hatt AKKURAT samme problemet og det kom ivertfall ikke noe bensin ut der, og jeg lkjørte sånn i 2 mnd uten og merke noe annet en litt dårlig respons)
og hvis det skulle komme noe bensin ut der så husk at det også kommer en del luft ut der og dermed så kompenserer dette litt for problemet.. ( huskt at det er STORE mengder luft som går der under pådrag...)

trur nok du har et større problem under kjøring på vakum, da vil den ene cyl gå magert siden vakumet i den runner`n vil være lavere en på resten, mens bensinmengden vil være lik på alle.. men du vil jo uansett ikke greie og knekke motoren ved så lav belasting..

( dette er ivertfall min erfaring av samme problemet i fjor..)

når det kommer til og fikse dette så trur jeg ikke du har skadet noe i toppen, ( har ivertfall ikke skadet noe ved kontaktflaten, bare ved kantene som det kan ha skjedd og det har ikke så mye og si så lenge du skaffer noen nye av de greiene som skal ned mot toppen..

men må du slipe der ( noe jeg ikke trur funker) så må du tette hullet og blåse med trykkluft for og få vek spon FØR du fjerner det du brukte til og tette hullet..

Legg innLagt inn:07 mai 2007 20:34
av FireWalk
Var og forsøkte litt mer i dag.. Når tomgangsventilen er stengt og det eneste en justerer tomgangen med er tomgangskruen, så burde ikke motoren klare å gå omtrent når den er helt igjen skrudd. Men selv når den er helt igjen ligger RPM på 1250 ca... ogjeg hører det suger der nede.

Tok ut alle dysene i dag, skiftet o-ringene og satte dem inn igjen. Byttet om på dyse adapterene slik at de som var skadd (de på endene) ble satt i midten, og rotert.

Satte railet innpå og forsikret meg om at dysene stod riktig. Teitet ikke til mer enn at jeg kjente det var nedpå med fingrene. Så forsøkte jeg å starte motoren.

RPM lå på 4-500.... JIPPI tenkte jeg. Forsøkte å teite til litt med fastnøkkel, og VIPS så fyker turtallet opp på 1300 igjen.

A!#"¤Y=(/%..

Skal jo ikke GÅ an å teite til den railen uten at det blir lekasje :(

Og jeg kan jo ikke kjøre rundt uten at den er teitet til iallefall litt, da skrur det seg bare ut og plutselig står bensinspruten utover hele motor rommet!

oppgitt!

Hvordan fikset du problemet på din motor da?

PS: sjekket kontakt flaten med et speil isted, og det så bra ut på alle. Som du sa, var kun på toppen det var kimset vekk litt metall, men det er etter kontaktflaten og etter o-ringen så det burde som du sier ikke ha noe ås i.

noen bilder:

Legg innLagt inn:07 mai 2007 21:31
av sleeper
Jeg bruker ikke den railen du har, men den som speed source lager.. og der er det gummipakkninger rundt dysene ikke metall som du har... det som skjedde på min var at den dysa til høyre på motren ( cyl 4) sto ikke helt i hakk når jeg monterte og dermed så sprakk gummmidingsen og det lakk MYE!
så for meg var det bare og bestille nye gummigreier...

sikker på at ikke brakketene sitte feil på da? sånn at dysene kommer skjeivt på når du drar til? ( kan jo virke sånn siden det begynner og lekke når du drar til.. )

men trur nok uansett du kan bestille deg 2 stk nye adapter send express med fedex.. :wink:

Legg innLagt inn:07 mai 2007 22:17
av FireWalk
sleeper skrev:Jeg bruker ikke den railen du har, men den som speed source lager.. og der er det gummipakkninger rundt dysene ikke metall som du har... det som skjedde på min var at den dysa til høyre på motren ( cyl 4) sto ikke helt i hakk når jeg monterte og dermed så sprakk gummmidingsen og det lakk MYE!
så for meg var det bare og bestille nye gummigreier...

sikker på at ikke brakketene sitte feil på da? sånn at dysene kommer skjeivt på når du drar til? ( kan jo virke sånn siden det begynner og lekke når du drar til.. )

men trur nok uansett du kan bestille deg 2 stk nye adapter send express med fedex.. :wink:
Jo var det jeg og trodde.. men har målt, og det står slik det MÅ stå. er faktisk komplett umulig å få dradd til slikat det blir likt på begge sider, men railen står uansett "likt" i forhold til dysene slik den står, bare at den går ikke helt intil på ene siden. Jeg begynner å lure på om det egentlig skulle stå en slags spacer på ene siden der.. som mangler.. ?

Hadde vært langt bedre med noe gummigreier ja, den greia mi med metall og kun en O-ring vil ikke tåle mye vridning før det blir lekasje..

Får ikke bestilt nye adaptere heller, siden dette er en "prototype" jeg kjøpte av Garret Wolfkats selv.. Han har brukt den på bilen sin lenge uten problemer, så tingen er at det ikke finnes flere adaptere. Måtte ta ut dysene og måle adapteren isted og sende han en skisse over hvordan det ser ut, så skulle han prøve å få laget noen nye til meg..

Legg innLagt inn:07 mai 2007 22:34
av erling
Du bør nok skimse opp railen, her blir det for liten plass til dysene. De skal kunne roteres på når railen er fast

Legg innLagt inn:07 mai 2007 23:01
av FireWalk
erling skrev:Du bør nok skimse opp railen, her blir det for liten plass til dysene. De skal kunne roteres på når railen er fast
Ja jeg vet.. men det som er så rart er jo at Garret har brukt denne på sin egen bil uten problemer, på akkurat samme motoren. Så jeg begynner å lure på om det er noe som mangler på min siden det blir slik glis mellom ? .. en spacer lignende sak eller noe ? eventuelt om man kan bygge opp noe der som støtter opp ?..

Hvor fast skal dysene stå? vet man skal kunne rotere på dem, men skal de kunne roteres veldig lett, eller skal det være slik at en kjenner de sitter ok, men kan rotere på dem ved å ta i litt.. eller helt løst omtrent.. ?

Legg innLagt inn:07 mai 2007 23:18
av erling
Det eneste som motvirker rotasjonen skal være friksjonen mellom o-ringene og setene. Så ganske løst ja. Du kjenner på dem om de glir på gummi eller metall

Legg innLagt inn:07 mai 2007 23:35
av FireWalk
erling skrev:Det eneste som motvirker rotasjonen skal være friksjonen mellom o-ringene og setene. Så ganske løst ja. Du kjenner på dem om de glir på gummi eller metall
Om du ser på de dyse adapterene der så ser du at kontaktflaten blir metall mot metall. Eneste o-ringen som tetter i dette tilfellet er oringen som sitter på siden av adapteren og som skal tette mot veggen. Men kan tenke meg at det skal lite til av krefter sideveis opp/ned eller vertikalt her før den mister tette-egenskapene sine. Så i kontaktflaten blir det metall mot metall, akkurat langs kanten ned mot hullet der selve åpningen til dysa kommer ut.

Så det blir litt vanskelig å kjenne etter med de adapterene der :\

Videre så blir det til at dyse 1 og 4 sitter ganske hardt i forhold til dyse 2 og 3.... tror jeg må bygge opp med noen skiver eller noe da om jeg skal få teita til det der slik at det sitter, men samtidig unngå at dysene sitter for hardt? og Railen bør jo ha en viss støtte også slik at den HOLDER dysene på plass...

Legg innLagt inn:07 mai 2007 23:48
av erling
Kanskje du kan dreie litt av den kragen helt nederst på foringen, slik at den smetter fint ned i hullet, men fortsatt holder o-ringen på plass? Bør jo være en minuståleranse på foringen i forhold til hullet den skal ned i. Litt vanskelig å se helt hva som er best løsning uten å fikle litt med det selv.. Prøv å finne ut om det er foringen som bunner, eller om det er sylinderen som er for stor. Foringen skal kunne rotere lett i hullet uten o-ringen.

Legg innLagt inn:08 mai 2007 07:40
av Krabbe
FireWalk skrev: *snipp*
Ja jeg vet.. men det som er så rart er jo at Garret har brukt denne på sin egen bil uten problemer, på akkurat samme motoren. *snipp*
Har ikke du jspec motor? Har han det?
Bare en tanke...

Legg innLagt inn:08 mai 2007 15:54
av FireWalk
Krabbe skrev:
FireWalk skrev: *snipp*
Ja jeg vet.. men det som er så rart er jo at Garret har brukt denne på sin egen bil uten problemer, på akkurat samme motoren. *snipp*
Har ikke du jspec motor? Har han det?
Bare en tanke...
Har en japansk motor ja, men det er 2. gen den og (225 hesteren) så det er identisk med den amerikanske versjonen. Er bare uten EGR osv.