Side 1 av 2
Turbo på 4age,Spørsmål????????????
Legg innLagt inn:13 mai 2007 15:13
av _toyota
Hvor mye kan man lade på orginal motor??
Må map sensor byttes,Topppakning når går den,stille tenninga O.s.v kom med svar evt linker(norske) og lignende?
Tenkte jeg først og fremst bare skulle bygge alt så jeg bare får den til og gå litt bedre og bare kjøre på lavt trykk men man vil jo som oftest ha mere;)
Ca 200 hester hva må/kan/burde gjøres skal holde mere en et par timer?
Re: Turbo på 4age,Spørsmål????????????
Legg innLagt inn:13 mai 2007 17:18
av Levin GT
_toyota skrev:Hvor mye kan man lade på orginal motor??
Må map sensor byttes,Topppakning når går den,stille tenninga O.s.v kom med svar evt linker(norske) og lignende?
Tenkte jeg først og fremst bare skulle bygge alt så jeg bare får den til og gå litt bedre og bare kjøre på lavt trykk men man vil jo som oftest ha mere;)
Ca 200 hester hva må/kan/burde gjøres skal holde mere en et par timer?
Først spørs det hvilken model du har... Har du 86 eller eldre er dette en svak motor som ikke tåler mye trykk.
Den vil du aldri klare å få 200hk ut av.
Har du 87 eller nyere er dette en sterk motor som tåler endel lading.
Map sensor kutter på 0,3 bar i lading,det gjør også original dysene..
Komp forholdene i 4A-GE er forholdsvis høy,så skal du oppnå 200hk,så må du dekomprimere originalstempler eller skaffe lavere stempler (evt 4A-GZE stempler)
Tenning må også senkes ved turbotrykk for å forhindre tenningsbank.
Bensindyser må enten byttes ut med noen som leverer mer bensin,eller så må du montere tilleggsprut.
Levin GT
Re: Turbo på 4age,Spørsmål????????????
Legg innLagt inn:13 mai 2007 20:23
av _toyota
Levin GT skrev:_toyota skrev:Hvor mye kan man lade på orginal motor??
Må map sensor byttes,Topppakning når går den,stille tenninga O.s.v kom med svar evt linker(norske) og lignende?
Tenkte jeg først og fremst bare skulle bygge alt så jeg bare får den til og gå litt bedre og bare kjøre på lavt trykk men man vil jo som oftest ha mere;)
Ca 200 hester hva må/kan/burde gjøres skal holde mere en et par timer?
Først spørs det hvilken model du har... Har du 86 eller eldre er dette en svak motor som ikke tåler mye trykk.
Den vil du aldri klare å få 200hk ut av.
Har du 87 eller nyere er dette en sterk motor som tåler endel lading.
Map sensor kutter på 0,3 bar i lading,det gjør også original dysene..
Komp forholdene i 4A-GE er forholdsvis høy,så skal du oppnå 200hk,så må du dekomprimere originalstempler eller skaffe lavere stempler (evt 4A-GZE stempler)
Tenning må også senkes ved turbotrykk for å forhindre tenningsbank.
Bensindyser må enten byttes ut med noen som leverer mer bensin,eller så må du montere tilleggsprut.
Levin GT
Takker:)
motoren jeg har er egentlig en 1.6 16v med gasser(veit ikke motor kode)men har satt på twin cam toppen. Åssen tror du denne tåler det da?
Hva er det som ikke følger med om jeg ikke gjør noe med map sensoren?
Hvor mye må tenninga justeres da?
Holder topp pakninga mere enn 0,3bar?
Re: Turbo på 4age,Spørsmål????????????
Legg innLagt inn:14 mai 2007 22:18
av Levin GT
Takker:)
motoren jeg har er egentlig en 1.6 16v med gasser(veit ikke motor kode)men har satt på twin cam toppen. Åssen tror du denne tåler det da?
Hva er det som ikke følger med om jeg ikke gjør noe med map sensoren?
Hvor mye må tenninga justeres da?
Holder topp pakninga mere enn 0,3bar?[/quote]
Om du kjører ladetrykk og ikke gjør noe med map sensoren så vil jeg tro at tenning eller noe kuttes.
Uansett så henger ikke originaldysene med til mer enn 0,3 heller,så alt over det vil nok motoren oppføre seg veldig dårlig, tenningsbank og fusking og tull.
Levin GT
Legg innLagt inn:15 mai 2007 17:19
av lauby_f
jeg har en syrefast plate som er som en topppakning, men den legges mellom toppakning for å dekomprimere, denne ble brukt til å kjøre 0,6 bar med i en 4age. tilsalgs for den rette sum

Re: Turbo på 4age,Spørsmål????????????
Legg innLagt inn:15 mai 2007 20:19
av _toyota
Om du kjører ladetrykk og ikke gjør noe med map sensoren så vil jeg tro at tenning eller noe kuttes.
Uansett så henger ikke originaldysene med til mer enn 0,3 heller,så alt over det vil nok motoren oppføre seg veldig dårlig, tenningsbank og fusking og tull.
Levin GT[/quote]
Okay.men lønner det seg og bytte dysene eller montere tillegssprut?
Åssen veit man hvor mye tenninga skal stilles?
Legg innLagt inn:15 mai 2007 20:20
av _toyota
lauby_f skrev:jeg har en syrefast plate som er som en topppakning, men den legges mellom toppakning for å dekomprimere, denne ble brukt til å kjøre 0,6 bar med i en 4age. tilsalgs for den rette sum 
La du den mellom to pakninger da?
Har du laget den selv eller er dette og få kjøpt?
Legg innLagt inn:15 mai 2007 21:44
av lauby_f
[
La du den mellom to pakninger da?
Har du laget den selv eller er dette og få kjøpt?[/quote]
er ikke å få kjøpt. heller ikke jeg som har laget det.
har også noe utstyr som man bruker for å koble ut map sensor for å øke trykket, alt dette er brukt på en 4age med turbo og har fungert fint, jeg selger det da jeg bruker en annen hjerne og har dermed ikke problemet med map sensor da den takler overlading. bruker også en 4agze blokk så trenger ikke lavere kompressjon. den plata legges mellom to pakninger ja. forrige bruker av dette kjørte 0.6 i trykk og det holdt fint, men når han skrudde det opp til 0.9 gikk toppakningen. så vet du det

Legg innLagt inn:16 mai 2007 14:47
av _toyota
lauby_f skrev:[
La du den mellom to pakninger da?
Har du laget den selv eller er dette og få kjøpt?
er ikke å få kjøpt. heller ikke jeg som har laget det.
har også noe utstyr som man bruker for å koble ut map sensor for å øke trykket, alt dette er brukt på en 4age med turbo og har fungert fint, jeg selger det da jeg bruker en annen hjerne og har dermed ikke problemet med map sensor da den takler overlading. bruker også en 4agze blokk så trenger ikke lavere kompressjon. den plata legges mellom to pakninger ja. forrige bruker av dette kjørte 0.6 i trykk og det holdt fint, men når han skrudde det opp til 0.9 gikk toppakningen. så vet du det

[/quote]
Hvor mye skal du ha for dette da??
Legg innLagt inn:16 mai 2007 15:46
av lauby_f
hater det spørsmålet:P er så vanskelig å sette en pris på slike ting.. gi meg et bud er du snill.
Legg innLagt inn:16 mai 2007 17:57
av Levin GT
lauby_f skrev:jeg har en syrefast plate som er som en topppakning, men den legges mellom toppakning for å dekomprimere, denne ble brukt til å kjøre 0,6 bar med i en 4age. tilsalgs for den rette sum 
Å bruke en slik plate er ikke noe god løsning..
For det første blir toppakningen et enda svakere ledd enn den allerede er og for det andre blir registeret helt feil......
Jeg personlig ville aldri gått for denne løsningen.
Jeg ville mye heller dekomprimert stemplene med 2-3mm.
Levin GT
Re: Turbo på 4age,Spørsmål????????????
Legg innLagt inn:16 mai 2007 18:02
av Levin GT
_toyota skrev:Om du kjører ladetrykk og ikke gjør noe med map sensoren så vil jeg tro at tenning eller noe kuttes.
Uansett så henger ikke originaldysene med til mer enn 0,3 heller,så alt over det vil nok motoren oppføre seg veldig dårlig, tenningsbank og fusking og tull.
Levin GT
Okay.men lønner det seg og bytte dysene eller montere tillegssprut?
Åssen veit man hvor mye tenninga skal stilles?[/quote]
Tilleggsdyser kan fungere greit nok...Du vil nok få noe fusking i det tilleggsdysene åpner. Kaldstartdyser er ofte brukt sammen med en trykkbryter som trigger de, men det vil aldri bli like bra som om du bare bytter de originlale dysene til noen som leverer mer.
Levin GT
Re: Turbo på 4age,Spørsmål????????????
Legg innLagt inn:17 mai 2007 12:02
av _toyota
Levin GT skrev:_toyota skrev:Om du kjører ladetrykk og ikke gjør noe med map sensoren så vil jeg tro at tenning eller noe kuttes.
Uansett så henger ikke originaldysene med til mer enn 0,3 heller,så alt over det vil nok motoren oppføre seg veldig dårlig, tenningsbank og fusking og tull.
Levin GT
Okay.men lønner det seg og bytte dysene eller montere tillegssprut?
Åssen veit man hvor mye tenninga skal stilles?
Tilleggsdyser kan fungere greit nok...Du vil nok få noe fusking i det tilleggsdysene åpner. Kaldstartdyser er ofte brukt sammen med en trykkbryter som trigger de, men det vil aldri bli like bra som om du bare bytter de originlale dysene til noen som leverer mer.
Levin GT[/quote]
Akkurat ja,fint det er noen som kan noe her da, er ikke min beste side dette akkurat. så det jeg burde gjøre er og bytte bare dysene og ikke montere tillegssprut.Hvor store dyser trenger jeg?Lønner det seg og montere trykkregulator?
Legg innLagt inn:17 mai 2007 14:05
av lauby_f
4agze dyser regner jedg med vil være fint, det bruker jeg.. er jo greit å få tak i danmark..
Legg innLagt inn:21 mai 2007 19:58
av _toyota
Er det mulig og koble ut mapsensoren eller gjøre noe så man får ladet mere en 0,3 uten problemer?