Side 1 av 2
er det fordelern som har gått?
Legg innLagt inn:15 mai 2007 00:06
av BT-GTI
ok bilen stoppa i fart. får ikke gnist. bytta coil, ignitor og ecu. prøver å få tak i fordeler nå, men er det den som har gått? får ikke gnist når jeg prøvde å sette ledningen fra coillen til fordelern til gods, altså har ikke høyspenning. men trenger man ikke lavspenning fra motorsiden for å få gninst ?ergo er det fordeler eller noe jeg ikke har tenkt på...
ps hvis noen har en ekstra fordeler bra ta å kontakt meg enten her eller på 45278432
hilsen erik
Joda, masse ledninger du kan sjekke
Legg innLagt inn:15 mai 2007 10:27
av VesleUlv
for å få gnist ut må du ha både spenning inn på fordeleren og du må ha kontakt med sluttrinnet på på jordingssiden. Videre må du også ha signal fra signalgiver.
Jeg vil starte med å sjekke alle ledninger og koblinger, både med tanke på dårlig kontakt og brudd. Deretter må du sjekke signalet inn på tenningsmodulen. Intet signal ingen gnist i høyspentdelen.
Legg innLagt inn:15 mai 2007 11:55
av BT-GTI
ja greit da fikk jeg svar på det, men ingen kontakter som jeg har vært borti har rikket på seg. hvor er signalgivern og hvordan feilsøker jeg den?
Legg innLagt inn:15 mai 2007 20:43
av VesleUlv
Regner med at den sitter i fordeleren, men for å si det sikkert, hvilken type signalgiver det er og hvordan du skal sjekke signalet må jeg henvise deg til verkstedshåndboka for gjeldene motor. Og et mulitimeter med scoopfunksjon er nok også greit å ha.
Legg innLagt inn:15 mai 2007 22:54
av Larsen
Regner med at du dro bilen på starteren da du testen. Hvis det ikke kommer noe gnist fra høyspent ledningen til coilen så ligger ikke problemet i fordeleren. Beste er vel å finne bgb og sjekke "troubleshooting" i den.
Legg innLagt inn:16 mai 2007 14:38
av BT-GTI
gjort en haug med troobleshoting. men i går kveld kommer et lite lys i tunnelen.
feil kode 14 dukket opp. og har alt bytta ecu, coil og ignitor. og da står jeg igjen med ledninger og kontakter.
MEN hva er IGF og IGT samt B+ ?
hvor sitter dette i motorrommet, og hva gjør de?
. og ledninger og kontakter jeg tror jeg begynner å grine. alt forsvinner jo etter 10cm inn i den store pølsa.. finner jeg ikke feilen har jo et ekstra ledningsnett. men det er et j-spec og det jeg har nå er us-spec og det er en haug med kontakter som ikke går overens med hverandre
Legg innLagt inn:16 mai 2007 15:08
av sleeper
er jo veldig enkelt og måle om fordeleren funker som den skal... ( er ganske sikker på at den gjør det da det skal mye til og ødelegge den..)
men får du utslag på turtelleren når du drar på starteren? hvis du gjør det så funker ivertfall fordeler og tenningsmodulen..
har dumålt spenning på fordeler, coil, tennignsmodul?
åpner dysene? ( våte tennplugger?) hvis du gjør det så teller ivertfall ecu at motoren går rundt og da funker fordeleren som den skal..)
Legg innLagt inn:16 mai 2007 19:04
av BT-GTI
får ikke utslag på turteller. har fått feilkode 12 før men den har blitt borte. dysene funker får bensin og ikke feil på bensinpumpe og ikke noen ledninger som ligger løst eller noe sånt. ser heller ikke ut til at noe er i mer klem enn orginalt.
har målt fordelerlokket men ikke selve fordelern siden den har jeg ikke hørt om tar kvelden sånn uten videre. har alt kjøpt ny coil+ ignitor så de burde funke. kjøpte ny ecu også, men forsatt ikke liv i bilen. må da si at bilen har hele tiden sagt at det var et eller annet galt i tenningsystemet, men feilkodene til å begynne med var vage og omfattet hele systemet. så bytta en del etter den andre. fikk ikke diagnose testa coil eller resistor så kjøpte derfor de nye. har sjekka kun en tennplugg og den er i fin fin stand den. tingen er jo at bilen sier nå at ecu ikke får signal. og at det kan være noe galt med igf, igt eller b+ et eller annet men hva er det for noe? og er det faktisk det bilen sier som er galt?
Legg innLagt inn:16 mai 2007 20:15
av sleeper
BT-GTI skrev:får ikke utslag på turteller. har fått feilkode 12 før men den har blitt borte. dysene funker får bensin og ikke feil på bensinpumpe og ikke noen ledninger som ligger løst eller noe sånt. ser heller ikke ut til at noe er i mer klem enn orginalt.
har målt fordelerlokket men ikke selve fordelern siden den har jeg ikke hørt om tar kvelden sånn uten videre. har alt kjøpt ny coil+ ignitor så de burde funke. kjøpte ny ecu også, men forsatt ikke liv i bilen. må da si at bilen har hele tiden sagt at det var et eller annet galt i tenningsystemet, men feilkodene til å begynne med var vage og omfattet hele systemet. så bytta en del etter den andre. fikk ikke diagnose testa coil eller resistor så kjøpte derfor de nye. har sjekka kun en tennplugg og den er i fin fin stand den. tingen er jo at bilen sier nå at ecu ikke får signal. og at det kan være noe galt med igf, igt eller b+ et eller annet men hva er det for noe? og er det faktisk det bilen sier som er galt?
det er neppe fordeleren det er noe galt med hvis dysene åpner som de skal.. fordeleren er den eneste komponenten som gir signal om når dysene skal åpne, og siden de åpner så får den signal..
har du målt at coil og tenningsmodul får spenning de riktige stedene? både coil og tenningsmodul skal ha 12v når du vrir om tenninga..
hvis de får signal så monter en ekstern turteller på turtall utgangen på diagnosekontakten og se om du får den til og slå ut... ( regner ikke med at du gjør det , men værd et forsøk.)
gjør du det så gir tenningsmodulen ut det signalet det skal men det kommer ikke frem til coil.
så kobler du turtelleren til minus på coilen og ser om du får utslag, gjør du det så er det coil, fordelerlokk\rotor eller ledningene til coilen det er noe galt med.
får du ikke turtallsignal noen av de to stedene så er enten tenningsmodul gåen eller så får ikke tenningsmodul signal fra ecu.. da må du begynne og måle ut ledningene som går fra ecu til tenningsmodul...
(husk og koble spenning til tuyrtelleren når du skal prøve..)
Legg innLagt inn:16 mai 2007 20:18
av BT-GTI
joa lukter en an nighter her.. takk for tipsa får begynne å leite. hater elektro på bil, vel egentlig kun når det ikke funker.
Legg innLagt inn:16 mai 2007 20:19
av BT-GTI
jo en ting hvor sitter turtallsutgangen har ikke funnet den enda..

Legg innLagt inn:16 mai 2007 20:26
av sleeper
BT-GTI skrev:jo en ting hvor sitter turtallsutgangen har ikke funnet den enda.. 
den sitter i diagnosekontakten.. er den som sitter litt utenfor de andre utgangen.. du skjønner det når du ser det..
Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:07
av BT-GTI
ja veit hvor du mener nå, finner vel ut av hvordan teste den greia,...
Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:13
av BT-GTI
men si hvis om jeg ikke får signal fra noe hold og jeg må finne ut hvilken ledning fra ecu som har tatt kvelden. hvordan veit jeg hvilken mottstand/signel jeg mangler? er det enten eller.
det er vel forskjellige typer signal som fykker igjennom der.
Legg innLagt inn:16 mai 2007 22:40
av sleeper
da må du eventuelt få tak i koblingskjema til den motoren.. så ser du fort hvor leningene skal gå.. ( ps: en ledning har ikke motstand... så enten så ffunker den eller så gjør den ikke det..)