Side 1 av 3

Supra dump ?

Legg innLagt inn:15 mai 2007 11:30
av StianMK3
Det har vært en del diskusjon mellom meg og kamerater ang den typiske "Supra" dumpen.Hva er det som lager den lyden? Er det dump eller resirk?

Re: Supra dump ?

Legg innLagt inn:15 mai 2007 15:13
av Andy_Celica
StianMK3 skrev:Det har vært en del diskusjon mellom meg og kamerater ang den typiske "Supra" dumpen.Hva er det som lager den lyden? Er det dump eller resirk?
Regner med at det er en resirk, det er det ihvertfal på mk4

Heisann

Legg innLagt inn:15 mai 2007 15:59
av FS-Styling.no
Har ikke montert dumpen enno jeg... men har en screampipe fra wastegaten som lagger den kjerringlatteren..... til de grader å....

Re: Heisann

Legg innLagt inn:15 mai 2007 17:21
av lauby_f
FS-Styling.no skrev:Har ikke montert dumpen enno jeg... men har en screampipe fra wastegaten som lagger den kjerringlatteren..... til de grader å....
kan du poste et bilde avd et elle rnoe? har alltid lurt på det der.. :)

Legg innLagt inn:15 mai 2007 18:39
av StianMK3
Ossen wg har du FS styling? ekstern?

Legg innLagt inn:15 mai 2007 19:13
av Andy_Celica
StianMK3 skrev:Ossen wg har du FS styling? ekstern?
Jepp, han har ekstern, (får ikke screampipe med intern eksos)

Screampipe er det røret som kommer ut fra ws og gar ut i fri luft :D

Legg innLagt inn:15 mai 2007 20:32
av StianMK3
Oh... hakke hørt d navnet før.Kjører du screampipe rett ned mot bakken da eller? går ut ifra wg'n står rimelig nærme turbo/downpipe?

Legg innLagt inn:15 mai 2007 21:14
av demon
åpent filter, singel turbo, mater 1,5bar trykk uten dump eller resirk da har du den lyden. lyden har ingenting med intern eller ekstern WG å gjøre. :wink:

Hei

Legg innLagt inn:15 mai 2007 22:03
av FS-Styling.no
Vel... røret går rett fra WG og rett ned under bilen.... Trenger så absolutt ikke lade 1,5 bar for å få den lyden... trenger faktisk knapt trykk her... Lyden er den samme men hvor høyt avhenger jo av trykket... Hvis muttern kjører svigermor på IKEA med normal kjøring så skriker den godt for å si det sånn.....

Men men, med 1,5 i trykk så høres det helt HINSIDES ut.... meeeen det kosta motoren..... jaja..... :D

Legg innLagt inn:16 mai 2007 09:35
av O1e
Men finnes det ikke dumper som kan brukes til dette også? Er helt grønn på dette.. Eneste er at denne/den lyden er absolutt den råeste lyden.. Drit lei av "vanlig" dumplyd.

Eks: http://video.google.com/videoplay?docid ... =supra+bov

Den skulle være en "Greddy Type-RS"

Hei

Legg innLagt inn:16 mai 2007 13:16
av FS-Styling.no
Screampipe!

Legg innLagt inn:16 mai 2007 14:11
av James
En typisk Supra dump må da være Greddy Type-R!! :)

Re: Hei

Legg innLagt inn:16 mai 2007 14:52
av Stiansen
FS-Styling.no skrev:Screampipe!
Er også sikker på at det der er screampipe ja.. Den pfft-en før wg-lyden er vel dumpen :wink:

Hei

Legg innLagt inn:16 mai 2007 18:05
av FS-Styling.no
Jeg har ennå ikke montert dump ventil. Kun screampipen og den høres akkurat ut som den filmen.... Tror ikke dump ventilen klarer og overdøve den WG pipa.... :o

Legg innLagt inn:16 mai 2007 18:47
av Andreazz
Dette spørsmålet (med korrekt svar) burde vert oppført som en sticky tråd! Et par gan i halvåret kommer dette spørsmålet opp :D

Kakkakakakakakaka lyden har ingenting med verken wastegate, dumpventil, poppoff, screamerpipe os å gjøre...

Qouter meg selv her fra en tidligere tråd:

"Denne lyden dere beskriver kommer verken i fra dump-ventilen eller wastegaten.. Det som generer denne lyden er at kompressoren staler ut, eller den får en såkalt Surge. Se for eks på en traktor puller, der kjører de uten dump og WG, altså med fritt ladetrykk. Og der er denne "kakakaka" lyden meget dominerende når de trår av gassen..(jeg vet at diesel motorer ikke har gasspjeld)
Det som gjør at den høres mindre på en bil med LMM med spjeld, i forhold til en med afm eller map sensor er at spjeldet demper mye av denne turbulensen og trykkforandringene inne i trykk rørene.
Kompressor surge kan sammenlignes med å helle vannet igjennom en trakt, heller du for mye vil vannet begynne å heve seg i trakten for å så renne over.. Dette fordi mottrykket blir for stort. Det samme skjer når man lukker gasspjeldet, turboen vil fortsatt spinne å prøver å bygge opp trykk, men motrykket blir ettervert for stort og luften vil da begynne å bremse impelleren å gå den letteste veien, nemelig ut igjennom kompressoren.. Da blir det mye turbulens å forvirede luftstrømmninger som vil ut av kompressoren, og den etterspurte "kakakaka" lyden blir til
Så skal man få ordentlig sånn lyd, så må man kjøre med mye trykk, stor turbo uten WG og BOW og helst med MAP-sensor"