Side 1 av 1
Hvordan bytte demper?
Legg innLagt inn:12 jan 2004 21:53
av Christian
Som topic sier, hvordan gjøres dette?
Har gule koni som skal inn, men hvordan tas de gamle ut? På koni'ene er det en låseskrue i toppen, men på org demperen ser det ut som om den er sveiset fast...? Hjelper jo lite om det ikke er gjenger der?
Kunne sikkert leita opp info om dette selv, men etter ett kjapt søk her på forumet er jeg like blank

Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:03
av Mr2 Mk2
er det mcpherson på mk2 også?
Skifta til justerbare gule koni på mk1 men da er det jo bare å skru av den ene driten å trekke den ut.?Men hadde det vært så enkelt hadde du nok ikke spurt nei

Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:09
av erling
Det er en slik stor låseskrue orginalt oxo. Sett i skrustikka og sloss litt med den. "Hodet" på skruen er en plate som er sveisa fast i gjengepartiet. På min rev jeg av den plata i forsøket på å skru, men under der er det frest 4 spor som jeg så brukte hammer og meisel for å skru/dunke opp. Det var vel bare på en eller to av demperne plata løsna, ellers fikk jeg skrudd dem av med plata i skrustikka.
Rør-/vannpumpetang er jo fine torturinstrumenter til denne jobben.
Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:12
av Christian
Den er helt tydelig sveiset fast på min...
Edit : For fan....Jeg har jo 96 turbo dempere bak jeg

Er jo gass det, og sikkert ikke laget for å bytte innmat, 91gti demperene ligger jo i vognskjulet

Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:13
av Mr2 Mk2
Christian skrev:Den er helt tydelig sveiset fast på min... 
noe som er gjort i ettertid da?
Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:17
av erling
Christian skrev:Den er helt tydelig sveiset fast på min... 
Hmmm.. Noe uorginalt greier da kanskje.. Kan ikke huske at det så ut som om mine var sveisa sammen.
Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:24
av Christian
Om jeg sjekker de rette demperene i mårra hjelper det nok endel
Slik går det når man har for mye dritt rundt om kring

Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:29
av Mr2 Mk2
Legg innLagt inn:12 jan 2004 22:29
av erling
Haha..

Konge.
Men det var gass i den ene foran på min oxo. Som å åpne ei flaske brus. Om det var meningen det skulle være gass i de andre er ikke godt å si..

Legg innLagt inn:13 jan 2004 11:02
av Tommy
er en liten stund siden jeg gjorde det, men ettersom jeg husker:
Den gamle demperen var festet med "låsemutter" i toppen, slakket den av med en diger rørtang. løftet ut den gamle demperen, tømte ut olja som lå nedi, (lukta forjævli) satt den nye konien ned å strammet til med låseskruen. Eneste jeg stussa over var noen hvite "dingser" som fulgte med koniene. disse fant jeg aldri ut hva var til, ingen som kunne fortelle meg heller. Monterte på uten, har funket bra til nå!
Håper det var til hjelp....
Legg innLagt inn:13 jan 2004 17:24
av Christian
Har de hvite jeg og, ut ifra det jeg har skjønt er de en slags utforing...
At de passer i flere typer, eller no?
Legg innLagt inn:14 jan 2004 08:27
av Tommy
snakket med en kompis som var med å bytta i går. han også mente at vi ikke gjorde noe hokus pokus. skal være ganske grei skuring. eneste "trikset" vi gjorde når vi skulle koble ifra var at vi sagde over den metalldingsen som holder bremseslangen intill "demperbeinet" med baufil slik at vi slapp å koble ifra den. men dette er sikkert info som du viste fra før.
Legg innLagt inn:14 jan 2004 13:23
av CelicaTurbo
Jeg gjorde jo dette på Celica men det er nok ganske likt: jeg brukte rørtang og det fungerte greit, satt godt fast men løsnet med litt makt. Vær litt forsiktig for det er trykk inni der så det kan fort sprute illeluktende olje ut som infiserer garasjen din i mange uker.. og kvitt deg med oljen på skikkelig hvis, ikke hell den ut i grusen for det lukter rett og slett for jævlig. Jeg saget også et hakk i holderen for bremseslangen, mye enklere enn å skru den koblingen fra hverandre.