Side 1 av 1

Tidvis uren gange og feilkode P0301

Legg innLagt inn:20 mai 2007 20:18
av jethy
Hei! Jeg er eier av MR2 2000 modell! Byttet nettopp motor (short blokk) fordi forrige motor hadde skjært seg. (Fikk ikke byttet på garanti pga udokumentert service). Bytte gikk flott og ved første oppstart virket alt å være i skjønneste orden. Lang prøvetur i flere timer var bare morro inntil motorlampen plutselig begynte å lyse. Merket ingenting på motor. Kjørte hjem og fant feilkode P0301 ("Cylinder 1 missfire"). Sjekket tennplugger og byttet en som kunne se til å være litt skadet. Feilen forsvant så.

Så neste dag etter en lang tur (2 timer) kom feilkoden tilbake. Nå begynte i tillegg motorlampen å blinke så katalysator begynte å bli varm. Hjemme fant jeg samme feilkode. Sjekket på nett etter tips. Byttet om coiler, sjekket MAF, sjekket alle kontakter og fylte opp med ny bensin. Ny prøvetur. Stadig lampe som blinket og i tillegg gikk bilen for det meste på 3 sylindere. Fikk nå ennå en feilkode P0171 ("System too lean, bank 1").

Lar bilen stå en stund før jeg setter den i garasjen. Starter opp og NÅ går bilen helt fantastisk! Helt rent og ingen feil eller lamper som blinker!!! Lar den gå lenge på tomgang (15 minutter). Motor går fint ned på turtall og alt er bare fryd inntil - ny lampe som blinker. Feilkode P0301 og bil tilbake på 3 sylindere.

Hva er så dette? Ringer Toyota som tipser meg om mulig vakum lekkasje. Tilbake i garasjen, ned med motor og av med manifold. Sjekker pakninger og setter alt sammen igjen. Bytter pakninger på injektorene og skrur alt sammen. Starte opp - fortsatt 3 sylindere. Lampe blinker!

Av med toppdeksel. Sjekker alle ventilklaringer - alt ok! Legger ut problem på spyderchat.com og her og håper på noen tilbakemeldinger. På spyderchat maser de om pracats, men rep.håndbok assosierer ikke feilkode P0301 med feil på katalysator. Hva er i veien? Må jeg gi opp og overlate resten til merkeverksted? Har noen andre gode ideer? Hjelp....!!!

Jens :)

Legg innLagt inn:20 mai 2007 20:30
av Mr2 Mk2
Precats har jo vært et problem på disse, men.... Sjekket at den i det hele tatt er der??

Har vært problem med at det er for mye sot på ventiler og dyser pga oljeforbruket,om jeg skulle gjette så ligger problemet her.Hender det at den nøkker i mellomregisteret også, ved pådrag?

Legg innLagt inn:20 mai 2007 20:32
av Kanakkas
Hei.
Hvis jeg forstod deg rett så er det kun cyl. nr1 som har problemer..?
Og du har kryssbyttet coil med med en av de andre cyl. uten at feilen flyttet seg.
Har du sett på dyse? Kan jo være værdt å prøve å kryssbytte den også, kun for å eliminere. Selv om de ofte pleier å "henge" seg i mer eller mindre åpen tilstand.
Eller kont av alle vakuumslanger..

Bare noen forslag, kjenner desverre ikke de bilene så godt.
Håper det ordner seg.

Legg innLagt inn:20 mai 2007 21:22
av jethy
Kanakkas skrev:Har du sett på dyse? Kan jo være værdt å prøve å kryssbytte den også, kun for å eliminere....
Takk for tips! Det skal jeg prøve!

Legg innLagt inn:20 mai 2007 21:26
av jethy
Mr2 Mk2 skrev:Precats har jo vært et problem på disse, men.... Sjekket at den i det hele tatt er der??

Har vært problem med at det er for mye sot på ventiler og dyser pga oljeforbruket,om jeg skulle gjette så ligger problemet her.Hender det at den nøkker i mellomregisteret også, ved pådrag?
Ikke sjekket precats! Trodde først ikke disse fantes på norske biler (i følge Toyota forhandler). Angående sot så sjekket jeg ventiler da motor ble renovert. Ingen problemer! Det er jo merkelig at feilen kommer og går også da.

Legg innLagt inn:02 jun 2007 07:26
av jethy
Problem løst! Det var en dårlig dyse. Flyttet denne rundt og fikk tilsvarende feilkode. Takk alle sammen for hjelp!


Jens :)