Side 1 av 2

Wastegate treighet? st185

Legg innLagt inn:29 mai 2007 01:33
av Tomera
Etter at jeg monterte 3'' DP på bilen (St185), har jeg plagdes med og få ned trykket. Får ikke bilen til og lade under fuelcutgrensen. Har manuell BC på nå, og denne er helt åpen. HKS EVC BC er bestilt. Er det noe jeg kan gjøre for og stabilisere trykket?
Er 3'' eksos på bilen også.

Legg innLagt inn:29 mai 2007 09:33
av Mani@c
Med 3" hele veien kan det være vanskelig å få ned trykket med originalt stilt wastegate actuator. Så en løsning kan være å justere actuatoren. (stramme staget mellom wastegate spjeldet og actuator) Men dette er ikke noe jeg vil annbefale om du ikke er sikker på hva du gjør.
Det jeg heller ville ha gjort var å fjerne/heve fuelcut'en og prøvd å stabilisere trykket høyere. Elektronisk boostcontroller er alltid et lurt valg.

Legg innLagt inn:29 mai 2007 09:49
av sleeper
har du forstatt montert orginalk ct26 turbo?
for hvis du har det så er det noe galt.. har aldri hørt om folk som slitert ed og holde det nede på den...

men har du en ct20b derimot så har du nok et problem som er litt vansklig og fikse.. enten så må du porte opp WG hullet noen mm eller så må du ha mer restriktiv eksos..

Legg innLagt inn:29 mai 2007 14:33
av Tomera
sleeper skrev:har du forstatt montert orginalk ct26 turbo?
for hvis du har det så er det noe galt.. har aldri hørt om folk som slitert ed og holde det nede på den...

men har du en ct20b derimot så har du nok et problem som er litt vansklig og fikse.. enten så må du porte opp WG hullet noen mm eller så må du ha mer restriktiv eksos..
Kjører med orginal ct26 nå ja! HKS EVC elektronisk boostcontroller dukket opp i dag, så skal montere denne og se om det ikke blir bedre! I første omgang skal jeg fjære manuell BC helt og sette på ett mellomstykke istede.

Legg innLagt inn:29 mai 2007 14:56
av kennethx
Jeg hadde det problemet på min før når jeg hadde ct26 og 3" eksos. Det skjedde imidlertid bare av og til. Ble bra når jeg byttet til ct20b faktisk, aldrig hatt boost creap med den.

Dersom dette er noe som skjer hele tiden, så høres det ut som du har lekkasje på slangen som går inn på wastegate akkulator, defekt akulator, wastegate som har hengt seg opp på ett vis, eller wastegate stag som har falt av.

Legg innLagt inn:29 mai 2007 16:12
av Tomera
Hmm. Var ute og forsket litt med den manuelle BCen, og det må være den som er noe galt med! Enten blokkerer den helt, eller så er den helt åpen... Må vell bare vente til EVCen er montert og se om det ikke blir bedre :)

Legg innLagt inn:08 jun 2007 21:31
av Tomera
Vell.
Etter montering av 3'' DP, har ikke bilen oppført seg som normalt..
Føst laddet den trykk men fikk ikke justert det nok ned, så fikk fuelcut hele tiden.
Mn så var det som om WG ble værende helt åpen.
Regnet med at dette villa forsvinne så fortden elektroniske boostcontrollern ble montert, men problemet fortsatte.
Justerer opptrykket betraktelig mye på BCen, men turboen ladder veldig sakte og den trenger mye mere turtall enn før. Får heller ikke noe særlig med trykk på topp.
Virker som m WG ikke klarer og stenge tilstrekelig, slik at turboen ikke ladder.
Kan det være noen slags form for treghet i WG?
Bilen drar jo ikke i det hele tatt! Før laddet jeg rundt 1.0 bar på 2200 rpm, men nå klarer den kanskje 0.2 bar...

Den reagerer litt på justeringene på BC,men langt fra normalt. Trykket kommer jo sakte men sikkert, men er bare såhvidt turboen lader i forhold til før.

Legg innLagt inn:11 jun 2007 21:56
av Tomera
Ingen som vet??
Plagsomt og ha turbobil som ikke lader trykk :?

Legg innLagt inn:11 jun 2007 22:01
av celica_st185
wastegaten står nok åpen hele tiden da... Har skjedd på min at skruene som holdt actuatoren løsnet, slik at spjeldet inni turboen står åpent hele tiden... Kan jo skru av DP å se inni hvordan det ser ut

Legg innLagt inn:11 jun 2007 22:06
av Tomera
celica_st185 skrev:wastegaten står nok åpen hele tiden da... Har skjedd på min at skruene som holdt actuatoren løsnet, slik at spjeldet inni turboen står åpent hele tiden... Kan jo skru av DP å se inni hvordan det ser ut
Kan dette sjekkes ved og sette trykkluft på en av slangene? Kan man se om den beveger seg? Eller vil den bevege på seg uansett om spjeldet ikke henger med?

Legg innLagt inn:11 jun 2007 22:35
av celica_st185
Du kan sjekke om actuatoren virker på denne måten, men for å sjekke om den lekker i wastegate, er det nokbest å ta av dp for å se etter eventuelle sprekker rundt spjeldet, som også kan være en årsak... Kommer du til å kjenne på actuatorstaget, kan du sjekke at dette sitter ordentlii fast på wastegate

Legg innLagt inn:11 jun 2007 22:37
av Tomera
celica_st185 skrev:Du kan sjekke om actuatoren virker på denne måten, men for å sjekke om den lekker i wastegate, er det nokbest å ta av dp for å se etter eventuelle sprekker rundt spjeldet, som også kan være en årsak... Kommer du til å kjenne på actuatorstaget, kan du sjekke at dette sitter ordentlii fast på wastegate
Ok! Takker :)
Skal prøve og forske litt på dette.
Den reagerer litt på justeringene på BC, men veldig lite.

Legg innLagt inn:12 jun 2007 06:51
av J. Paulsen
Har vel blitt greit beskrevet, men satt å leste om boost creep på et annet forum tidligere, flere som hadde samme problemet som deg.

Grei lesning selv om det har blitt besvart før, lagret det ettersom jeg ser etter DP selv.
BOOST CREEP


The stock CT20b toyota turbo controls it boost level by way of an internal wastegate, which once the require pressure has been achived redirects some the exhaust gases so that it by-passes the exhaust turbine thus maintaining the boost level at a steady level.

Due to the design of the twin scroll exhaust housing on these turbos, the wastegate path is particularly angled. At stock operating pressures and exhaust this isn't a problem because the back pressure in the system causes the speed of exhuast gas going through the turbo to be resonably slow which also causes your original problem of laggy response.

Now when you remove the Cat and exhaust and replace with nice free flowing items the back pressure in the system is reduced massively and the speed of the exhaust gases improves dramatically, this in turn allows the exhaust turbine to spin faster and produce boost more easily. The down side to this is that because of the angle and nasty path of the wastegate on the stock turbo, if you go to free on the exhaust then you get to a point where the wastegates flow ability is overcome. This basically means that the wastegate is unable to divert enough gas to limit the boost pressure.

When this happens you get uncontrollable boost rise i.e. you want to be running up to 17PSI but end up running 25PSI.

This is very different to boost spike which is when you get a brief rise in boost pressure which then settles back down to normal pressure. With boost creap depending upon the amount of creap the boost levels becomes completely uncontrollable and will end up putting holes in your engine...



Unfortuanately boost creep on the stock turbo is a bit hit and miss some cars get it some don't.

However the general consensus is keep a setion of the exhaust to 2.5" diameter and you'll be ok, I assume from you post that your keeping the stock flexi section? This will be fine and should keep everything in check, and the Assuie DP will mate up to this nicely.

In my case I've gone for the Aussie 3" DP and Aussie 3" flexi but with the Sports cat in it, this provides a bit of extra back pressure to the system and helps keep things in check nicely on my car. Also the Nur Spec is actually only 70mm bore which is about 2.7" not 3" like most people seem to think. However this setup was a bit of a gamble on my par as other have the same setup and still seem to get a bit of creep but mine holds nicely at 14PSI with the stock boost control system.

Legg innLagt inn:12 jun 2007 07:32
av CelicaTurbo
om jeg forstår rett er nå problemet at motoren ikke produserer trykk lengre, etter montering av 3" downpipe? Om ikke tipsene til de andre fører frem:

spesielt om det er en billig ssautochrome ebay downpipe så har det vært en del tilfeller hvor wastegateporten støter mot metallet i downpipe når den åpner, og tilogmed kiler seg fast i åpen posisjon der. Det er ikke værre enn å slipe bort litt metall i problemområdet men først bør du jo løsne downpipe for å se om du ser spor etter berøring av wastegateporten der.

Legg innLagt inn:12 jun 2007 12:25
av Tomera
CelicaTurbo skrev:om jeg forstår rett er nå problemet at motoren ikke produserer trykk lengre, etter montering av 3" downpipe? Om ikke tipsene til de andre fører frem:

spesielt om det er en billig ssautochrome ebay downpipe så har det vært en del tilfeller hvor wastegateporten støter mot metallet i downpipe når den åpner, og tilogmed kiler seg fast i åpen posisjon der. Det er ikke værre enn å slipe bort litt metall i problemområdet men først bør du jo løsne downpipe for å se om du ser spor etter berøring av wastegateporten der.
Er nok en ''billigutgave'' den DPen jeg har ja. Dette skal sjekkes. Skal først prøve og se om WG fungerer ved og sette luft på.
Men takk for bra svar alle! Skal komme tilbake til dette når jeg har fått forsket litt og sett. Dessverre har man jo ikke all verdens med tid nå om sommern... :?