Side 1 av 1

Hvordan flytter jeg batteriet bak?

Legg innLagt inn:02 jun 2007 00:18
av Gt-4-Ever
Hva må gjøres? hvordan legger jeg opp ledninger og slikt?

Legg innLagt inn:02 jun 2007 00:48
av celica_st185
Legger bare opp en tjukk strømkabel fra batteriet og frem, samt jord fra batteriet og opp til f. eks. støtdempertårnet. Husk sikring bak ved batteriet, og denne må være over 80 Ampere, tror jeg bruker 150 A og den holder fint :)

Legg innLagt inn:02 jun 2007 13:57
av 4A-GE
celica_st185 skrev:Legger bare opp en tjukk strømkabel fra batteriet og frem, samt jord fra batteriet og opp til f. eks. støtdempertårnet. Husk sikring bak ved batteriet, og denne må være over 80 Ampere, tror jeg bruker 150 A og den holder fint :)
Er ikke 150A litt voldsomt?
Jord batteriet skikkelig bak. Dobbelsjekk jordinger foran. Siste bilen som var hos meg hvor det var slurvet med dette gav meg et 6 sekunders støt når jeg rørte bilen. :P hele greiene ble strømførende og batteriet kokte og eksploderte til slutt.

Biltilsynet greide å påstå når jeg var inne hos dem med bakflyttet batteri at jeg måtte isolere ledningen ekstra, for den kunne avgi stråling. (pisspreik :P )

Anyway, du må også feste batteriet med minimum 10mm gjengestag og ha en skvettsikker beholder rundt batteriet.

EDIT : Bruk tilstrekkelig tykk nok kabel. Du skal føre strømmen mye lenger nå enn det korte stykket i motorrommet. Jeg ville også ha laget en type koblingsboks i motorrommet for distribusjon av strøm. dette forhindrer billige hobbykoblinger og gir det mulighet til å koble til ekstra ting senere med et raskt inngrep.

Legg innLagt inn:02 jun 2007 14:33
av celica_st185
4A-GE skrev:
celica_st185 skrev:Legger bare opp en tjukk strømkabel fra batteriet og frem, samt jord fra batteriet og opp til f. eks. støtdempertårnet. Husk sikring bak ved batteriet, og denne må være over 80 Ampere, tror jeg bruker 150 A og den holder fint :)
Er ikke 150A litt voldsomt?
80A røk med ei gang nesten, så satt i noe som hvertfall holder, enten er det 120 eller 150, huser ikke helt...

Hvordan klarte du å få støt av 12v? trodde det var umulig...

Legg innLagt inn:02 jun 2007 18:01
av 4A-GE
prøv å gjøre hele bilen til en strømførende kilde du.

Legg innLagt inn:02 jun 2007 19:35
av Levin GT
Batteriet må festes ordentlig...Du kan bruke den tykke rød kabelen som du allerede har liggende gjennom bilen som strømførende kabel frem til motoren.Du må ha sikring nærmest mulig batteriet på minst 80 ampere.
Du må ha en like tykk kabel til jording.Dvs,fra minus polen til karroseri. (innpå en bolt for baksetefeste el. liknende.
Den tykke røde kabelen leder du inn i en liten sikringsboks framme i motorromet. Denne kan du montere på innerskjermen eller noe...Så kobler du opp alle strømledningene i boksen...

Jeg har gjort det samme her.
Flyttet batteriet bak, og du ser den tykke kabelen går inn i sikringsboksen på inneskjermen,hvor strømmen splittes ut til de forskjellige tingene som trenger strøm.

Legg innLagt inn:02 jun 2007 20:48
av sindrejl
angående flytting av batteri, sørg for at du ikke bruker standard syrebatteri da ;) det i bagasjerom/kupee er ingen fin blanding..

Legg innLagt inn:04 jun 2007 15:36
av Nystad
hvilken tykkelse på kabelen snakker vi om hær?

Legg innLagt inn:04 jun 2007 19:46
av tojo
Nystad skrev:hvilken tykkelse på kabelen snakker vi om hær?
33mm2 kabel om den skal dra 80amp eller mer ,å lengden er over 4m.

- 100amp holder 33mm2 opp til 7m
- 120amp holder 33mm2 opp til 6m.
- 150amp holder 33mm2 opp til 4m.

Dette er med sikkerhetsmargin.

Ut å koble :D

Legg innLagt inn:05 jun 2007 13:39
av Nystad
har betteriet bak,men har store problemer med å starte om vinteren,uten at bilen står på lading hele natten. har byttet batteri en gang,uten at d ble bedre. men eg ganske sikker på at d ikke ligger en 33mm2. kansje 16mm2

Legg innLagt inn:05 jun 2007 16:32
av csstian
Nystad skrev:har betteriet bak,men har store problemer med å starte om vinteren,uten at bilen står på lading hele natten. har byttet batteri en gang,uten at d ble bedre. men eg ganske sikker på at d ikke ligger en 33mm2. kansje 16mm2
Kan det tenkes at dette er min gammelbil? Isåfall er jeg ganske sikker på at jeg brukte 35mm2 på kabelen bak.

Legg innLagt inn:15 jun 2007 16:11
av Nystad
er nok d ja..
du brukte nok ikke det,nei...
er i tynneste laget :)