Side 1 av 1
toyota motorer
Legg innLagt inn:04 jun 2007 17:23
av 2r-e-rik
velger å legge denne posten i offtopic da det ikke gjelder en bestemt bilmodell
jeg lurer på hvilken av toyota motorer som orginalt har kommet med
mest hester og best prestanda som n/a motor.. altså motor uten overladning.
grunnen til at jeg lurer er for jeg tenker på å bygge en toyota rallycross bil.. og for at det ikke skal koste det hvite ut av øya så må jeg nøye meg med rallycross national klasse 1, det vil si under 2400ccm
så hvilken motor under 2,4 liter, helst 4 sylindre med mest hester og størst trimmings potensiale?
Legg innLagt inn:04 jun 2007 17:25
av Andy_Celica
Nå er ikke jeg helt inne i alle mulige motorer, men under 2,4 liter så ville jeg satsa på en Beams eller en 3sge muligens 4age

Legg innLagt inn:04 jun 2007 17:26
av Johansen
4age 20v? ;D
Legg innLagt inn:04 jun 2007 17:26
av 2r-e-rik
Andy_Celica skrev:Nå er ikke jeg helt inne i alle mulige motorer, men under 2,4 liter så ville jeg satsa på en Beams eller en 3sge muligens 4age 
info om beams?
Legg innLagt inn:04 jun 2007 17:27
av 2r-e-rik
Johansen skrev:4age 20v? ;D
jeg har tenkt litt på den.. men må jo finne ut om det finnes noe råere..
Legg innLagt inn:04 jun 2007 17:38
av sleeper
2r-e-rik skrev:Andy_Celica skrev:Nå er ikke jeg helt inne i alle mulige motorer, men under 2,4 liter så ville jeg satsa på en Beams eller en 3sge muligens 4age 
info om beams?
beams er en motor som kom i 98 ( trur det var da ivertfall) i mr2.. det er en 2.0L 3sge motor som leverer 200hk.. ( altså 4 gen 3sge)
Legg innLagt inn:04 jun 2007 17:41
av 2r-e-rik
sleeper skrev:
beams er en motor som kom i 98 ( trur det var da ivertfall) i mr2.. det er en 2.0L 3sge motor som leverer 200hk.. ( altså 4 gen 3sge)
så deilig da... men kom den bare i mr2?
men hva er egentlig endringene i beams motoren kontra orginal 3s-ge?
Legg innLagt inn:04 jun 2007 18:22
av sleeper
2r-e-rik skrev:sleeper skrev:
beams er en motor som kom i 98 ( trur det var da ivertfall) i mr2.. det er en 2.0L 3sge motor som leverer 200hk.. ( altså 4 gen 3sge)
så deilig da... men kom den bare i mr2?
men hva er egentlig endringene i beams motoren kontra orginal 3s-ge?
mener kansje den kom i en eller annen verson a is200 og.. men det er jeg ikke sikker på..
forskjellene fra en 3 gen er vel det meste etter hva jeg har funnet ut.. så og bygge om en 3 gen til beams kan du nok glemme..
Legg innLagt inn:04 jun 2007 18:24
av 2r-e-rik
var ikke sånn jeg tenkte men...
innholdet i topp og bunn i en beams hva er det som er forbedret siden en vanlig 3s-ge 20v?
Legg innLagt inn:04 jun 2007 18:26
av Andy_Celica
2r-e-rik skrev:var ikke sånn jeg tenkte men...
innholdet i topp og bunn i en beams hva er det som er forbedret siden en vanlig 3s-ge 20v?
3sge er forresten en 16v.
Forskjellen på beams er at den har noen som hetter vvtli som er hydrauliske styrte ett eller annet med kammene, er ikke helt sikker hva det gjør men man skal vist hente ut litt ekstra hk på det.
Legg innLagt inn:04 jun 2007 18:38
av 2r-e-rik
Andy_Celica skrev:2r-e-rik skrev:var ikke sånn jeg tenkte men...
innholdet i topp og bunn i en beams hva er det som er forbedret siden en vanlig 3s-ge 20v?
3sge er forresten en 16v.
Forskjellen på beams er at den har noen som hetter vvtli som er hydrauliske styrte ett eller annet med kammene, er ikke helt sikker hva det gjør men man skal vist hente ut litt ekstra hk på det.
aha... da er jeg med... 4a-ge som er 20v som også har vvt-i, ikke sant.
da skjønner jeg jo at det er veldig store forbedringer på en beams motor..
men vis det er bare 200hk i en beams motor, noen som vet sånn ca hva man kan forvente med datasprut og skikkelig tenning?
er toppen totalt opparbeidet eller er det mulig og bearbeide den mer?
noen som vet om det er underpyling av stemplene?
bunndelen, hva er den bygget for?
Legg innLagt inn:04 jun 2007 18:39
av mr2cato
vvti = variable valve timing intelligent
Det er noe alla hondas v-tec
Legg innLagt inn:04 jun 2007 18:40
av Larsen
Litt fra wikipedia
3S-GE BEAMS
The fourth generation of the Toyota 3S-GE series. This series is technically advanced, even more so than the 2JZ-GTE. The first generation engine (Red Top) uses single cam VVT-i, the second (Black Top) employs dual VVT-i (on both the intake and exhaust) to provide 150 kW. It is available on the Toyota Altezza, Celica, Corona and MR2.
Ellers så har du jo
2ZR-FE
2ZR-FE
The Toyota 2ZR-FE is a DOHC, 16 valve, 1.8L (1797cc) engine equiped with VVT-i. This all-new engine is now replacing the 1ZZ-FE engine in most applications. Output for this engine is rated at 136 hp at 6000 RPM and 129 ft·lbf of torque at 4400 RPM.
Specs:
Engine Type : In-Line 4-cylinder DOHC-16 valve
Bore x Stroke = 80.5 x 88.3 mm
Compression Ratio : 10.0:1
Weight : 97 kg (without fuel)
Men den er kanskje litt dyrere å få tak i.
Legg innLagt inn:04 jun 2007 20:01
av Xlr8
beams mtoren fikk du å levert i en såkalt Gray topp men den har katalisator i manifoilen etter som jeg har fårstått som jør den har ett laver oppgitt effekt,
men denne ble bare levert med tomat gir.. etter hva jeg vett..
denne motoren ble levert i rav 4,Caldina GT og en del andre så vidt jeg har hørt.
dette er nok en motor som er mye lettere og få tak i en den vanlige beams motoren..
men black toppen som ble levert i is200 er nok ikke så vanskelig og få tak i..
men er ikke problem så lenge du skal ha data sprut får de er vist nok hjernen som er vanskelig og få tak i.