Side 1 av 1
utett radiatorlokk?
Legg innLagt inn:06 jun 2007 23:35
av grimfer
Av og til kommer det en surklelyd fra radiatoren som varer en stund. Det kan nesten høres ut som om det koker, men det gjør det ikke. Kan det være så enkelt som at radiatorlokket er utett? En gåen pakning eller noe?
Legg innLagt inn:10 jun 2007 22:43
av grimfer
Noen

Legg innLagt inn:10 jun 2007 22:59
av Larsen
Fint å skrive hva slags bil du har, men går ut ifra at det er en st185
Dette er en lyd som er ganske vanlig etter litt inspirert kjøring. De fleste mener at det er vannet i turboen som koker. Det skal ikke være farlig.
Legg innLagt inn:11 jun 2007 12:06
av grimfer
Det er en st 185, ja.
Om det er vannet til turboen som koker, så synes jeg bare det er litt merkelig at jeg ikke har hørt lyden før. Når jeg lytter til slangene som går til og fra radiatoren, kan jeg høre lyden der også. Er det logisk hvis det er vannet i turboen som koker?
Legg innLagt inn:05 sep 2007 08:29
av grimfer
Litt oppdatering på denne tråden med håp om å få noen innspill:
Har funnet ut at boblingen og surklingen kan ha noe å gjøre med rust og dritt i kjølesystemet. Det er mulig at termostaten ikke funker som den skal, og pakninga i raiatorlokket er shot to shit.
Er det noen som har tatt ut termostaten i en 3sgte 2. gen? Lurer litt på hvor mye styr det er.
Legg innLagt inn:05 sep 2007 09:40
av larsst185
ut med dynamoen så er det ganske greit.Men du har et godt poeng ang at troppa kan være lekk.
Legg innLagt inn:05 sep 2007 15:45
av erling
Den canisteren til bensindampen lager vel sånn lyd, er ikke den du hører da?
Legg innLagt inn:05 sep 2007 21:16
av grimfer
Nei, det tror jeg ikke. Har ikke hatt noen lignende lyd før. Og når det surkler, kommer det litt damp ut av ekspansjonstanken. En gang sprutet det til og med litt vann. Kan høre lyden tydelig på slangene til radiatoren.
Legg innLagt inn:05 sep 2007 21:46
av mr2storbrua
Mener jeg har det samme problemet som du skriver, si ifra dersom du finner ut av noe...
Har kommet en kvinelyd også, omtrent som en kaffekanne som koker. Var på besøk hos en kamerat en gang, foreldrene hans trodde jeg hadde en katt eller bikkje med meg som var igjen i bilen

Legg innLagt inn:05 sep 2007 21:54
av rx300
grimfer skrev:Nei, det tror jeg ikke. Har ikke hatt noen lignende lyd før. Og når det surkler, kommer det litt damp ut av ekspansjonstanken. En gang sprutet det til og med litt vann. Kan høre lyden tydelig på slangene til radiatoren.
Gåen toppakning? Bobler det i ekspansjonstanken når motoren går?
Legg innLagt inn:05 sep 2007 22:39
av mr2storbrua
Var det jeg trodde det var med min også. Bestilte time og greier. Så begynte jeg å tenke litt. Olja var fin, brukte ikke noe vann, og ikke noe eksos i vannet. Det hele endte med at jeg nå har et pakningssett liggende hjemme, uåpnet. Si ifra dersom noen trenger

Har ikke fått sett noe mer på det, men bilen er litt krasja nå. Men får hvert fall bytta vann, så da finner jeg ut av om problemet ligger der hvert fall...
Legg innLagt inn:05 sep 2007 23:26
av grimfer
rx300 skrev:grimfer skrev:Nei, det tror jeg ikke. Har ikke hatt noen lignende lyd før. Og når det surkler, kommer det litt damp ut av ekspansjonstanken. En gang sprutet det til og med litt vann. Kan høre lyden tydelig på slangene til radiatoren.
Gåen toppakning? Bobler det i ekspansjonstanken når motoren går?
Joda, det bobler litt, men bare etter en stund, når motoren har nådd skikkelig arbeidstemp...
Toppakningen er bare 3 år gammel, men den forrige eieren var en hobbymekker med mer vilje enn innsikt, så jeg har alle muligheter åpne...
Jeg har heller ikke noe olje i vannet eller vann i olja eller noe annet som tyder på slike problemer...
Legg innLagt inn:06 sep 2007 14:30
av mr2storbrua
Få noen til å måle om du har eksos i vannet. Da burde du finne ut av om det er topppakningen som er gåen.
Legg innLagt inn:06 sep 2007 14:51
av CelicaTurbo
...og om du har noen grunn til å tvile på at radiatorlokket er tett nok så bytt det. Det koster ikke mye penger og det skal holde et ganske høyt trykk i systemet, og uten det trykket reduseres kokepunktet i kjølevæsken så mye at du kan risikere at motoren koker etter kjøring.
Ellers, en lyd som du beskriver er vistnok vanlig på MR2 Turbo men har ikke hørt om noen som har opplevd det til vanlig på en Celica Turbo, usikker på hvorfor det eventuellt skal være noen forskjell der. Jeg hørte aldri slik kokelyd i min Celica, selv når jeg parkerte den etter noen runder på banen.