Side 1 av 2

Hvorfor ryker bilen når jeg leder veivhusvent i friluft?

Legg innLagt inn:10 jun 2007 20:28
av wickeddark
Kommer blålig røyk av eksos når jeg lar veivhus vent gå til ett filter og i friluft. Finnes det noen måte å få den tilbake i systemet på? Har jo fjerna luftmengdemåleren så jeg har jo ingen plass å sette den. Kan den ledes inn i vakum eller?

Legg innLagt inn:10 jun 2007 21:08
av larsst185
har du bilde av hvordan du har gjordt det?

Re: Hvorfor ryker bilen når jeg leder veivhusvent i friluft?

Legg innLagt inn:10 jun 2007 21:43
av Larsen
wickeddark skrev:Kommer blålig røyk av eksos når jeg lar veivhus vent gå til ett filter og i friluft. Finnes det noen måte å få den tilbake i systemet på? Har jo fjerna luftmengdemåleren så jeg har jo ingen plass å sette den. Kan den ledes inn i vakum eller?
Den kan settes foran turboen. Hva har du brukt for å erstatte AFMen da? Bruker du en sånn boks som gjør MAP singal om til AFM?

Legg innLagt inn:11 jun 2007 03:21
av wickeddark
larsst185 skrev:har du bilde av hvordan du har gjordt det?
Skal ta ett bilde i morgen.

Re: Hvorfor ryker bilen når jeg leder veivhusvent i friluft?

Legg innLagt inn:11 jun 2007 03:23
av wickeddark
Larsen skrev:
wickeddark skrev:Kommer blålig røyk av eksos når jeg lar veivhus vent gå til ett filter og i friluft. Finnes det noen måte å få den tilbake i systemet på? Har jo fjerna luftmengdemåleren så jeg har jo ingen plass å sette den. Kan den ledes inn i vakum eller?
Den kan settes foran turboen. Hva har du brukt for å erstatte AFMen da? Bruker du en sånn boks som gjør MAP singal om til AFM?
Bruker en sånn MAP-ECU sak. Den bruker vel en 30psi map sensor til å beregne det samme som afm gjør.

Re: Hvorfor ryker bilen når jeg leder veivhusvent i friluft?

Legg innLagt inn:11 jun 2007 08:29
av Larsen
wickeddark skrev:
Larsen skrev:
wickeddark skrev:Kommer blålig røyk av eksos når jeg lar veivhus vent gå til ett filter og i friluft. Finnes det noen måte å få den tilbake i systemet på? Har jo fjerna luftmengdemåleren så jeg har jo ingen plass å sette den. Kan den ledes inn i vakum eller?
Den kan settes foran turboen. Hva har du brukt for å erstatte AFMen da? Bruker du en sånn boks som gjør MAP singal om til AFM?
Bruker en sånn MAP-ECU sak. Den bruker vel en 30psi map sensor til å beregne det samme som afm gjør.
Da er det mulig at du får feil bensinblanding da du har fjernet veivhusventilasjonen. Har du bredbåndslambda da?

Legg innLagt inn:11 jun 2007 11:34
av 4A-GE
ved blå røyk fra eksosen forbrenner vel bilen olje?
poenget med veivhusventilasjon er jo å lede det tilbake i systemet, slik at alt skal forbrennes. Tar jeg ikke helt feil? Dette er jo oljegasser som bilen i utgangspunktet er avhengig av å ha for å fungere riktig?!

Legg innLagt inn:11 jun 2007 12:00
av Larsen
4A-GE skrev:ved blå røyk fra eksosen forbrenner vel bilen olje?
poenget med veivhusventilasjon er jo å lede det tilbake i systemet, slik at alt skal forbrennes. Tar jeg ikke helt feil? Dette er jo oljegasser som bilen i utgangspunktet er avhengig av å ha for å fungere riktig?!
Motoren er ikke avhengig av dem, men på motorer med AFM så vil bensinblanding bli feil hvis den luftes til fri luft.

Legg innLagt inn:11 jun 2007 12:02
av 4A-GE
Larsen skrev:
4A-GE skrev:ved blå røyk fra eksosen forbrenner vel bilen olje?
poenget med veivhusventilasjon er jo å lede det tilbake i systemet, slik at alt skal forbrennes. Tar jeg ikke helt feil? Dette er jo oljegasser som bilen i utgangspunktet er avhengig av å ha for å fungere riktig?!
Motoren er ikke avhengig av dem, men på motorer med AFM så vil bensinblanding bli feil hvis den luftes til fri luft.
Tenkte utifra Hondaen jeg hadde før. Der ble bilen helt på tryne når man fjernet den slangen.

Legg innLagt inn:11 jun 2007 15:43
av wickeddark
4A-GE skrev:ved blå røyk fra eksosen forbrenner vel bilen olje?
poenget med veivhusventilasjon er jo å lede det tilbake i systemet, slik at alt skal forbrennes. Tar jeg ikke helt feil? Dette er jo oljegasser som bilen i utgangspunktet er avhengig av å ha for å fungere riktig?!
Ja er vel ofte det. Men har bytta alle tingene som vanligvis forårsaker oljebrenning forutenom turboen. Men den hadde ingen slakk så jeg klarer ikke helt å se at det er den som er synderen. Hvordan får jeg leda den tilbake inn i systemet når punktet den stod orginalt ikke lengre er der?

Re: Hvorfor ryker bilen når jeg leder veivhusvent i friluft?

Legg innLagt inn:11 jun 2007 15:45
av wickeddark
Larsen skrev:
wickeddark skrev:
Larsen skrev: Den kan settes foran turboen. Hva har du brukt for å erstatte AFMen da? Bruker du en sånn boks som gjør MAP singal om til AFM?
Bruker en sånn MAP-ECU sak. Den bruker vel en 30psi map sensor til å beregne det samme som afm gjør.
Da er det mulig at du får feil bensinblanding da du har fjernet veivhusventilasjonen. Har du bredbåndslambda da?
Det gjør den sikkert. Men har bensintabell til en identisk bil , så den skal jo ikke bli helt på trynet feil. Lambda har jeg ikke enda, men trenger ikke den før jeg hvertfall får bilen medium opp å gå...

Legg innLagt inn:11 jun 2007 15:46
av wickeddark
Larsen skrev:
4A-GE skrev:ved blå røyk fra eksosen forbrenner vel bilen olje?
poenget med veivhusventilasjon er jo å lede det tilbake i systemet, slik at alt skal forbrennes. Tar jeg ikke helt feil? Dette er jo oljegasser som bilen i utgangspunktet er avhengig av å ha for å fungere riktig?!
Motoren er ikke avhengig av dem, men på motorer med AFM så vil bensinblanding bli feil hvis den luftes til fri luft.
Men den har ikke lengre afm, så det burde jo ikke ha så mye å si.

Legg innLagt inn:11 jun 2007 16:27
av sleeper
du kan lede oljelufting slangen inn i slangen mellom turbo og luftfilter..( er det den er org) men er 99% sikker på at du ikke kommer til og kurere noen problem ved og gjøre det... er rimlig sikker på at det ikke er det som er problemet ditt.. men ta et bilde av hvordan du har gjort det så er det lettere og se om du har gjort noe veldig galt..

Legg innLagt inn:11 jun 2007 16:36
av larsst185
jeg hadde veivhus ventilasjonen i friluft lenge uten noe som helst problemer.motoren er på ingen måte avhengig av at den går i forbrenninga igjen for å fungere bra...!

Legg innLagt inn:13 jun 2007 21:01
av wickeddark
Utrolig merkelig, kobla sammen de to slangene som før gikk inn på slangen mellom AFM og turbo. Da forsvant røyken.