TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • fluehelvete! noen med gode tips mot fluer?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #247170  av sindrejl
 
en hel sverm har angrepet bilen min og jeg gikk løs med spesial-flue-middel fra et visst kjent merke jeg ikke husker navnet på i farten. Men det hjalp ikke nok for såklart etter vasken så ligger det spor etter fluene trykket godt inn i lakken, får ikke vaska bort og kan såvidt gnikkes litt bort med en tommel.

Bilen har IKKE klarlakk så her kan man ikke bruke noe sterkt heller og det er på plastfangeren det sitter som værst.

noen med gode tips på hva jeg kan bruke her? surt å måtte rubbe lakken hver gang jeg er på tur mersom

 #247412  av sindrejl
 
bump bump! må da være noen her inne som klarer å vaske vekk fluer :P

 #247417  av hmsilset
 
sindrejl skrev:bump bump! må da være noen her inne som klarer å vaske vekk fluer :P
sorry,men hard gnikking er eneste løsningen :?

 #247433  av Alexander G
 
Jeg mener å ha hørt at 3M har en eller annen spray med sitrus i?
Vet ikke hvor de selger, men hør nå med mekonomen, bilextra eller lignende.

 #247441  av peterK
 
Alexander G skrev:Jeg mener å ha hørt at 3M har en eller annen spray med sitrus i?
Vet ikke hvor de selger, men hør nå med mekonomen, bilextra eller lignende.
3m sitrusrens

Brukte det når vi var tom for klisterfjerner i håndballtidene :P

Veldig sterkt stoff, vil neppe tro det er noe særlig for lakken på en bil, mersom lakk-dødaren

 #247447  av sindrejl
 
hmsilset skrev:
sindrejl skrev:bump bump! må da være noen her inne som klarer å vaske vekk fluer :P
sorry,men hard gnikking er eneste løsningen :?
hard gnikking når man ikke har klarlakk = døden = rubbing og polering :P

 #247448  av sindrejl
 
sitrusrens ja.. jaggu meg sterke stoffer det :P

 #247453  av mr2cato
 
ikke bruk sitrusrens hvertfall. Det etser faktisk i plasktikk!

Jeg ville faktisk prøvd med margarinsmør varmt vann og noe avfettning etterpå. tro det eller ei men smør løser usannsynlig godt opp ting som ikke vil av, og avfetting etterpå for å fjerne rester og fett.

Dette har hvertfall funket for meg ;)
Polerte med maskin etterpå uansett og resultatet ble 100% :P

 #247468  av sindrejl
 
mr2cato skrev:ikke bruk sitrusrens hvertfall. Det etser faktisk i plasktikk!

Jeg ville faktisk prøvd med margarinsmør varmt vann og noe avfettning etterpå. tro det eller ei men smør løser usannsynlig godt opp ting som ikke vil av, og avfetting etterpå for å fjerne rester og fett.

Dette har hvertfall funket for meg ;)
Polerte med maskin etterpå uansett og resultatet ble 100% :P
he-hey! endelig et godt tips! vurderte ut å hente aceton flaska ;) neida. Men dette må jeg prøve. problemet mitt er bare at eneste stedet jeg har å vaske er lokale shell'en så jeg må betale hver gang jeg skal bruke spylerslangen (høyttrykk)

 #248072  av soltec
 
Turtel wax flue fjerner, det er sorten, skader ikke lakk og garanterer deg at det renner vekk av seg selv, kjøpte den for en uke siden og er er mektig imponert. :D :D :D

 #248120  av sindrejl
 
soltec skrev:Turtel wax flue fjerner, det er sorten, skader ikke lakk og garanterer deg at det renner vekk av seg selv, kjøpte den for en uke siden og er er mektig imponert. :D :D :D
endelig et skikkelig middel.. må prøve! ;)

 #248147  av Terjen
 
Brukt sitrusrens på mange biler jeg, går helt fint det.

 #248160  av sindrejl
 
Terjen skrev:Brukt sitrusrens på mange biler jeg, går helt fint det.
på biler uten klarlakk også? synes det høres ut som man må polere etter jeg men?

 #248166  av TurboKnut
 
Varmt vann fungerer fint det også - feks i et selvvaskeanlegg.
NB: Spyledysa minst 25 cm fra bilen !!!!


Vi kjørte europa rundt i 1999 med nylakkert panser - brydde meg ikke noe særlig om å vaske bilen eller ta bort fluene siden vi kjørte hver dag, men det var ikke særlig lurt. Fluene hadde etset seg ned i lakken i sola og jeg måtte få lakkert panseret på nytt etter turen var ferdig. Når bilen var nyvasket og fluene fjernet kunne man faktisk se avtrykkene i lakken etter dem :(

 #251966  av A_hjelme
 
legg hageslangen på panseret å la det renne masse masse vann i vel 1 time. Bør fungere. så er det bare å ta en normal vask etterpå. :)