Side 1 av 1

Hva bør A/F ligge på ST185

Legg innLagt inn:04 jul 2007 13:22
av wickeddark
Har ett piggyback med maf som erstatter AFM, hva bør A/F være på full boost, ved tomgang osv osv. Vil jo gjerne tune for effekt, men samtidig holde meg på den trygge siden.

Sprutet er av merket MAP-ecu og lambdaen er AEM. Selve sensoren er bosch da.

Legg innLagt inn:04 jul 2007 14:02
av Larsen
Hvis du vil være trygg så sikt inn på 11.5 og ikke over 12.5

Legg innLagt inn:04 jul 2007 15:36
av kennethx
Jeg kjenner ikke direkte til MAP-ecu, men iom at det er et piggyback system, så regner jeg med at du endrer blandingsforhold ved å justere på luftmengde signalet. Altså, lurer ECU til å tro at det kommer mindre luft enn deg egentlig gjør slik at den gir mindre bensin.

Det du skal være ops på er at ECU da samtidig vil øke tenningen, slik at om du ikke kompanserer for det vil du muligens ende om med for aggresiv tenning. I allefall om du tar av mye på luft signalet for å få en ok A/F.

Legg innLagt inn:04 jul 2007 19:22
av wickeddark
kennethx skrev:Jeg kjenner ikke direkte til MAP-ecu, men iom at det er et piggyback system, så regner jeg med at du endrer blandingsforhold ved å justere på luftmengde signalet. Altså, lurer ECU til å tro at det kommer mindre luft enn deg egentlig gjør slik at den gir mindre bensin.

Det du skal være ops på er at ECU da samtidig vil øke tenningen, slik at om du ikke kompanserer for det vil du muligens ende om med for aggresiv tenning. I allefall om du tar av mye på luft signalet for å få en ok A/F.
Den kobles på signalledingen fra AFM ja. Men hvor mye skal jeg justere tenning tilbake da?

Legg innLagt inn:04 jul 2007 20:01
av larsst185
jeg har just min grunn tenning tilbake 2 grader nå.men om det har noe som helst å si annet en på tomgang vet jeg ikke.

Legg innLagt inn:04 jul 2007 20:16
av Larsen
larsst185 skrev:jeg har just min grunn tenning tilbake 2 grader nå.men om det har noe som helst å si annet en på tomgang vet jeg ikke.
Da justerer du tenningen for hele turtallsregisteret. Eneste problemet er da at tenningen på noen punkter ikke blir slik den skal.

Den løsning på det er å justere ned bensintrykket litt slik at justeringen på MAP acu greie ikke blir så store.

Legg innLagt inn:04 jul 2007 23:11
av wickeddark
Larsen skrev:
larsst185 skrev:jeg har just min grunn tenning tilbake 2 grader nå.men om det har noe som helst å si annet en på tomgang vet jeg ikke.
Da justerer du tenningen for hele turtallsregisteret. Eneste problemet er da at tenningen på noen punkter ikke blir slik den skal.

Den løsning på det er å justere ned bensintrykket litt slik at justeringen på MAP acu greie ikke blir så store.
Hm, da regner jeg med at jeg trenger en justerbar bensintrykksregulator ikke sant?

Legg innLagt inn:04 jul 2007 23:31
av Larsen
wickeddark skrev:
Larsen skrev:
larsst185 skrev:jeg har just min grunn tenning tilbake 2 grader nå.men om det har noe som helst å si annet en på tomgang vet jeg ikke.
Da justerer du tenningen for hele turtallsregisteret. Eneste problemet er da at tenningen på noen punkter ikke blir slik den skal.

Den løsning på det er å justere ned bensintrykket litt slik at justeringen på MAP acu greie ikke blir så store.
Hm, da regner jeg med at jeg trenger en justerbar bensintrykksregulator ikke sant?
Jepp. Og hvis du ser etter en så sørg for å få riktig "pressure ratio". Altså hvor mye bensintrykket stiger iforhold til trykke i manifoilen. Normalt på 2gen 3sgte så er det 1:1

Legg innLagt inn:05 jul 2007 05:37
av wickeddark
Noen spesielle du vil annbefale?

Legg innLagt inn:05 jul 2007 05:38
av wickeddark
larsst185 skrev:jeg har just min grunn tenning tilbake 2 grader nå.men om det har noe som helst å si annet en på tomgang vet jeg ikke.


Hvordan er kjørbarheten og responsen på bilen da?

Legg innLagt inn:10 jul 2007 13:37
av wickeddark
Da har jeg fått til grovstillinga. bilen har jevnt og fint drag hele veien. Kjører 0.8bar og den går bedre en den gjorde med 1bar og orginal afm :D

Men er ett par ting jeg lurer på,


Jeg har satt blandingen litt rikt på toppen av turtallet med max trykk. 10.5 ca. Er det mye å hente på å ta den opp til 11.5, eller er det så lite at det ikke er verdt risken?


en annen sak jeg så var at i området 0bar til 0.2bar og medium eller max pådrag, rundt 3000 omin, så blir den litt mager, 13-14. Er dette noe problem med så lite trykk?

Legg innLagt inn:10 jul 2007 13:58
av Larsen
10.5 er litt rikt så det er nok kanskje noen hk å tjene på 11.5
12-12.5 er det proffe prøver å tune til, men alle motorere er forskjelige og hvor høyt du kan gå vil variere med mange faktorer. Kan vel anbefale deg å montere sånne led lys som forteller deg når vsv tvis ventilen er aktivert. Den vil gi deg en hint om motoren har tendenser til banking.

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/TVIS_VSV.htm

Legg innLagt inn:10 jul 2007 16:12
av CelicaTurbo
Se på noen dynoutskrifter fra MR2 dynoregisteret så ser du kanskje hva andre har på forskjellige turtall. Dog er det kun en pekepinn. Ikke alle dynoutskrifter har A/F graf da men du finner nok noen eksempler:

http://www.mr2ownersclub.com/mr2records/dyno3.htm

Jeg tror den magre blandingen på så lavt trykk er vanlig men kan ikke si det for sikkert.

Legg innLagt inn:12 jul 2007 17:15
av wickeddark
Det så ut som de hadde samme fenomenet der ja. Da er det nok normalt.
Får finpusse litt å se om jeg treffer 11.5 ved pådrag. Den er så himla følsom for endringene jeg gjør.

Legg innLagt inn:12 jul 2007 18:30
av TOYPARTS
bør ligge på 12-12,5 ikke noe særlig mindre eller mer en det.