Side 1 av 1

Fusk på høyt turtall

Legg innLagt inn:05 jul 2007 07:01
av Gt-4-Ever
Bilen min fusker når turboen har ladet nesten fullt. Er akkurat som den slipper draget også tar den igjen og slipper osv... Finner ikke ut hva som er problemet. Noen forslag?

Legg innLagt inn:05 jul 2007 09:27
av sleeper
dårlige tenningsdeler? ( rotor, fordelerlokk, plugger eller pluggledninger)
eller bankesensoren som bakker av på tenninga? ( sjekk at tenninga er riktig og kjør på 98\99 octan)

Legg innLagt inn:06 jul 2007 11:33
av Gt-4-Ever
Andre forslag? Har nettopp sjekket tenningsdelene.

Legg innLagt inn:06 jul 2007 12:10
av Larsen
Typiske tegn på at motorstyringen retarderer tenningen så gå over alt som kan gi banking (Bensin, varm ic, tenningsdeler osv).

Legg innLagt inn:10 jul 2007 11:24
av Gt-4-Ever
Bruker 98 octan og har kaldere plugger. har nettopp justert tenningen...

Har også målt pluggledningene og alt skal være iorden. Forslag mottas med takk.

Legg innLagt inn:10 jul 2007 13:04
av Gt-4-Ever
VAr en feilkoblet vakumslange. :)

Legg innLagt inn:11 jul 2007 06:39
av Gt-4-Ever
Gt-4-Ever skrev:VAr en feilkoblet vakumslange. :)
Not............ :? Hjelp meg.

Legg innLagt inn:11 jul 2007 07:54
av CelicaTurbo
kanskje det er noen i ditt område som du kan låne tennpluggkabler for å teste dem? Det er ganske vanlig at tennpluggledninger måler ok på motstand men allikevel gir dårlig tenning på høyt turbotrykk pga at gnisten blåses ut. Har du kobberplugger kan du prøve å redusere gapet noe.

Du kan også søke på "t-vsv led" og "tvis på google eller mr2oc.com og finne oppskrift for hvordan du kobler en diode til t-vsv-pinnen på ecu, slik at du kan få en indikasjon på om ecu registrerer tenningsbank når dette skjer. Jeg kan ikke huske om oppskriften på dette er gjengitt her på forumet.. Det er litt begrenset hva en slik mod kan fortelle deg og det er flere grunner enn tenningsbank som kan påvirke den diodens oppførsel men kanskje det kan hjelpe deg på vei.

Fant en link når jeg søkte på "t-vis led" som er en tilsvarende mod:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/TVIS_VSV.htm

Legg innLagt inn:11 jul 2007 08:22
av Larsen
Sjekket rotor og fordeler da. Ser du antydning til ir på fordelerlokket så er det lurt å bytee. Motoren er veldig følsom for slikt og det er deler som bør byttes ofte.

Legg innLagt inn:13 jul 2007 06:47
av Gt-4-Ever
Har kjøpt nye pluggledninger det er en liten mulighet for at det er de..

Legg innLagt inn:13 jul 2007 07:38
av J. Paulsen
skulle bytte rotor og fordelerlokk på min men fant ut at det jeg fikk på mekonomen (til min 91 modell) ikke en gang så ut som det som satt der fra før.

Delene så helt jævlige ut så får nytt fra toyota i dag, men har ikke merket noe fusk. eneste problemet jeg har er at turbotrykket faller av på høyt turtall, dette ser ut til å være instillingene (set gain?) på BC

blir spennende å se om det går noe bedre.

Legg innLagt inn:13 jul 2007 10:43
av Larsen
J. Paulsen skrev:skulle bytte rotor og fordelerlokk på min men fant ut at det jeg fikk på mekonomen (til min 91 modell) ikke en gang så ut som det som satt der fra før.

Delene så helt jævlige ut så får nytt fra toyota i dag, men har ikke merket noe fusk. eneste problemet jeg har er at turbotrykket faller av på høyt turtall, dette ser ut til å være instillingene (set gain?) på BC

blir spennende å se om det går noe bedre.
At trykket faller på høyt turtall er kun fordi turboen er for liten til å suplere nok luft på høye turtall.

Sett med rotor, fordeler og tennpluger får du hos http://www.twosrus.com Det gjorde stor forskjell på min og den hadde samme symptomene som gt-4-ever

Legg innLagt inn:15 jul 2007 11:55
av J. Paulsen
ok, takker. Har delene men har ikke fått byttet rotor og fordelerlokk ennå, blir artig å se hvor mye bedre det går.

edit: Drar bedre på 3. men merker ikke store endringer ellers

Legg innLagt inn:23 jul 2007 06:48
av Gt-4-Ever
Da ble det endelig bra. :) Byttet pluggledninger.