TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ã¥ kjøre med hodet..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

kjører du med hodet?

ja
5
45%
nei
6
55%
 #251180  av kvassheim

å kjøre med hodet..

Er det flere enn meg som ved aktiv kjøring legger hodet på skakke mot svingen for å "hjelpe til"?
Ble akkurat klar over det selv at jeg gjør det, og synes det var litt snålt.
Sist redigert av kvassheim den 09 jul 2007 14:21, redigert 1 gang totalt.

#251188  av angrykid

Jeg vet mange gjør det, jeg gjør det selv til en viss grad, men jeg har sett mange skikkelig lene seg i svingen. Men det er jo forholdsvis normalt å kjøre med hodet, pga gravitasjon etc.. Er jo passelig kjipt å sitte med hodet rett opp å ned for å få det slengt fra side til side. Det begynner plutselig å bli ganske tungt i nakkemusklene om du tar mange og lange svinger, gitt.. :)

Så ja, jeg tror nok alle kjører med hodet til en viss grad.:)

#251210  av Larsen

Hukser det stod i teoriboken for Mc at det å holde hodet rett i en sving er viktig for å holde riktig linje igjenom svingen. Gjør det selv også, men merker det bare da det går litt fort.

#251219  av Kilgallon

Har jeg aldri tenkt over...
Skal jeg sjekke neste gang jeg er ute å trår på litt :wink:

#251224  av celicagt4205nord

he he...merker selv att når jeg skal kjøre aktivt så får jeg ikke til å bruke beltet...beveger meg såpass med hele lroppen att skal jeg kjøre fort med beltet så går der ikke like bra.

#251230  av Th4 Ghost

celicagt4205nord skrev:he he...merker selv att når jeg skal kjøre aktivt så får jeg ikke til å bruke beltet...beveger meg såpass med hele lroppen att skal jeg kjøre fort med beltet så går der ikke like bra.
på en annen side, når man kjører "aktiv" er det vel desto mer viktig å faktisk bruke beltet? :P kjedelig om man fyker ut uten mener jeg

#251363  av Rømmling

Th4 Ghost skrev:
celicagt4205nord skrev:he he...merker selv att når jeg skal kjøre aktivt så får jeg ikke til å bruke beltet...beveger meg såpass med hele lroppen att skal jeg kjøre fort med beltet så går der ikke like bra.
på en annen side, når man kjører "aktiv" er det vel desto mer viktig å faktisk bruke beltet? :P kjedelig om man fyker ut uten mener jeg
tror du bør legge om kjøre stilen din jeg.så du ikke rører så mye på deg så du klarer å bruke belte. Bruk belte.

#251368  av CelicaTurbo

Ganske annerledes enn meg da, før jeg starter på en runde på banen tar jeg tak i selen og strammer den skikkelig godt til, slik at jeg holdes ekstra godt i setet. Det er trossalt setet som formidler bilens bevegelser til kroppen, om hele kroppen deiser rundt i setet eller lener kroppen i svingen er det vanskeligere for hjernen å tolke hvilke bevegelser som egentlig skyldes hva. Mye av den samme grunnen til at racingførere sitter helt rett i ryggen når de kjører, hjernen er finprogrammert og opplært til å tolke ballanseorganet vårt når vi står oppreist, og ikke når vi sitter halvveis bakoverlent i en stol. Så en oppreist stilling og en kropp som er godt forankret i bilen gjør det enklest for hjernen å tolke hva bilen finner på :)

Angående det å lene hodet når man svinger, jeg vet faktisk ikke om jeg gjør det selv. Jeg vet jeg gjorde det mye når jeg var liten og spilte bilspill men håper og tror at jeg ikke gjør slikt lengre :D

#251374  av sindrejl

samme her, derfor jeg ønsker 4ptk seler for å sitte limt i setet :) Får mer kontroll enn å sitte å slenge... hater å bli slengt rundt.

Ellers mye det samme som celicaturbo sier, jeg aner ikke om jeg lener hodet eller ikke :)

#251433  av inzane2012

jeg klarer faktisk ikkje kjøre over litt lengre tid uten å bruke beltet, kan hende at jeg ikke tar det på sånn med en gang, men etter en 4-5 min så er det på... syns faktisk det er ubehagelig og ikke kjøre med beltet, føler at jeg ikke sitter skikkelig på plass:)

#251438  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Mye av den samme grunnen til at racingførere sitter helt rett i ryggen når de kjører, hjernen er finprogrammert og opplært til å tolke ballanseorganet vårt når vi står oppreist, og ikke når vi sitter halvveis bakoverlent i en stol. Så en oppreist stilling og en kropp som er godt forankret i bilen gjør det enklest for hjernen å tolke hva bilen finner på :)
For ikke å snakke om viktigheten av bøyde albuer

Om jeg lener hodet eller ikke aner jeg ikke, men er i såfall helt minimalt