Side 1 av 2
Turbo konvertering
Legg innLagt inn:23 jan 2004 20:16
av Leon
Jeg har undersøkt litt ang. hva jeg må ut med i avgifter ved konvertering fra NA til turbo..
Jeg har en mr2 kmII 92 modell,men første reg. i norge august 2003.Noen som kan noen om dette?
Legg innLagt inn:23 jan 2004 21:41
av cameleon
Det eneste jeg vet er at hvis du setter i en 3S-GTE så må du ut med uhorvelig mye penger hvis du skal registrere den som turbo.
Legg innLagt inn:23 jan 2004 22:15
av jumbo
Du får kun bruksfradrag for antall år siden registrert i Norge, med andre ord null og niks i ditt tilfelle. Da blir avgiftene omrking 700,- pr gamp, dvs masse :/
Du kan regne ut dette nøyaktig på toll.no
Legg innLagt inn:23 jan 2004 23:32
av CelicaTurbo
det blir dessverre fort dyrt.. avgiften er trinnvis, så for en MR2 koster hver hest opp til 176hk kr 707,- (958,- per kW), og deretter koster de videre hestene kr 1196,- per stykk (1621,- per kW). Prisen for avgiftene ved en 3S-GTE motor på 204hk er da: 47.628,- !!
Deretter får du fradrag for tiden siden bilen ble første gang registrert i Norge, så om bilen ble registrert i januar 2003 får du ett års fradrag som er 15%. To år er 30%, tre år er 45% osv..
du finner bestemmelsene her:
http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer ... dring.html
Det er derfor det er MYE billigere å kjøpe seg en turbobil med en gang istedenfor for da får du fradrag fra antall år siden bilen første gang ble registrert i utlandet, og ikke i Norge. Det vil si at du får 78% rabatt ved kjøp av en 1990 modell turbo..
bestemmelsene her:
http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/bil/bil.html
Legg innLagt inn:24 jan 2004 01:28
av jumbo
Jupp.
Skal du ha en godkjent turbo, er eneste vettuge løsning å selge bilen din og kjøpe en turbo fra utlandet...
Legg innLagt inn:24 jan 2004 10:33
av CelicaTurbo
akkurat, en turbo MR2 er ikke så mye dyrere enn en GTI, mye billigere enn å betale avgifter for ny motor ihvertfall..

Legg innLagt inn:24 jan 2004 10:50
av Christian
jumbo skrev:Jupp.
Skal du ha en godkjent turbo, er eneste vettuge løsning å selge bilen din og kjøpe en turbo fra utlandet...
I så fall er endal av oss rimelig trange i nøtta

Legg innLagt inn:24 jan 2004 11:32
av jumbo
Vel, jeg sa "hvis du skal ha en *godkjent* turbo"

Legg innLagt inn:24 jan 2004 12:07
av Zerpent
CelicaTurbo skrev:Det er derfor det er MYE billigere å kjøpe seg en turbobil med en gang istedenfor for da får du fradrag fra antall år siden bilen første gang ble registrert i utlandet, og ikke i Norge.
Hvor er logikken?

Legg innLagt inn:24 jan 2004 13:07
av jumbo
Logikk? Hva er det?

Legg innLagt inn:24 jan 2004 16:02
av CelicaTurbo
det er ingen logikk i det her, kun avgifter for avgifters skyld

Legg innLagt inn:25 jan 2004 18:13
av chris
Zerpent skrev:CelicaTurbo skrev:Det er derfor det er MYE billigere å kjøpe seg en turbobil med en gang istedenfor for da får du fradrag fra antall år siden bilen første gang ble registrert i utlandet, og ikke i Norge.
Hvor er logikken? 
Finnes ingen logikk i den norske avgiftspolitikken....

Legg innLagt inn:27 jan 2004 00:43
av TomG
En ting jeg har lurt på er, jeg vet dette med x peng for 1 hest osv.
Men ta meg da, om jeg tar med bilen med hjem, en 93T(fra USA), som er trimmet in i himmelen, vell 500hk. Hva skjer da? Blir jeg tatt inn på dame doen hos tollen kontrollen og vederstyggelig pult jeg da?
T
Legg innLagt inn:27 jan 2004 00:54
av chris
TomG skrev:En ting jeg har lurt på er, jeg vet dette med x peng for 1 hest osv.
Men ta meg da, om jeg tar med bilen med hjem, en 93T(fra USA), som er trimmet in i himmelen, vell 500hk. Hva skjer da? Blir jeg tatt inn på dame doen hos tollen kontrollen og vederstyggelig pult jeg da?
T
Såvidt jeg vet kan man ta med bil avgiftsfritt om man har bodd så og så lenge i utlandet. Hvor mange år husker jeg ikke.
Legg innLagt inn:27 jan 2004 02:29
av MR2turbo
TomG skrev:En ting jeg har lurt på er, jeg vet dette med x peng for 1 hest osv.
Men ta meg da, om jeg tar med bilen med hjem, en 93T(fra USA), som er trimmet in i himmelen, vell 500hk. Hva skjer da? Blir jeg tatt inn på dame doen hos tollen kontrollen og vederstyggelig pult jeg da?
T
Nå må du betale full engangs avgift som ved ordinær import desverre..

Men tror at den fortsatt blir godkjent på grunnlag av kjøretøyforskriften fra 1941.. Om den fortsatt gjør det er det ingen problem å få det godkjent hvertfall..
Dette er sakset fra tollvesenet:
Flyttbilordningen opphører
(27.05.03) Ordningen med fritak for eller nedsettelse av engangsavgift og merverdiavgift ved innførsel og førstegangs-registrering av brukt motorvogn ved eiers flytting til Norge er under avvikling.
Den som søker om avgiftsfritak eller nedsatt avgift for brukt motorvogn innført som flyttegods, må flytte til Norge før 1. juni 2003. Kjøretøyet må innføres senest 31. august 2003. Søknad må være attestert mottatt av Tollvesenet eller poststemplet senest 31. august 2003.
Du kan lese mer om dette i rundskriv fra Toll- og avgiftsdirektoratet (saksnummer 2002/2532) eller ta kontakt med nærmeste tollsted.
Se også:
http://www.toll.no/rundskriv/EKS/2002_2532.html