Side 1 av 1

Øke hk ved stempel bytting

Legg innLagt inn:12 jul 2007 00:10
av Skylar
Kan noen fortelle meg hvordan det er mulig å få flere hk bare ved å bytte stempler`?

Legg innLagt inn:12 jul 2007 00:37
av peterK
Endre kompresjonsforholdet, øke utnyttelsen av drivstoff. Derfor er det mulig.

Legg innLagt inn:12 jul 2007 01:41
av Skylar
Men der byttre du ikkje bare stempel?

Det var snakk om at hvis du f.eks byttet til lettere stempler at du da fikk mer hk ?

Legg innLagt inn:12 jul 2007 06:42
av Zepticon
Skylar skrev:Men der byttre du ikkje bare stempel?

Det var snakk om at hvis du f.eks byttet til lettere stempler at du da fikk mer hk ?
Neppe... Kansje raskere respons/mer turtall, men om stempelet er lettere så endrer ikke det mengden bensin/luft og forholde mellom dem.
Man kan hente mer kraft ut av en bil er å ha her bensin/luft, eller komprimere drivstoffet mer før tenningen.

Kompresjonen kan endres ved å sette i andre stempler som enten er lengre, eller sette på en lengre "pinne" mellom stempel og veiv(?)

Legg innLagt inn:12 jul 2007 10:11
av Skylar
Takk skla du ha. Det var dette svaret eg var ute etter.

Eg prøvde å forklare kompisen min det at hvis DU har 20 kg på ryggen og springer så er det tyngre enn 10kg på ryggen.
Men du vil ikkje øke i krefter bare fordi du får 10 kg mindre..

Legg innLagt inn:12 jul 2007 10:25
av Larsen
Hvis du kjører mindre klaring mellom stempel og sylindervegg så kan du få en effektøkning fordi det reduserer "blow by". Lettere stempler vil også føre til mindre masse som tilsvarer det samme som lettet svinghjul. Ved å lette den roterene massen i motoren vil du kunne få mer akselerasjon i lave gir fordi motoren ikke må dra så mye vekt rundt da turtallet øker.

Legg innLagt inn:12 jul 2007 15:02
av Skylar
Larsen skrev:Hvis du kjører mindre klaring mellom stempel og sylindervegg så kan du få en effektøkning fordi det reduserer "blow by". Lettere stempler vil også føre til mindre masse som tilsvarer det samme som lettet svinghjul. Ved å lette den roterene massen i motoren vil du kunne få mer akselerasjon i lave gir fordi motoren ikke må dra så mye vekt rundt da turtallet øker.
Vel, sånn i teorien så skal du vel ikkje ha blow by i det hele tatt.
Og eg vil no tro at i f.eks en ny god motor har du svært lite eller ingen blow by ?

Legg innLagt inn:12 jul 2007 16:13
av Larsen
Skylar skrev:
Larsen skrev:Hvis du kjører mindre klaring mellom stempel og sylindervegg så kan du få en effektøkning fordi det reduserer "blow by". Lettere stempler vil også føre til mindre masse som tilsvarer det samme som lettet svinghjul. Ved å lette den roterene massen i motoren vil du kunne få mer akselerasjon i lave gir fordi motoren ikke må dra så mye vekt rundt da turtallet øker.
Vel, sånn i teorien så skal du vel ikkje ha blow by i det hele tatt.
Og eg vil no tro at i f.eks en ny god motor har du svært lite eller ingen blow by ?
Ingen blir det aldri med det prisippet tettningen er bygd på, men den er liten da bilene er nye. Kjører du stempler med liten klaring (høy slikon stempler) så vil blow by være liten selv da stempelringen blir slitene.

Legg innLagt inn:12 jul 2007 16:49
av Skylar
Ja ok.

Men så du kan få mer hk ved å bytte ut til lettere stempler pga det er mulighet for å få økt kompresjonen?

Legg innLagt inn:12 jul 2007 17:14
av Larsen
Skylar skrev:Ja ok.

Men så du kan få mer hk ved å bytte ut til lettere stempler pga det er mulighet for å få økt kompresjonen?
Ja, men økningen er veldig liten. Største fordelen er at motoren blir mer effektiv, men det går jo opp i opp med at høyere oktan er dyrere

Legg innLagt inn:12 jul 2007 17:43
av Skylar
Så eg tok altså feil i denne sammenhengen.

Saken var nemelig den at lille broren hannes hadde sagt at en i klassen hadde byttet til ett lettere stempel i lett mc hannes og at den dermed gikk mye fortere.

Eller er det bare til å få det tettere mellom ring og foring?

Jau jau, godt vi har forum som dette :wink:

Legg innLagt inn:13 jul 2007 09:04
av CelicaTurbo
på en MC er nok nytting av lettere stempel å få ut mer turtall av motoren på en tryggere måte. Om motoren er designet slik at den klarer å puste bra på det høyere turtallet så kan det bety mer effekt også.. Effekt er jo et forhold mellom dreiemoment og turtall, så om man kjører på et høyere turtall OG motoren klarer å produsere tilstrekkelig dreiemoment på det turtallet så vil det gi høyere effekt.. Motoren vil jo ikke føles sterkere av det men med økt turtallsgrense kan man jo utnytte girene bedre ihvertfall :)