Side 1 av 1
Problemer med fjerning av T-VIS system
Legg innLagt inn:18 jul 2007 14:56
av ErikG
Har planer om aa fjerne T-VIS systemet. Faa laget en ny spacer der spjeldene er og fjerne hele vakumklokka. Gjor dette fordi jeg har en ulyd fra spjeldene ikke for aa vinne effekt. Blir nok ikke noe effekt gevinst uansett etter hva jeg har lest. Lurte bare paa om jeg kan fjerne hele dritten. Alt av vakumslanger og klokker som er bak innsuget? Vil det da komme opp feilkoder? Om ikke, hva av vakumslanger og klokker kan fjernes? Kjekt aa bli kvitt mest mulig;)
PS, sitter paa Maldivene uten visse bokstaver paa tastaturet saa blir litt rart;)
Legg innLagt inn:18 jul 2007 23:17
av Peak
Har ikke gjort det samma selv, men vurderer med tanken.
Er vel bare å fjerne alt av vakumslanger(blokkere så det ikke blir falskluft), og alt av ventiler, bokser osv, eneste som kan være greit er å lage en motstand på el.kontaken som kommer fra ECU så man slipper at ECU-lampa lyser.(samma greia som å fjerne EGR)
På min bil når jeg kjører med 1.0bar så nykker bilen veldig fra 2500-3500rpm og skyter fart når 3500 er passert, er vel da T-VIS åpner.
Har ikke bredbåndslambda så jeg ser om den går magert/fet da, men hvis jeg får spjeldene til å stå åpne hele tiden vil jeg tro jeg får en mere kjørbar bil og ikke får nykking lengre..noen formeninger?
Tenker jeg feil, og at det er ECU som leverer mere bensin og mere luft når T-VIS åpner?
Legg innLagt inn:18 jul 2007 23:23
av Amund
Om eg ikkje er heilt ute på viddene, så åpner t-vis på 4250rpm. noe som var veldig tydelig når eg kobla til bradbåndslambda. Det skjer så absolutt noe med blandingen i det t-vis åpner, men i praksis er det ikkje det du opplever som nykking. At den nøler fra 2500-3500 er normalt, er då den virkelig begynner å bygge trykk....
Er ingen problemer å koble ut t-vis, MEN ver obs på at stort sett alt du har av bunndrag forsvinner i samme slengen. t-vis har ein funksjon, og så lenge ein kjører orginal turbo, så ser eg ingen vits å fjerne det...
Regner med at kenneth kan bekrefte dette, siden det ble utprøvd på hans bil

Legg innLagt inn:18 jul 2007 23:46
av tojo
Legg innLagt inn:19 jul 2007 08:17
av CelicaTurbo
Nå skriver han også at han vil fjerne det for å fjerne en ulyd, og ikke med tanke på effekt. Men, jeg ville nå heller ha prøvd å fikse t-vis om det er et problem med det, enn å fjerne det helt. Har ikke satt meg inn i hva som er nødvendig for å fjerne det men tror igrunn ikke at det er noe elektrisk å ta hensyn til siden det ikke er noen feilkoder som omhandler t-vis, men det er mulig at du trenger en spacer i innsuget der som du fjerner t-vis-blokken..
Legg innLagt inn:19 jul 2007 15:34
av Peak
Da må jeg ha husket feil om når t-vis åpnet..
Har koblet vekk "T-VIS" på Mercedesbiler og merker lite forsjell i bunndrag, heller at draget blir jevnere..merkelig at det skal ha så mye å si på Toyotaen..
Legg innLagt inn:19 jul 2007 17:33
av Amund
Peak skrev:Da må jeg ha husket feil om når t-vis åpnet..
Har koblet vekk "T-VIS" på Mercedesbiler og merker lite forsjell i bunndrag, heller at draget blir jevnere..merkelig at det skal ha så mye å si på Toyotaen..
Vart overraska over kor mykje det hadde å sei eg også... Men om ein ser på kva som faktisk skjer, så er det lettere å forstå
Dersom t-vis skal fjernes, må plata stå igjen, eventuelt erstattes med ei tilsvarande. ellers passer ikkje innsuget på igjen.
Legg innLagt inn:19 jul 2007 21:56
av larsst185
Legg innLagt inn:20 jul 2007 15:48
av Thomas S
Er vell mest pga 3SGE og 3SGTE er mer turtalls motor en Merce motoren. Fleste japanske motorer skal man dra litt i turtall og trenger mer luft en andre..
Legg innLagt inn:21 jul 2007 16:31
av Peak
Thomas S skrev:Er vell mest pga 3SGE og 3SGTE er mer turtalls motor en Merce motoren. Fleste japanske motorer skal man dra litt i turtall og trenger mer luft en andre..
Joda, men T-VIS er lager for å få mere moment på lave turtall.
Legg innLagt inn:21 jul 2007 18:00
av Thomas S
Det som var poenget då

at det er større merkbar forskjell når du tar systemet vekk fra en japasnk motor kontra en tysk motor som har litt bunndrag fr a før av..
