Side 1 av 1

Lurer på et par ting om topper til 4ag serien.

Legg innLagt inn:23 jul 2007 23:01
av sethro
Har en 4age large port topp, er den lik som 4agze mr2 toppen?
Passer den på en ae101 4agze motor?
Uten om at jeg må ha et annet innsug.

Er sånn at stempla kontrolerer komp, og ikke toppen?

Re: Lurer på et par ting om topper til 4ag serien.

Legg innLagt inn:23 jul 2007 23:26
av Morten
sethro skrev:Har en 4age large port topp, er den lik som 4agze mr2 toppen??
Ja
sethro skrev:Passer den på en ae101 4agze motor?
Uten om at jeg må ha et annet innsug.?
Ja
sethro skrev:Er sånn at stempla kontrolerer komp, og ikke toppen?
Både og. Volumet av forbrenningskammeret er med som en del av det. Er ikke sikker på hvilken forskjell det eventuelt ligger der på de to toppene.

Men hvorfor vil du sette en bigport topp på i stedenfor smallport toppen som er regna for en bedre topp, og som er orginalt på den motoren?

Legg innLagt inn:23 jul 2007 23:32
av sethro
Regner med at bigporten flower bedre?
Og jeg har tenkt å kjøre på ca 1.5 bar.
Tenk gjøre toppen klar til motoren skal ut. Da jeg skal ha turbo oxo.
Skal lage nytt innsug og da kan jeg lage det da toppen står på den gamle motoren. Turbo eksosen oxo.

Tenkte å porte den med nye ventil styringer. Regner med kammer oxo.

Derfor tenkte jeg at bigporten funka bedre da... ??

Legg innLagt inn:24 jul 2007 00:10
av Morten
Spørs litt hva du prøver å oppnå. Litt vanskelig å si uten å ha prøvd begge i turbovariant selvsagt, men hvis jeg skal gjette vil bigporten ha et høyere max potensial (men mer ketsjup trykkoppbygging), mens smallport vil ha mer bunndrag, gi tidligere start på trykkoppbygging, (men mer gradvis oppbygging) og ikke nødvendigvis noe mindre hester på de fleste oppsett. Kan ta feil på dette da, men er nå hva magefølelsen sier.

Har kjørt begge i na form (og smallport i agze), og der føles registeret i smallporten vesentlig breiere enn i bigporten. Trykkmating vil normalt "blåse opp" grafene på den biten som ladetrykk er tilstede, så sånn sett burde det være markant forskjell også på en turbomata variant. Men blir jo et kompromiss den ene eller andre veien uansett.

Legg innLagt inn:24 jul 2007 00:15
av sethro
Kompressoren tar seg av bunndraget. Så burde ikke bli no problem.
Men er 4age og gze large port samma?... uten om kammer kanskje og sånt.. Men selve toppen...

Legg innLagt inn:24 jul 2007 00:24
av Morten
sethro skrev:Kompressoren tar seg av bunndraget. Så burde ikke bli no problem.
Men er 4age og gze large port samma?... uten om kammer kanskje og sånt.. Men selve toppen...
Jepp, skal være det.

Legg innLagt inn:24 jul 2007 00:26
av sethro
ok takk... :-)

Legg innLagt inn:24 jul 2007 00:33
av Morten
Her er forresten en dyno av en kar som testa begge toppene på samme motoroppsett i en ae86 (samme bunndel, samme manifolder, samme kammer og samme ventilklaringer til og med). Begge er på orginal bigport motorstyring.

http://whyturbothat.com/4agedyno4.html

EDIT: hk og moment grafene krysser ved 5252 omdreininger, så du kan regne deg frem til hvilket forhold fart er i forhold til turtall utifra det. :wink:

Legg innLagt inn:24 jul 2007 00:40
av sethro
jøss... kan det stemme at han fikk mere hk og nm med smallport...?

Men det der var en bare en sugemotor... hadde vært spennende å sett det samma med overtrykk motor...

Legg innLagt inn:24 jul 2007 10:39
av Morten
Jepp, tar du utfordringen? :wink: hehe

Legg innLagt inn:24 jul 2007 11:35
av sethro
Hmmm... veit ikke om jeg gidder å drive å bytte topper...

Tenkte å lage en topp og ha den på hele tiden :-)