Side 1 av 2
Ulyd, Slark i drivaksel ?
Legg innLagt inn:25 jul 2007 11:28
av Mr2Even
Tror jeg har litt mye slark i akslingen som går inn i girkassa på høyere side og kanskje det som lager en liten klirrende ulyd som jeg har vært plaget med over lengre tid (men mest når jeg bremser på giret).
Det lekker også litt olje fra tetteringen der selvom den ble byttet for ikke lang tid siden. Hva kan være slitt visst det er for mye slark i akslingen?
Legg innLagt inn:26 jul 2007 00:25
av kvassheim
hadde samme problemet på min.. det viste seg å være en meget slitt diff, som til slutt takket for seg, og masse spon fra denne drog med seg et par tannhjul på girkassa

akkurat skiftet girkasse jeg..
Legg innLagt inn:26 jul 2007 12:33
av Mr2Even
kvassheim skrev:hadde samme problemet på min.. det viste seg å være en meget slitt diff, som til slutt takket for seg, og masse spon fra denne drog med seg et par tannhjul på girkassa
akkurat skiftet girkasse jeg..
hm.. akkurat, og jeg som skiftet girkasse for ca et år siden

Legg innLagt inn:26 jul 2007 16:38
av kvassheim
jeg vet.. kjedelig sak det der, men han jeg kjøpte den brukte na-kassen av, sa at jeg måtte være snill med den, ikke rykke\spinne, fordi akkkurat den kassen var litt "svak".. Hvor mye vi skal legge i dette vet jeg ikke, men de små hjula inni diffen har en ganske vill hastighet dersom du spinner på bare det ene hjulet(noe som fort skjer hvis du ikke har lsd), og disse er heller ikke opplagret, bare stål mot stål og litt olje..
Tenker det blir hårfønermotor med tilhørende lsd-kasse på meg rundt påsketider neste år..
Legg innLagt inn:27 jul 2007 11:33
av Mr2Even
kvassheim skrev:jeg vet.. kjedelig sak det der, men han jeg kjøpte den brukte na-kassen av, sa at jeg måtte være snill med den, ikke rykke\spinne, fordi akkkurat den kassen var litt "svak".. Hvor mye vi skal legge i dette vet jeg ikke, men de små hjula inni diffen har en ganske vill hastighet dersom du spinner på bare det ene hjulet(noe som fort skjer hvis du ikke har lsd), og disse er heller ikke opplagret, bare stål mot stål og litt olje..
Tenker det blir hårfønermotor med tilhørende lsd-kasse på meg rundt påsketider neste år..
Ja har tenkt på det selv, eller kjøpe en nyere versjon av 3SGE med girkasse så klart.
Mye koster en ny lsd diff til en 3SGE ? hvor får jeg kjøpt det og hva heter egentlig diffrensial på engelsk?
Legg innLagt inn:27 jul 2007 11:49
av kvassheim
http://www.fensport.co.uk har mye snadder tilhørene girksse, flere differ etc
http://www.revision6.co.uk selger overhalte girkasser, men husker ikke pris..
jeg gav 3500,- for kassen min, hos trs autoteknikk i sokndal,
http://www.trstuning.com
Legg innLagt inn:27 jul 2007 12:31
av Mr2Even
kvassheim skrev:www.fensport.co.uk har mye snadder tilhørene girksse, flere differ etc
http://www.revision6.co.uk selger overhalte girkasser, men husker ikke pris..
jeg gav 3500,- for kassen min, hos trs autoteknikk i sokndal, http://www.trstuning.com
Takk, jeg fant noe her:
http://www.takakaira.co.jp/asp/table.as ... MmhjIkgnJi , men det blir for dyrt.
3500kr var ikke ille pris. Får man noe i innbytte for den gamle?
Legg innLagt inn:27 jul 2007 13:29
av kvassheim
nei desverre.. dette er en brukt girkasse, ikke overhalt.. tror den gamle, knuste diffen min havner på hylla med alle de andre ødelagte tinga.. "skrytehylla"
men etter at denne lyden du nevner begynte hos meg, gikk det nesten et halvt år før diffen takket for seg.. er jo ikke sikkert det er det samme, skulle vært en måte å inspisere på uten å plukke fra hverandre hele suliamitten..
Vet ikke om du har knukket en diff før, men det som skjer er at tannhjula hopper over inni der, og du får ei meget hard rykking, spesielt i sving.
Legg innLagt inn:27 jul 2007 22:24
av Mr2Even
kvassheim skrev:nei desverre.. dette er en brukt girkasse, ikke overhalt.. tror den gamle, knuste diffen min havner på hylla med alle de andre ødelagte tinga.. "skrytehylla"
men etter at denne lyden du nevner begynte hos meg, gikk det nesten et halvt år før diffen takket for seg.. er jo ikke sikkert det er det samme, skulle vært en måte å inspisere på uten å plukke fra hverandre hele suliamitten..
Vet ikke om du har knukket en diff før, men det som skjer er at tannhjula hopper over inni der, og du får ei meget hard rykking, spesielt i sving.
Nei jeg har ikke knukket en diff før. Det høres litt riski ut å kjøre med.. Vil bilen bremse kratig opp når den er gåen, eller kommer og går rykkingen bare?
Legg innLagt inn:28 jul 2007 02:31
av kvassheim
det kan vel i værste fall låse, men jeg tror nokk det skal mye til..
sånn det var med min, begynte den bare å rykke\hoppe rundt ei rundkjøring, helt stille å rolig kjøring.. ble hurtig verre og verre, så jeg kjørte rett på bukken, reiv av girkassen og plukket den i biter..
Det du kan prøve er å skifte olje på kassen din ca nuh!
samle den gamle oljen i en liten beholder, ca 4,6liter om jeg ikke husker feil, og rot litt rundt i oljen med en magnet.. mye spon på magneten=straks kaputt kasse=få hjem ny..
Legg innLagt inn:28 jul 2007 09:52
av Mr2Even
kvassheim skrev:det kan vel i værste fall låse, men jeg tror nokk det skal mye til..
sånn det var med min, begynte den bare å rykke\hoppe rundt ei rundkjøring, helt stille å rolig kjøring.. ble hurtig verre og verre, så jeg kjørte rett på bukken, reiv av girkassen og plukket den i biter..
Det du kan prøve er å skifte olje på kassen din ca nuh!
samle den gamle oljen i en liten beholder, ca 4,6liter om jeg ikke husker feil, og rot litt rundt i oljen med en magnet.. mye spon på magneten=straks kaputt kasse=få hjem ny..
Ok. Ja det skal jeg gjøre, men jeg har nok bare ca2,8 liter med olje- har Gti

Kan jeg bruke API GL5 på kassa?
Legg innLagt inn:28 jul 2007 10:49
av CelicaTurbo
GL5.1 er bra det (ikke GL5 nei).. Ifølge manualen er det egentlig spesifisert "API GL3 eller 4, eller høyere". GL5.1 er bakoverkompatibelt med GL3 og 4. GL5 (uten .1) er en helt annen væske.
Legg innLagt inn:28 jul 2007 12:15
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:GL5.1 er bra det (ikke GL5 nei).. Ifølge manualen er det egentlig spesifisert "API GL3 eller 4, eller høyere". GL5.1 er bakoverkompatibelt med GL3 og 4. GL5 (uten .1) er en helt annen væske.
Å? er det noe som heter GL5.1 også? så GL5 er helt feil å bruke selv på en slitt kasse?
Legg innLagt inn:28 jul 2007 12:27
av Dalan
CelicaTurbo skrev:GL5.1 er bra det (ikke GL5 nei).. Ifølge manualen er det egentlig spesifisert "API GL3 eller 4, eller høyere". GL5.1 er bakoverkompatibelt med GL3 og 4. GL5 (uten .1) er en helt annen væske.
Sikker på at du ikke blander med bremsevæske nå..?
Bruk en GL4 eller 5 olje, men pass på å ikke kjøpe en som er spesielt laget for limited slip differensialer, da disse som regel er tilsatt stoffer som gir mer friksjon..

Legg innLagt inn:28 jul 2007 12:33
av Mr2Even
Dalan skrev:CelicaTurbo skrev:GL5.1 er bra det (ikke GL5 nei).. Ifølge manualen er det egentlig spesifisert "API GL3 eller 4, eller høyere". GL5.1 er bakoverkompatibelt med GL3 og 4. GL5 (uten .1) er en helt annen væske.
Sikker på at du ikke blander med bremsevæske nå..?
Bruk en GL4 eller 5 olje, men pass på å ikke kjøpe en som er spesielt laget for limited slip differensialer, da disse som regel er tilsatt stoffer som gir mer friksjon.. 
Ja han har nok tatt feil. Ok tester en GL4 el GL5 olje jeg da
