Side 1 av 1

mulig interessant angående XS-Power IC for MR2

Legg innLagt inn:26 jul 2007 09:53
av CelicaTurbo
Fant dette på mr2oc.com i dag, men kilden er egentlig mr2oc.co.uk så det er hvor linken peker:

http://www.mr2oc.co.uk/ForumsPro/viewto ... tml#719527

Registrering er nødvendig for å lese diskusjonen.
I recently bought a xs power intercooler and found although it looks of a good quality,, it has a very bad pressure drop,, fitted pressure guages before and after intercooler and found it has just over psi pressure drop,, my perfect order rev 2 turbo was running 1.5 bar intak of the intercooler and was 0.95bar atfer,, this ladies and gentlemen is not good. This means if you use one of these your turbo is having to run flat out to achieve anything,, and as wee all know,, the harder your turbo has to work the more heat it produces and hence less power, and shorter turbo life. It seems you get what you pay for my friends.. I am now going to orde rthe greedy one,, and I will submit a report upon my findings,,, before and after results will be posted from the dyno at reworx in portsmouth...
Det er nesten så ille at jeg har litt vanskelig for å tro at det er sant. Om det er så mye trykkfall i intercooleren så vil jo turboen jobbe seg ihjel for å levere trykk, og en standard ct26 vil rammes dramatisk på toppen av turtallet for her klarer den ikke å levere orginalt, og om den da i tillegg skal rammes av det store trykkfallet der? Selv en ct20b som egentlig skal klare å holde 1.3 til turtallsgrensen vil sannsynligvis ikke klare 1.0 bar en gang ved høyt turtall og en slik iC... Det skal bli spennende å se om noen andre på noen av forumene kan verifisere om dette virkelig stemmer.

Legg innLagt inn:26 jul 2007 09:54
av CelicaTurbo
What is flow loss thru an intercooler?
Flow loss is what is measured in the pressure loss and is the restriction presented to the smooth, easy air flow through the system. Essentially, the drag. It is measured by a pressure difference between the air charge entering the intercooler to that exiting the intercooler. This flow loss is due to the aerodynamic drag offered by the shape, the net area of the tubes, the length of the tubes, and the density and style of the turbulators.

What ranges of pressure loss can be expected? And what is acceptable?
For good solid performance, the pressure loss across the intercooler ought to be kept to less than 1.0 to 1.5 psi. If any pressure in excess of 4 psi is measured, then the intercooler is not suited for the job and certainly harming the performance.

http://www.bellintercoolers.com/pages/t ... tml#FAQ_17

Legg innLagt inn:26 jul 2007 10:43
av sleeper
kjenner noen som kjører med disse coolerene , og der er det ivertfall ikke noe problem og holde 1.3kg helt ut... er litt skeptisk til om det fektik stemmer det han skiver der... ( han har ikke skrevet hvordan han har gjort denne testen, og det er derfor mulig han ikke har gjort testen om igjen ved og bytte om målerene før og etter noe som burde gjøres for og luke ut eventuelt målerfeil på de forskjellige målerene...

Legg innLagt inn:26 jul 2007 10:59
av CelicaTurbo
tenker det samme selv, at han burde ha byttet om målerne etterpå, og sjekket for sikkert at ingen av slangene ble klemt.

Legg innLagt inn:26 jul 2007 12:22
av Morten
Hørtes ekstremt ut iforhold til effektnivået. Nesten så en begynner å lure på om IC'en er full av sånne ostepop-ting inni fra den lå i pakken sin. :lol:

Men på generell basis er det noe som alle sidemount'ene opplever (når ett gitt effektnivå oppnås). Med den HKS IC'en jeg hadde før lå trykk før og trykk etter IC omtrent likt til ca 300rwhp, etter det ble forskjellen større og større. Ved 350rwhp så var det blitt 0.3bar trykkforskjell.

Legg innLagt inn:26 jul 2007 13:44
av Larsen
Det vil jo være en linær stigning av trykktap iforhold til trykket da.
Høres ut som han har gjordt et eller annet feil.

Legg innLagt inn:26 jul 2007 18:41
av CelicaTurbo
Vi får se om det er noen som tester det på ett av de andre forumene. Det er i det hele tatt ganske fort gjort om man har to målere. Man har jo som regel en allerede koblet etter spjeldhuset, og på turboen er det allerede en port med vakumslange som går fra turboen til wastegateklokken, det er bare å koble seg innpå der med et t-stykke. Da måler man riktignok ikke trykkfallet kun for intercooleren, men for hele innsugssystemet mellom turbo og innsugsmanifold, men man bør uansett ikke oppleve trykkfall over 0.1 bar ved 1.0 bar...

Legg innLagt inn:26 jul 2007 20:22
av Amund
meiner at det var ein slik ic som dette jostein bestilte seg, så når han får den er det jo mulig å eksperimentere på det. men veit at han kjøpte den på grunnlag av ein annen s\test som viste mindre trykkfall enn greddy sin. so, time will show :wink:

Legg innLagt inn:27 jul 2007 01:12
av FireWalk
Syntes dette høres ut som skremselspropaganda. Vet om flere som har denne ICen og den funker helt fint. Andre tester viser at den leverer like mye som Greddy ICen.

Det har tidligere vært mye skremselspropaganda som er satt ut av konkurentene for å ødelegge salget for XSpower. Noen av produktene er faktisk dårlig, men mye er bra også. Og det er vel blitt mer og mer akseptert, blant annet på MR2oc at ICene er omtrent like bra som the real thing.

Dette tror jeg er skremselspropaganda, akkurat som den turboen som liksom skal ha vært "limt" med sikaflex eller lignende. Tester senere har vist at dette ikke er tilfelle og at den spesifike episoden var fabrikert for å sverte produktene som ssautochrome selger (XSpower).

Sier ikke at alt de selger er bra, men jeg har ingen insigelser mot Intercoolerene, eksosanleggene samt downpipene deres. Dette har mange prøvd ut og det funker meget bra om det blir montert riktig.

Fant en annen måling av icen som gir følgende resultat:

Compress Air Flow Rate: 500Cubic Feet/Min, Rated to 500-600 Max HP
Pressure Drop: 2~5psi@35psi; 0.2~0.5psi@15psi

0,2-0,5psi på 15 psi (standard boost) er slettes ikke dårlig. Noen som har funnet noe annen info som kan bekrefte avkrefte de ymse tallene som florerer?

Et par sitat fra MR2oc:

When messuring pressure in ic pipes it's important to only messure static pressure. I would think that it's easy to get wrong if you don't know what you are doing.

-----

the xs power intercooler kit comes with very crappy couplers. It is VERY possible that 'your friend' had a boost leak. it is almost impossible to get those crappy couplers to seal. So the sources on here say...

Legg innLagt inn:03 aug 2007 10:21
av Mr2 Mk2
Da har jeg målt forskjell i trykkfallet på xs-power intercoolern og den originale.Tallene ble så godt som like, og det høyeste trykkfallet jeg klarte å få frem ble 0.05 på 0.85 i trykk.Men dette skjedde bare en gang, stort sett lå den så lik at det var vanskelig å se forskjell, så alt fra "0" til 0.5bar~, har bare målt opp til 0.95bar da, men merket ikke noe forskjell i trykktap på høyere trykk egentlig.

Målt som Celicaturbo nevner så trykket er jo målt mellom turbo-innsug, men tror ikke det skal ha så mye å si.

Nå er det også mulig at selve ic`en er forandret, har sett bilder før og da stod det xspower på selve ic`en.Det gjør det ikke på min og den er helt ny, tvilsomt at det er gjort noe med den men er jo mulig eller at de bare har gått over til et annet "ebay" produkt. :?

*flyttet* til mr2 forresten.

Legg innLagt inn:03 aug 2007 11:03
av CelicaTurbo
Da tror jeg nok vi kan konkludere med at den målingen jeg postet til var feilaktig på et vis, enten feil på målere eller ved en lekkasje f.eks.. Det er godt å høre for det hørtes for ekstremt gale ut til å være sant..

Legg innLagt inn:03 aug 2007 12:00
av jumbo
Har nettopp kjøpt meg en slik IC selv, så da blir det spennende å se. Godt å høre at de fleste observasjoner ikke stemmer med de påstandene Kristian hadde funnet - de hørtes ille ut.

Legg innLagt inn:03 aug 2007 12:03
av jumbo
Morten skrev:Hørtes ekstremt ut iforhold til effektnivået. Nesten så en begynner å lure på om IC'en er full av sånne ostepop-ting inni fra den lå i pakken sin. :lol:

Men på generell basis er det noe som alle sidemount'ene opplever (når ett gitt effektnivå oppnås). Med den HKS IC'en jeg hadde før lå trykk før og trykk etter IC omtrent likt til ca 300rwhp, etter det ble forskjellen større og større. Ved 350rwhp så var det blitt 0.3bar trykkforskjell.
Ja, det sier seg vel selv at restriksjonen i en eller annen grad er voksende med økt flow, antakelig mer enn lineært også.