Side 1 av 2
Mulig å oppgradere fra tempsensor til luftmengdemåler ?
Legg innLagt inn:01 aug 2007 22:59
av Mr2Even
Hei.
Er det mulig å oppgradere til luftmengdemåler på en 90mod 3sge med luft-temp-sensor visst man får tak i en 92+ ECU og tilhørende luftmengdemåler ??
Legg innLagt inn:01 aug 2007 23:39
av Dalan
Hvis jeg ikke tar helt feil så er det vel bare første generasjon 3SGE som har luftmengdemåler.
Etter det jeg vet har ingen andre generasjon 3SGE luftmengdemåler, hvor har du det fra?
Legg innLagt inn:02 aug 2007 08:06
av Mr2Even
Dalan skrev:Hvis jeg ikke tar helt feil så er det vel bare første generasjon 3SGE som har luftmengdemåler.
Etter det jeg vet har ingen andre generasjon 3SGE luftmengdemåler, hvor har du det fra?
Å er det ikke luftmengdemåler 92+ eller 94+modellen har da? Hva heter det da ? Map? Jeg er sikker på at det er en forskjell på følerne i innsuget der.
Legg innLagt inn:02 aug 2007 08:37
av CelicaTurbo
Alle mk2 MR2 med 3S-GE har vakumsensor+tempsensor (MAP) så det er ingen forskjeller der, med unntak av Beams-motoren i 99-modellen som bruker en hotwire-sensor. Første generasjon 3S-GE i Celica st162 har derimot luftmengdemåler, og det samme har den tidligere 115hk versjonen av MR2 mk2 med 3S-FE motoren, som kun ble levert med høyreratt i slutten av 1989/90.
Det er ingen spesiell grunn til å bytte fra hverken det ene eller andre, jeg vet ikke helt hvorfor det skulle kalles en oppgradering å bytte til luftmengdemåler?
Legg innLagt inn:02 aug 2007 09:31
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Alle mk2 MR2 med 3S-GE har vakumsensor+tempsensor (MAP) så det er ingen forskjeller der, med unntak av Beams-motoren i 99-modellen som bruker en hotwire-sensor. Første generasjon 3S-GE i Celica st162 har derimot luftmengdemåler, og det samme har den tidligere 115hk versjonen av MR2 mk2 med 3S-FE motoren, som kun ble levert med høyreratt i slutten av 1989/90.
Det er ingen spesiell grunn til å bytte fra hverken det ene eller andre, jeg vet ikke helt hvorfor det skulle kalles en oppgradering å bytte til luftmengdemåler?
Jo forde luftmengdemåleren er mer presis med riktig mengde bensin/luft.
Min mr2 har tempsensor men tror ikke den har vakumsensor?
Nei dette forstår jeg ikke. Kan noen andre bekrefte dette ? Har ingen av revisjonene til mr2 luftmengdemåler?

Legg innLagt inn:02 aug 2007 10:43
av CelicaTurbo
Mer presis men en større restriksjon, spørs hva du foretrekker da

Hadde MAP vært for unøyaktig til bruk så hadde ikke Toyota byttet til å bruke dette på 3. gen turbomotoren
Vakumsensoren din er boltet til veggen mot bagasjerommet, på høyre side sett bakfra, koblet med slange til innsugsmanifolden bak spjeldhuset. Den sensoren sammen med tempsensoren ved luftfilteret utgjør MAP.
Det er sensoren rett ved siden av diagnosekontakten på dette bildet, i nedre høyre kant av bildet:
Her er et bilde av en 3. gen 3S-GE motor, og også den har akkurat samme sensoren på samme sted:

Legg innLagt inn:02 aug 2007 10:50
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Mer presis men en større restriksjon, spørs hva du foretrekker da
Hadde MAP vært for unøyaktig til bruk så hadde ikke Toyota byttet til å bruke dette på 3. gen turbomotoren 
Vakumsensoren din er boltet til veggen mot bagasjerommet, på høyre side sett bakfra, koblet med slange til innsugsmanifolden bak spjeldhuset. Den sensoren sammen med tempsensoren ved luftfilteret utgjør MAP.
Større restriksjon, hva vil det si? Aha, slik å forstå ang Map. Jeg har aldri forstått det der

Hvordan sjekker man at vakumsensoren er ok? Men hva heter de som har en ekstra boks på luftinnsugs-slangen da? Og en annen ting, hvor er det oil-catch tanken/filteret de bruker på bilde er koplet til ?
Legg innLagt inn:02 aug 2007 10:56
av CelicaTurbo
...men for å svare på spørsmålet, det er mulig å bytte til en luftmengdemåler istedenfor, men det er ingen ecu du kan bytte til som hjelper deg på vei der for luftmengdemåler ble kun brukt på de gamle celicaene som jeg skrev ovenfor, og på de to første generasjoner av turbomotoren. Du må bytte hele motorstyringen. Spørsmålet ditt er litt uvant ettersom de aller fleste med luftmengdemåler trakter etter å bytte til et MAP-basert system, som er motsatt av hva du vil få til
edit: så du la til en post til ovenfor. Restriksjonen er en spjeld i luftmengdemåleren som holdes lukket med en fjør. Ettersom mer luft trekkes gjennom sensoren vil luften dytte på spjeldet og åpne det opp mot kraften av fjøren, omtrent som en kattedør. Den mekanismen har en bremsende effekt på luften som da fungerer som en restriksjon. Det er igrunn ikke så mye at det har så mye å si, men for en sugemotor er enhver restriksjon en ulempe. Nyere luftmengdemålere bruker en annen form for måling hvor en tynn metalltråd står i luftstrømmen. Denne tråden varmes opp til en kostant temperatur (motstanden forteller hva tempen er) og ecu måler da hvor mye strøm som er nødvendig for å holde tråden varm. Mer luft kjøler tråden mer enn lite luft, dermed kan ecu beregne luftmengden. Jeg vil tro det er vanskelig å ta i bruk en slik sensor på din bil, for det kreves komplisert styring fra ecu sin side.
Legg innLagt inn:02 aug 2007 11:00
av Mr2Even
Legg innLagt inn:02 aug 2007 11:05
av CelicaTurbo
Catchtanken er koblet til to slanger, som er de samme som du ser et lite filter festet til på det øverste bildet også. Den ene slangen kommer fra toppdekselet og lufter trykk/avgasser derfra. Den andre slangen går inn i innsuget før spjeldhuset. Jeg gjorde en edit på min forrige post ovenfor også, står noe mer der.
Legg innLagt inn:02 aug 2007 11:20
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Catchtanken er koblet til to slanger, som er de samme som du ser et lite filter festet til på det øverste bildet også. Den ene slangen kommer fra toppdekselet og lufter trykk/avgasser derfra. Den andre slangen går inn i innsuget før spjeldhuset. Jeg gjorde en edit på min forrige post ovenfor også, står noe mer der.
Vanskelig å se hvor slangene går på bilde. Jeg ser at på det bilde der det er en lyseblå silikon overgang før innsuget, der er den inngangen plombert. Men hva skjer med slangen etter silikonslangen på innsuget(på bilde med cromma innsug) som før gikk inn i toppdekselet? Og er det 2 eller 3 slanger som møtes vet det lille filteret?
Legg innLagt inn:02 aug 2007 15:55
av inzane2012
jeg knabber nett posten din her even for og nett høre om det er en sånn der MAP sensor som da står i innsugsslagnen på min 93' mod gti? sånn for og vere helt sikker...
Legg innLagt inn:02 aug 2007 16:22
av Dalan
MAP sensor står montert på veggen til høyre bak i motorrommet sett bakfra, ved siden av diagnostics-boksen.
Det er temp-sensor som står i innsugsslangen
Legg innLagt inn:02 aug 2007 16:41
av inzane2012
Dalan skrev:MAP sensor står montert på veggen til høyre bak i motorrommet sett bakfra, ved siden av diagnostics-boksen.
Det er temp-sensor som står i innsugsslangen
okidoki, da vet jeg det:)
Legg innLagt inn:04 aug 2007 03:23
av FireWalk
Det er jo fordeler og ulemper med begge deler. MAP er mer feilsikkert på den måten at vakum lekasjer ikke vil ha samme negative innvirkning på motoren som om om man hadde hatt luftmengdemåler. MAP måler absolutt trykk i innsugsmanefolden og om man da får en lekasje et sted etter luftfilteret vil som regel ikke dette ha noen negativ invirkning på motoren fordi ecu får oppgitt riktig mengde luft uansett. Skjer det samme med luftmengdemåler vil mengde luft i manefolden ikke stemme med de verdier ecu blir fortalt fra luftmengdemåleren.
Det Er jo f.eks derfor det ryker svart bak alle 2. gen MR2 turbo med BOV som går til friluft også. Samme fenomenet: ECU får opplyst verdien målt luft fra AFM, men så skjer det ting etter AFM som påvirker manefold trykket i en eller annen retning ( i dette tilfellet en BOV som slipper ut luft som ECU tror fremdeles er i systemet), også blir ikke det tatt med i beregningen når ecu skal styre måten motoren kjøres på. Resultat: feil A/F ratio.
Personlig Hadde jeg ikke villet bytte fra MAP tiL AFM iallefall.. Men hver sin smak. Det er som sagt ulemper og fordeler med begge deler.. Spørs bare hva man prioriterer
