Side 1 av 1
Bytte 3pkt sele til 4pkt sele
Legg innLagt inn:02 aug 2007 16:05
av inzane2012
heisann godt folk, har ett lite spm til dere...
har fått tak skinnene til FK stolene som jeg kjøpte av en på forumet for litt siden og skulle til og montere di inn i bilen. Men da jeg hadde fått ut den gamle stolen såg jeg at den der tingen som man fester selen i sitter fast i di gamle skinnene og eneste mulighet jeg ser for meg vil vere og finne fram vinkelsliperen og kutte di av for så og sveise di fast til di nye skinnene men dette ser jeg ikke som en god løsning.
Det jeg heller vil gjøre nå da er og gå over til 4pkt sele, tenkte og kjøpe den "ramma" som twosrus har. og her kommer det egentlige spm, hvordan skal jeg da feste selen i gulvet, må jeg lage en sak som jeg trer innpå beltet for så og sveise den fast i gulvet eller hva?
EDIT: akkurat sjekka sida til twosrus, og den saken for og feste 4pkt beltet er vist tatt vekk fra sida dems:(
alle svar tast godt i mot:)
Legg innLagt inn:02 aug 2007 16:25
av kake
Du kan nok feste på den bolten som går inn i tunellen bak ved skinna på høyre side av førersetet. Ellers tror jeg du vil få problemer på eu kontroll hvis du har fjernet de originale beltene, men er ikke helt sikker på regelverket rundt dette.
Legg innLagt inn:02 aug 2007 16:28
av angrykid
På veggen inn mot bensintanken sitter det en bolt som du kan bruke for å feste selen med. Dette vet jeg ikke om er helt ideelt, men det går jo an å prøve seg litt fram. Du må dog sveise på ett øye på festet for sikkerhetsselen. Dette regner jeg med du kan bruke. Men det spørs om den kanskje er litt for langt fram.
Når det kommer til å feste selen på øversiden av setene, så finnes det jo en form for stang som du kan bruke, jeg så twosrus solgte den for en stund siden, men hvis du sier de har tatt den av siden, så er det kanskje for en grunn..

Men burde være høvelig lett å fabrikkere noe slikt om du har tilgang til 4 meter med rør og en rørbøyer samt sveiseapparat og lakkeringsboks.

Eventuelt så kan du jo bare sveise inn to vester i bakveggen som du lenker selene fast til. Det er jo en mulighet. Men du må være høvelig parat til å skjære litt i stoffet bak setene dine

Legg innLagt inn:02 aug 2007 16:36
av inzane2012
angrykid skrev: Men burde være høvelig lett å fabrikkere noe slikt om du har tilgang til 4 meter med rør og en rørbøyer samt sveiseapparat og lakkeringsboks.
Eventuelt så kan du jo bare sveise inn to vester i bakveggen som du lenker selene fast til. Det er jo en mulighet. Men du må være høvelig parat til å skjære litt i stoffet bak setene dine 
og jeg har sånn ca ingen av delene:(
Legg innLagt inn:02 aug 2007 16:40
av inzane2012
kake skrev:Du kan nok feste på den bolten som går inn i tunellen bak ved skinna på høyre side av førersetet. Ellers tror jeg du vil få problemer på eu kontroll hvis du har fjernet de originale beltene, men er ikke helt sikker på regelverket rundt dette.
hadde ikke tenkt og ta vekk det orginale beltet, bare legge til 4pkt belte;) hehe... det jeg såg når jeg tok den orginale stolen for og sjekke skinnene der var at det er en 5 bolt som er festet rett under den oppbevaringsboksen, og fra den er det festet en slags skinne som går frem under den der saken som beltet er festet i, men denne er ikke festet skikkelig i andre enden, og jeg tviler på at den er sterk nok til og feste beltefestet i heller...
Legg innLagt inn:02 aug 2007 19:50
av kake
angrykid skrev:På veggen inn mot bensintanken sitter det en bolt som du kan bruke for å feste selen med. Dette vet jeg ikke om er helt ideelt, men det går jo an å prøve seg litt fram.
Det var jo altså dette stedet jeg prøvde å forklare i mitt forrige innlegg

. Du gjorde deg kanskje litt mer forstått.
Legg innLagt inn:02 aug 2007 20:30
av inzane2012
kake skrev:angrykid skrev:På veggen inn mot bensintanken sitter det en bolt som du kan bruke for å feste selen med. Dette vet jeg ikke om er helt ideelt, men det går jo an å prøve seg litt fram.
Det var jo altså dette stedet jeg prøvde å forklare i mitt forrige innlegg
. Du gjorde deg kanskje litt mer forstått.
hehe, ja skjønte at det var den du ville fram til, men vet ikke helt om den er brukendes uten og ha orginal understellet, menmen, får ta løs igjen ene stolen i helga og se om jeg ikke finner en måte og få festet orginal stellet på de nye stolene...
men er det ingen her inne på forumet som har montert 4pkt bleter i en mr2 før??
Legg innLagt inn:03 aug 2007 06:53
av ælen2
Jeg har 4pungt og bøttestoler, jeg borret hull rett gjenom gulvet og festet et sparco selefeste bestående av en øyebolt og en plate med isveiset mutter der.
Jeg skrudde av den orginale sikerhetssele låsen og tredde den inn på denne bolten. Slik at jeg har 3 pungtselene i drift, da det ikke er lov med bare 4 pungt.
Dette blir da samme prosedyren som du må gjøre når du ordner toppselefestene til de to beltene som skal over skuldrene dine.
Legg innLagt inn:03 aug 2007 14:49
av inzane2012
ælen2 skrev:Jeg har 4pungt og bøttestoler, jeg borret hull rett gjenom gulvet og festet et sparco selefeste bestående av en øyebolt og en plate med isveiset mutter der.
Jeg skrudde av den orginale sikerhetssele låsen og tredde den inn på denne bolten. Slik at jeg har 3 pungtselene i drift, da det ikke er lov med bare 4 pungt.
Dette blir da samme prosedyren som du må gjøre når du ordner toppselefestene til de to beltene som skal over skuldrene dine.
du har vel ikke noen bilder av hvordan det ser ut nå og sånt vel??
Legg innLagt inn:03 aug 2007 23:13
av ælen2
Nei har ikke bilder av det på hånden men..
Men du har sikkert sett de færdige selefestene fra Sparco..?
D er jo bare å montere inn et slikt i gulvet der det er naturlig å ha det, og tre den orginale selelåsen inn på skruen, og klikke på nye selen på øyet til bolten.
Tektyler godt på undersiden runt hullet da. Du havner atme aircondisjonørene.
Skal til våler neste helg og ACR etterpå, så vi kann jo glan og prat litt der eventuelt!?!
Legg innLagt inn:04 aug 2007 06:21
av inzane2012
ælen2 skrev:Nei har ikke bilder av det på hånden men..
Men du har sikkert sett de færdige selefestene fra Sparco..?
D er jo bare å montere inn et slikt i gulvet der det er naturlig å ha det, og tre den orginale selelåsen inn på skruen, og klikke på nye selen på øyet til bolten.
Tektyler godt på undersiden runt hullet da. Du havner atme aircondisjonørene.
Skal til våler neste helg og ACR etterpå, så vi kann jo glan og prat litt der eventuelt!?!
nei har ikke sett disse festene til sparco, har egentlig ikke vert noe særlig innpå dette med bytte til sportsstoler og sånt, men viste egentlig at det ville bli litt tull, men trodde faktisk at den orginale belteholderen var festet til selve bilen og ikke til skinnene til stolen...menmen...har du noen steder på nettet hvor jeg kan få sjekket ut disse beltefestene??
til våler til helgen ja, hadde vert kos det, men er blakk igjen som vanlig:( og ACR blir for langt og reise:(
Legg innLagt inn:05 aug 2007 00:23
av ælen2
Neei da. Banken har pæng!
Sparco sine nettsider feks...
Veldig enkel sak da, en plate med isveiset mutter og en enkel øyebolt M10 ca 10cm lang.
Legg innLagt inn:05 aug 2007 00:42
av inzane2012
ja vi får se hva vi kommer fram til;) hehe...
men hvordan fikset du setene? fikk du skinner som passet rett i bilen, eller hva?
Legg innLagt inn:05 aug 2007 23:21
av ælen2
D enkle er ofte det beste, som dem sier på rema.
Orginal Momo ramme, fire hull rett gjenom gulvet med fire herdede M12 umbracoskruer med plate og mutter på udersiden!
Ingen lengderegulering da, men hvis jeg skulle bruke ramme ble stolen for høy.
Nå sitter jeg ca 2cm lavere en org sittestiling, =lavere tyngdepungt!
Hvis du velger samme løsning som meg, lag deg gjerne en plate på tvers under stolfestene, for å fordele vekten litt. Og selfølgelig tectyler og syregrund godt på undersiden der hullene blir!
Ps. Bilen min hadde org din gulfarge, har noen kaross deler i god stand.
Skjermer, bakfanger og vinge. Vist du skulle trenge noe...?
Legg innLagt inn:05 aug 2007 23:54
av inzane2012
ælen2 skrev:D enkle er ofte det beste, som dem sier på rema.
Orginal Momo ramme, fire hull rett gjenom gulvet med fire herdede M12 umbracoskruer med plate og mutter på udersiden!
Ingen lengderegulering da, men hvis jeg skulle bruke ramme ble stolen for høy.
Nå sitter jeg ca 2cm lavere en org sittestiling, =lavere tyngdepungt!
Hvis du velger samme løsning som meg, lag deg gjerne en plate på tvers under stolfestene, for å fordele vekten litt. Og selfølgelig tectyler og syregrund godt på undersiden der hullene blir!
Ps. Bilen min hadde org din gulfarge, har noen kaross deler i god stand.
Skjermer, bakfanger og vinge. Vist du skulle trenge noe...?
okok, nei skinnene mine har lengderegulering, og trenger den og;) hehe...jaja, vi får se hva jeg finner ut, mulig jeg ser om det ikke er en mulighet til og få orginal skinnene til og passe på stolene...
tja, har trd-look bakvinge liggendes klar;) venter bare på at han duden på kaross avd. på toyota skal komme tilbake fra ferie så di kan montere den;) hehe