Side 1 av 1

Airflow converter, Air tank set? + spm ang skyvet-5000omdr

Legg innLagt inn:03 aug 2007 21:50
av Mr2Even

Legg innLagt inn:04 aug 2007 07:45
av CelicaTurbo
airflow converter: antar du sikter til Apexi AFC der. Det er en enhet som lar deg modifisere signalet fra vakumsensor eller luftmengdemåler basert på posisjon i turtall og hvor mye gasspådrag du gir. Det lar deg påvirke hvor mye luft som ECU tror går inn i motoren, og dermed hvor mye bensin ECU tilsetter til enhver tid. Du kan da justere blandingsforholdet en del i forhold til orginalt. Du kan f.eks programmere enheten slik at ecu tror det er 4% mindre luft på full gass ved 3000 o/min, og 6% mindre luft ved cruising på 3000 o/min. Ved å endre blandingsforholdet kan du hente ut mer effekt fra motoren, eller lavere drivstofforbruk ved cruising, men skal du justere pålitelig må du ha en bredbåndslambda eller justere dette på ruller. Det er litt å hente på å magre våre motorer, spesielt over 6000 o/min går de veldig rikt (3S-GE).

air remover tank set: ante ikke hva dette er, men google fant info: http://www.arcinter.co.jp/english/arc/p ... index.html
The air remaining in cooling water channels will be led to the remover tank by laying pipes to the remover tank from each channel. The air remover tank and the separation tank are in a pair, and the coolant flew out from the engine goes to separation tank tentatively. The air obtained at the separation tank flows into remover tank. The coolant after the air is removed in the separation tank goes into the radiator. The air collected in the remover tank goes to the reserve tank once the temperature of coolant goes up and reaches to an opening pressure of radiator cap. For installation, the separation tank to be fitted in the half way of upper hose, and place the remover tank at higher position than engine. (Air removal will not be made perfectly unless placing the remover tank at the said position.)

Legg innLagt inn:04 aug 2007 08:01
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:airflow converter: antar du sikter til Apexi AFC der. Det er en enhet som lar deg modifisere signalet fra vakumsensor eller luftmengdemåler basert på posisjon i turtall og hvor mye gasspådrag du gir. Det lar deg påvirke hvor mye luft som ECU tror går inn i motoren, og dermed hvor mye bensin ECU tilsetter til enhver tid. Du kan da justere blandingsforholdet en del i forhold til orginalt. Du kan f.eks programmere enheten slik at ecu tror det er 4% mindre luft på full gass ved 3000 o/min, og 6% mindre luft ved cruising på 3000 o/min. Ved å endre blandingsforholdet kan du hente ut mer effekt fra motoren, eller lavere drivstofforbruk ved cruising, men skal du justere pålitelig må du ha en bredbåndslambda eller justere dette på ruller. Det er litt å hente på å magre våre motorer, spesielt over 6000 o/min går de veldig rikt (3S-GE).

air remover tank set: ante ikke hva dette er, men google fant info: http://www.arcinter.co.jp/english/arc/p ... index.html
The air remaining in cooling water channels will be led to the remover tank by laying pipes to the remover tank from each channel. The air remover tank and the separation tank are in a pair, and the coolant flew out from the engine goes to separation tank tentatively. The air obtained at the separation tank flows into remover tank. The coolant after the air is removed in the separation tank goes into the radiator. The air collected in the remover tank goes to the reserve tank once the temperature of coolant goes up and reaches to an opening pressure of radiator cap. For installation, the separation tank to be fitted in the half way of upper hose, and place the remover tank at higher position than engine. (Air removal will not be made perfectly unless placing the remover tank at the said position.)
Takk, da vet jeg at airflow converter er best å få justert i på rulle med bredbåndslambda :wink: Forstod det som Air remover tank set er to tanker som fjerner luft fra kjølevannet, er det for å få bedre kjøling?

Legg innLagt inn:04 aug 2007 13:10
av CelicaTurbo
Antar det er for å bedre kjølingen ja, luftlommer i kjølekanalene er ikke spesielt bra.. men om slike tanker egentlig har så mye for seg er ikke godt å si, jeg vet ikke hvordan det der monteres, og husk at orginalt så er systemet konstruert slik at luft blir presset ut fra radiatorlokket til overskuddstanken. Når kjølevannet varmes opp vil det utvide seg og noe av det presses ut i denne tanken, siden radiatorlokket står øverst i systemet vil dette fungere som en felle for luft og luften blir da det første som presses ut i overskuddstanken når vannet utvider seg. Når du da parkerer bilen og motoren kjøles ned så trekkes vannet ut fra overskuddstanken via slangen som står nedi der, og så lenge den taken er tilstrekkelig full så blir det jo ikke sugd luft tilbake.

Legg innLagt inn:04 aug 2007 14:56
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Antar det er for å bedre kjølingen ja, luftlommer i kjølekanalene er ikke spesielt bra.. men om slike tanker egentlig har så mye for seg er ikke godt å si, jeg vet ikke hvordan det der monteres, og husk at orginalt så er systemet konstruert slik at luft blir presset ut fra radiatorlokket til overskuddstanken. Når kjølevannet varmes opp vil det utvide seg og noe av det presses ut i denne tanken, siden radiatorlokket står øverst i systemet vil dette fungere som en felle for luft og luften blir da det første som presses ut i overskuddstanken når vannet utvider seg. Når du da parkerer bilen og motoren kjøles ned så trekkes vannet ut fra overskuddstanken via slangen som står nedi der, og så lenge den taken er tilstrekkelig full så blir det jo ikke sugd luft tilbake.
Ok, da har jeg lært noe idag også. Takk skaru ha :)

Legg innLagt inn:04 aug 2007 16:06
av CelicaTurbo
jeg tenkte det var greit å forklare hvorfor orginalsystemet fungerte slik med luft også, og ikke bare skrive at det var slik :)

Legg innLagt inn:04 aug 2007 21:51
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:jeg tenkte det var greit å forklare hvorfor orginalsystemet fungerte slik med luft også, og ikke bare skrive at det var slik :)
Ja veldig bra. Jo fler detaljer jeg får vite jo bedre 8) Samtidig som jeg har en dialog med deg, vil jeg ta opp et annet tema også. Jeg har ikke det ekstra skyvet/kikket som skal komme ved ca 5000omdr og motoren akselrerer ikke helt som den skal. Den er litt treg, men går bra ellers. Har du noen anelse om hva det kan være? Jeg har kontrollert TPS, vakumslanger, ACIS, tenningen, tennpluggene, fordeleren og div følere osv, men alt virket ok. :? Jeg har åpent luftfilter og nye kabler og clutchen er et år gammel. Har du noe tips ang dette, eller er det noen andre som vet hva det kan komme av?

Legg innLagt inn:04 aug 2007 22:06
av CelicaTurbo
Tja, du har allerede en diskusjon om dette eller noe lignende tror jeg, men vi kan vel ta det litt fra starten igjen. Jeg er igrunn ganske blank etter de forslagene du har fått tidligere, men bare for å være sikker:

- Du har byttet tennpluggledninger om jeg forstod deg rett, men fordelerlokk og rotor, er det byttet eller bare kontrollert? Samme spørsmål med pluggene?

- Har du sjekket hva tenningen er justert til, at den står på 10 grader mens riktige pinner er kortsluttet i diagnosekontakten OG du ikke har noen feilkoder registrert? http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Du har rust opp motoren din til over 5000 o/min mens den står parkert og du titter på ACIS-spjeldet og ser at det åpner seg? Det er greit om du får hjelp av en kompis til å ruse motoren der slik at han kan se på turteller, men kan ingen hjelpe deg så kan du selv operere gasspjeldet for hånd på motoren så klart.

Legg innLagt inn:04 aug 2007 22:26
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Tja, du har allerede en diskusjon om dette eller noe lignende tror jeg, men vi kan vel ta det litt fra starten igjen. Jeg er igrunn ganske blank etter de forslagene du har fått tidligere, men bare for å være sikker:

- Du har byttet tennpluggledninger om jeg forstod deg rett, men fordelerlokk og rotor, er det byttet eller bare kontrollert? Samme spørsmål med pluggene?

- Har du sjekket hva tenningen er justert til, at den står på 10 grader mens riktige pinner er kortsluttet i diagnosekontakten OG du ikke har noen feilkoder registrert? http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Du har rust opp motoren din til over 5000 o/min mens den står parkert og du titter på ACIS-spjeldet og ser at det åpner seg? Det er greit om du får hjelp av en kompis til å ruse motoren der slik at han kan se på turteller, men kan ingen hjelpe deg så kan du selv operere gasspjeldet for hånd på motoren så klart.
Ja og det er fler som her dette problemet uten at noen har funnet ut hvorfor. Ja jeg har byttet fordelerlokk, rotor og kablene er ganske nye. Tenningen er justert til 10' med riktig kortsluttning og jeg har ingen feilkoder. Det å ruse motoren til 5000omdr tror jeg også at jeg sjekket for en stund siden men skal dobbeltsjekke det imorgen. Kanskje det kan være VSV ventilen..? Ok men den er grei, kommer tilbake til dette etter at jeg har testet om vakumklokka lukker seg rundt 5000omdr (og da kan jeg fortsette på den andre tråden) :wink:

Fortsettelsen følger på slutten av denne tråden her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=