Tenkte å lage en liten post som gir en kort forklaring på litt forskjelige uttrykk som blir brukt i forbinnelse med bilteknisk og forumet. Hvis en moderator syns ideen er grei så legg den på faq stickyen.
Håper flere kan bidra. Skal prøve å oppdatere etthvert slik at det blir en hel liste.
A2A = air to air. Brukes i sammenheng med intercoolere. Kjøler ladeluften med luft.
A2W = air to water. Brukes i sammenheng med intercoolere. Kjøler ladeluften med vann.
AFC = Air Flow Converter
Anti lag = Generel betegnelse på systemer som reduserer tiden turboer bruker på å oppnå fullt trykk
APU = Advanced Performance Upgrades
ASAP = As sone as posible
BC = Boost control
Bensintrykksregulator = regulerer bensin trykket til injektorene
BHG= Blown Head Gasket
BOV = Blow of valve = Dumpventil
BPU= Basic Performance Upgrades
BT = Biltilsynet
BUMP = bring up my post
DP = Downpipe
EBC = elektronic boost controller: lar deg stille turbotrykket ved hjelp av en elektronisk boks inne i bilen
ECU = electronic control unit: Hjernen til motoren
EGR = Exhaust GAs Recirculation
EMS = Engine management system
EVC = Electronic Valve Controller
FCD = Fuel cut defenser
FMIC = Front mounted intercooler
fuel rail = Hul skinne som suplerer bensin til injektorene
Gt = Grand turismo/touring (etter løps serien)
GTR = Grand Turismo/touring racing (etter løpsserien)
Hose from hell = kjølevanns slange til turboen. Navnet kommer av at slangen ikke er lett å bytte ut
IAT = Intake air temperature sensor
IC = intercooler
lol = laughing out loud
LSD = limited slip differential : En type differensial som gjør at du kan spinne med begge hjula
Luftmassemåler = Mer nøyaktig enn luftmengdemåleren, måler mengde luft til motoren
Luftmengdemåler = måler luftmengden som går inn til motoren
MAF sensor = Mass air flow sensor, se luftmengdemåler
MAP sensor = Manifoil air pressure sensor
MBC = manual boost controller: lar deg manuelt stille turbotrykket ved hjelp av en justeringsskru
NA = naturally aspirated
noob = Newbie, ny-begynner, amatør
omfg = oh my fucking god
OT = Out of thread
rofl = Rolling on the floor laughing
SMIC = Side mounted intercooler
STD = Standard
TBF = TreBokstavs Forkortelse
TDC = Top Dead Center
TPS = Throttle position sensor
U/S = Undersized
Vakumsensor = måler trykket i manifoil
WG = wastegate (slipper ut overflødig eksos når ønsket turbotrykk er oppnådd)
whiner = Klagegutt
Håper flere kan bidra. Skal prøve å oppdatere etthvert slik at det blir en hel liste.
A2A = air to air. Brukes i sammenheng med intercoolere. Kjøler ladeluften med luft.
A2W = air to water. Brukes i sammenheng med intercoolere. Kjøler ladeluften med vann.
AFC = Air Flow Converter
Anti lag = Generel betegnelse på systemer som reduserer tiden turboer bruker på å oppnå fullt trykk
APU = Advanced Performance Upgrades
ASAP = As sone as posible
BC = Boost control
Bensintrykksregulator = regulerer bensin trykket til injektorene
BHG= Blown Head Gasket
BOV = Blow of valve = Dumpventil
BPU= Basic Performance Upgrades
BT = Biltilsynet
BUMP = bring up my post
DP = Downpipe
EBC = elektronic boost controller: lar deg stille turbotrykket ved hjelp av en elektronisk boks inne i bilen
ECU = electronic control unit: Hjernen til motoren
EGR = Exhaust GAs Recirculation
EMS = Engine management system
EVC = Electronic Valve Controller
FCD = Fuel cut defenser
FMIC = Front mounted intercooler
fuel rail = Hul skinne som suplerer bensin til injektorene
Gt = Grand turismo/touring (etter løps serien)
GTR = Grand Turismo/touring racing (etter løpsserien)
Hose from hell = kjølevanns slange til turboen. Navnet kommer av at slangen ikke er lett å bytte ut
IAT = Intake air temperature sensor
IC = intercooler
lol = laughing out loud
LSD = limited slip differential : En type differensial som gjør at du kan spinne med begge hjula
Luftmassemåler = Mer nøyaktig enn luftmengdemåleren, måler mengde luft til motoren
Luftmengdemåler = måler luftmengden som går inn til motoren
MAF sensor = Mass air flow sensor, se luftmengdemåler
MAP sensor = Manifoil air pressure sensor
MBC = manual boost controller: lar deg manuelt stille turbotrykket ved hjelp av en justeringsskru
NA = naturally aspirated
noob = Newbie, ny-begynner, amatør
omfg = oh my fucking god
OT = Out of thread
rofl = Rolling on the floor laughing
SMIC = Side mounted intercooler
STD = Standard
TBF = TreBokstavs Forkortelse
TDC = Top Dead Center
TPS = Throttle position sensor
U/S = Undersized
Vakumsensor = måler trykket i manifoil
WG = wastegate (slipper ut overflødig eksos når ønsket turbotrykk er oppnådd)
whiner = Klagegutt
Sist redigert av Larsen den 13 sep 2008 11:58, redigert 11 ganger totalt.