TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girolje til slitene mr2er M.F.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #256468  av Larsen

Har fått testet ut en girolje som er mye omtalt på det amerikanske mr2 forumet. Da jeg fikk bilen så skrapte 2 giret ved vanlig rolig kjøring. Det har vært en av tingene som har plaget meg litt en stund. Kjøpte så den velkjente redline mt-90 oljen. Giringen ble da litt bedre og jeg kunne da kjøre uten skraping til vanlig men den dukket da opp hvis jeg begynte å kjøre aktivt.

I forbinnelse med bytte av klutsj så måtte giroljen ut. Da tok jeg sjansen på å prøve ut GM syncromesh. Etter å ha kjørt bilen nå så virker girskiftene mye bedre. Har ikke presset alt ut maksimalt, men har enda ikke greit å få skraping i girene. Anbefales på det sterkeste

Desverre så er den ca. samme pris som redline oljen, men vil påstå at den er bedre også. Fikk tak i min på bergheims.
Bilde

#256472  av Mr2Even

Ja den skal visst være bra, men Pennzoil syncromesh skal visst gjøre samme nytten og den er billigere. Det er samme fabrikk som lager GM og Pennzoil . Tror noen Bilextraer har Pennzoil.

Redline MTL/MT-90 er forøvrig helsyntetisk mens Gm/pennzoil syncromesh er delsyntetisk. Redline MTL/MT-90 tåler visst bedre lav og høy temperatur pga viskositeten, men Gm/pennzoil er en fullgod olje det også når det gjeøder temperatur. http://www.pzlqs.com/Tech/Pdsheet/Domes ... hFluid.PDF

Gm/pennzoil syncromesh og Redline går også fint sammen med gult metall dvs messing, bronsje og kopper som er viktig pga synkro ringene og drev i diffen.

Forresten, her; http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf under "Directions for use" står det ; MTL is not designet for use in rear-weel drive differentials ? Det er stor forskjell på viskositeten ser jeg her : http://www.redlineoil.com/pdf/6.pdf , men denne Redline MTL fikk jeg anbefalt av Mekonomen :? men nå er Pennsoil syncromesh enda tynnere http://www.pzlqs.com/Tech/Pdsheet/Domes ... hFluid.PDF ? Pennzoil synchromesh har en viskositet på 41,6/9,08 kontra Redline MT-90 90/15,6 ? hm, kan dette være så bra da?

#257066  av Mr2Even

Jeg tror nok den synchromesh blir for tynn. Den har en viskositet på 41,6/9,08 kontra Redline MT-90 90/15,6 (stor forskjell) . Har mailet med redline, og de sier at MTL er for tynn(den har en Viskositeten på 56,2/10,6 ) Synchromesh har viskositeten som er enda lavere enn MTL. Jeg tror kanskje synchromesh kan kunne skade kassa visst den blir brukt..

#257080  av CelicaTurbo

Høres interessant ut, men snodig lav viskositet på Penzoil syncromeshen da, det er vel et ytterst fåtall (om noen i det hele tatt) som bruker girolje med 40 i viskositet? 70-95 er jo normalt. Hvordan er det med GM syncromesh da tro?

#257109  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Høres interessant ut, men snodig lav viskositet på Penzoil syncromeshen da, det er vel et ytterst fåtall (om noen i det hele tatt) som bruker girolje med 40 i viskositet? 70-95 er jo normalt. Hvordan er det med GM syncromesh da tro?

Fant ikke ut så mye utenom at det er en 5W30 weight transmission oil. Noen har også god erfaring med Royal purples Synchromax giroljen, men den har enda lavere viskositet enn Pennzoil s.. igjen dvs 35,3/7,7 . Men på mange furum blir GM eller Pennzoil syncromesh veldig anbefalt når synk ringene tar kvelden.. Det kan jo hende at selv om viskositeten er lavere, så er oljefilmen sterkere, for flash point er over 200'C ser jeg..
 #277706  av hugomidt

eg har hørt masse sankk om giroljer , viskositet ol.
men på mr2 og celica så er det nokre produsenter som oppgjir atf type d som girolje , og det blir brukt også på andre toyotaet og kia ( dei eg kjenner til) denne har jo en lavere viskositet en gl4 oljer . ol.
for når girkassa begynner å bli slitt så er det mulig å bytte til atf type d for å få betre girskift

#277712  av Larsen

ATF var giroljen som først ble anbefalt til disse girkassene, men det ble fort skiftet til den gl4 oljen som nå er oppgitt. Hva som bør kjøres med går stort sett på trykkegenskapene til oljen og ikke viskositeten.