TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • st205 vs st185 clutch

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #31517  av kennethx
 
Lurte på om en st205 clutch passer på en st185?

Evt. hva deler må du bytte for at det skal passe?

Har forstått det slik at platen på st205 clutch har større diameter? Så da må du vel bytte motparten den skal presses mot?
Men passer den i drivverket?

Spørr fordi jeg må bytte clutch på bilen min, og tenkte på det som en mulig oppgradering i samme slengen...

Hvis jeg kjøper en aftermarket clutch til st185 så får jeg vel bare samme diameter men grovere plate så den griper hardere?

 #31525  av CelicaTurbo
 
mente jeg leste noe om dette på det britiske forumet for bare noen dager siden, men når jeg søkte fant jeg ingenting om det :?

men en oppgradert clutch har nok samme diameter, mens om det stemmer at en ST205 clutch er større så er det vel sannsynlig at trykkplaten også må byttes.. men jeg tror dem fleste velger å kjøpe oppgradert clutch, jeg kan ikke huske å ha lest noe sted at noen ST185-eiere kjøper ST205 clutch som en oppgradering..

 #31567  av kennethx
 
Ja, jeg leste vel det samme som deg, fant det heller ikke igjen. Og det var derfor jeg begynnte å tenke. Hva vil det si å skifte trykk platen da? Er det noe kostbare saker? Jeg har en fantasi om at en clutch med større diameter er bedre på mange måter. Mer slitesterk, griper bedre og gjevnere osv...

Er det mulig å se i sånne dele nummer bøker med tegninger for både st185 og st205 for å se på forskjeller/likheter?

 #31574  av CelicaTurbo
 
jeg har bare kjennskap til delekatalogen (EPC) og selv om det er ganske bra tegninger der så hadde ikke jeg stolt på at dem er 100% korrekt når det gjelder størrelse.. jeg tror egentlig at om du ønsker å bruke en ST205 clutch så står du ganske alene om du ikke finner noen andre som har gjort det tidligere.. tviler at Toyota kan hjelpe deg på noe annet hvis enn ved å bestille og prøve om det går..

Larsst185 har oppgradert clutch på sin, mulig han kjenner til dette og har undersøkt mulighetene tidligere.. det eneste jeg synes å huske er at han har fortalt at clutchen han installerte hadde litt for godt tak etter hans smak, jeg mener det var en sinterclutch som han fikk et norsk selskap til å konstruere for en grei pris..

 #31578  av larsst185
 
stemmer det.Clutch og bremseservice i oslo.Sendte inn den gamle clutchen og fikk tilbake en ny en for 2000. tror at drivakslene knekker før den clutchen slurer :lol: den er stein hard i innkoblinga så man må veie litt for og imot hvis man vurderer en sånn.

 #31579  av CelicaTurbo
 
er ikke mulig å få dem til å mekke noe som er noe mindre aggresivt da? :)

 #31591  av larsst185
 
mulig det.Har tenkt på om de ikke har kunnet poppa sinter belegg på den originale trykkplata.den trykkplata jeg fikk tilbake er av solid stål (ingen avfjæring i "hjertet" av plata) og da sier det jo nesten selv at innkoblinga blir litt hard.Selve disken er den originale.

 #31592  av larsst185
 
Rettelse:NÃ¥r jeg skrev trykkplate mente jeg Cluthplate og med disk mente jeg trykkplate. :lol:

 #31651  av erling
 
Bror min kjører med to-plata "av-eller-på"-racingsak, brukte bare 5 min på å venne meg til den. Men det er jo litt "arbeid" å kjøre den da, så det er kanskje litt slitende i lengden. :)

 #31656  av kennethx
 
Ja, jeg husker den tråden, men jeg har ingen clutch å sende inn. Det blir vel standard clutch på meg etter hvert...Den er virkelig ille nå, så må nok bestille time snart... ;/

 #31659  av larsst185
 
Jeg har en brukt clutch.Du kan jo overta den å sende den inn!?

 #31673  av kennethx
 
Hmm, interesannt...byttelåne litt? Så kan jeg sende deg min brukte clutch når jeg får den ut?

Er den en ST185 GT4/CS du har eller?

 #31686  av CelicaTurbo
 
han har en CS (som delebil han selger deler fra), tror nok han ønsker en liten sum for clutchen også men det er nok ikke mye, det kan han svare på selv :) meget kjekt om du vil sende bort clutchen for oppgradering uten at din egen bil står parkert i mellomtiden :)

 #31757  av kennethx
 
Kan liksom ikke parkere bilen, ikke noe mer en en dag eller to max i allefall. Vi tar det videre i PM. :)