TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • lakerings utstyr

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #257333  av Xlr8
 
hei tenker på og prøve meg på og lakere mr2'en min
så utstyr får jeg prøve og skaffe meg først slik jeg kan trene litt:P

så lurer litt på hvor stor kompressor jeg må ha, er tiltenkt hel lakering av en mr2 så litt flater er de..

maling sprøyte holder de med en fra biltema feks?:P
hvor mye sparkel og pusse papir går de med på en bil? alt etter hvor galen bilen er helt klart men tenker bare generelt.. har 2 små bulker som buler litt inn ellers lite..

så var de slik helse greier hva bør jeg ha der?:P

takker får alle tips jeg kan få har ca 0peiling på lakk så vist noen har noen fine nettsider med fremgangsmåte og slikt hadde jeg sadt pris på det
 #257922  av uni-p
 
hei sann
først og fremst vil jeg fraråde deg å lakkere bilen din selv vis du har 0 peiling på lakkering som du sier. en hellakkering krever ganske mye erfaring i faget, alt av grunnarbeide å maskering må være perfekt å da bør du ha jort det før. men men, du trenger en kompressor som leverer rundt 8bar i konstant trykk (som er ganske mye) altså en stor kompressor, biltema sprøyta er ikke noe jeg ville brukt på min bil.. bruk heller litt mere penger å kjøp deg en ordentlig lakksprøyte som du kan ha en stund, du vil få et MYE bedre resultat!!! det er vaskelig å si hvor mye spakkel å slipepapir som går med, men du kjøper bare en boks med spakkel å ser hvor langt du kommer med det, men vis det var bare to små bulker så burde det holde lenge. slipepapir selges vel bare i pakker så du må vel kjøpe en pakke av hver korning du trenger så holder vel det å.
så var det det med helse, VIKTIG VIKTIG!!! bruk kullfiltermaske når du spakkler husk at den vare bare i 48timer vis den ikke ligger i luft tett pose/boks, bruk støv maske når du sliper og jerne et støvavsug, og det viktigste er å bruke friskluftsmaske når du sprøyter og blander lakk!!! bruk en lakkdress når du lakkerer, den er så å si luft tett og har hette, du kan godt bruke engangs hansker under hele opperasjonen men vertfall under sprøytingen!! du bør også ha tilgang til en lakkboks å lakkere bilen i. garasje lakkeringer blir aldri bra!!!
Lykke til :)

 #258098  av Xlr8
 
takker får svar=) anbefaler meg om og ikke gjøre de selv, hmm lærer på den tunge måten jeg;P

må vell ha en trykk begrsnser eller noe slikt får du lakker vell ikke med 8bar?:P

 #258126  av ijb
 
skal du ha noelunde bra utstyr til å lakke med ,blir de fort dyrere en de du betaler for en lakkering. å lakke selv er en dårlig ide om du ikke har noe erfaring med de fra før. du ender opp med å bruke en masse penger på utstyr å lakk, å de kan hende du ender opp med en bil som er mindre vert på grunn av dårlig lakk.....
hummm eg var vist ikke mye posetiv her :wink:

 #258133  av sindrejl
 
men å lakkere selv er eneste måten å lære på ;) Beste er da mao å prøve på tilfeldig metall og leke seg litt før man tar bilen

 #258138  av ijb
 
sindrejl skrev:men å lakkere selv er eneste måten å lære på ;)
sant nok de :D men vet de skal litt mer trening til en å øve seg på noen metal plater :wink: før man tar en hel lakkering :)

 #258157  av sindrejl
 
ijb skrev:
sindrejl skrev:men å lakkere selv er eneste måten å lære på ;)
sant nok de :D men vet de skal litt mer trening til en å øve seg på noen metal plater :wink: før man tar en hel lakkering :)
er nok sant det. Har selv lyst å prøve å hel-lakkere dritbilen jeg har nå, men kun fordi det er en dritbil verdi rundt 10-15k :D som er full av rust

 #258228  av Andreazz
 
Xlr8 skrev:takker får svar=) anbefaler meg om og ikke gjøre de selv, hmm lærer på den tunge måten jeg;P

må vell ha en trykk begrsnser eller noe slikt får du lakker vell ikke med 8bar?:P
Lakkerer ikke med 8bar nei! Det har jeg prøvd.. hehe.. Så du må nok ha både trykkregulator og vannutskillere :wink:

 #258286  av Xlr8
 
syns folk er så negative til og prøve selv:P kommer seff til og lakke noen så kalte dritt biler først, vi er 3 stykker som spleiser på utstyr så blir ikke så veldi gale.. kjøpte/fikk en brukt kompressor som ikke virka litt smøring her og der så var den go som ny.. 2sylindret med 100liters tank:P eller noe i den duren.:P

så får vente til neste lønning så blir de handlett inn. kommer nok til og legge ut litt "resultat" eller hva de skal kallest:P