TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Starlet KP61 aka. Sølvpilen

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #340945  av Morten
 
Roye skrev:Heeey...
Den blanke plata du har satt slangene på på motoren, skrur du den fast som om den skulle ha vært et filter?
Og hvor fikk du tak i den hen?
Stemmer det. Den lå på hylla mi til overs... (hørt den før? :lol:) hehe. Nja, for å spesifisere litt så var den endel av et Greddy oljekjøler kit inkl. filter forflytting som jeg fikk med når jeg kjøpte AE86'en i sin tid. Hele oppsettet der var beregna på en RHD bil, så ingen av slangelengdene var riktige samt bremsekraftfordeler sto der filteret var påtenkt av kitet. Dermed ble det dissekert og noe brukt på AE86'en for å få oljekjøler på den, mens resten nå kom til sin rett i starleten. :wink: Men er jo en ganske standard del, så tipper du kan finne på f.eks summit og lignende. (ville prøvd å søke på "filter relocation" f.eks)
 #340949  av Morten
 
tojo skrev::D Begyn å ta form det her. Noen planer ang interiøret?
Litt utsikker ang interiøret. Planen var å sette i den andre bøttestolen så det er to matchende, og så la det bli med det. Men etterhvert som tiden går og tankene svirrer er det under sterk vurdering å prøve å kvitte seg med litt ekkel brunfarge inni der... Vi får se litt på det etterhvert. :wink:
 #340981  av Roye
 
Morten skrev:
Roye skrev:Heeey...
Den blanke plata du har satt slangene på på motoren, skrur du den fast som om den skulle ha vært et filter?
Og hvor fikk du tak i den hen?
Stemmer det. Den lå på hylla mi til overs... (hørt den før? :lol:) hehe. Nja, for å spesifisere litt så var den endel av et Greddy oljekjøler kit inkl. filter forflytting som jeg fikk med når jeg kjøpte AE86'en i sin tid. Hele oppsettet der var beregna på en RHD bil, så ingen av slangelengdene var riktige samt bremsekraftfordeler sto der filteret var påtenkt av kitet. Dermed ble det dissekert og noe brukt på AE86'en for å få oljekjøler på den, mens resten nå kom til sin rett i starleten. :wink: Men er jo en ganske standard del, så tipper du kan finne på f.eks summit og lignende. (ville prøvd å søke på "filter relocation" f.eks)

Sette servoen på'n :lol: :lol: :roll: :roll:
 #341416  av Morten
 
Da har felgene kommet tilbake fra plast/glassblåsing. Mangler "bare" å polere kanten og lakkere senteret på de nå. 8)
DSC00060 (Medium).JPG
DSC00060 (Medium).JPG (64.48 kiB) Vist 1617 ganger
Plukka ut alt i fronten igjen og slipte vekk de orginale brakettene til ting som som ikke lengre trengs samt litt knoting med omruting av ledningsnettet fremme der og fått knota ferdig varmeapparat kretsen (flytting av krana, tilpassa wire fra Hiace for å nå til ny plassering samt endel slangeknoting og leiting i hyllene for å få slangene til å gå som de skulle :lol: ).
DSC00057 (Medium).JPG
DSC00057 (Medium).JPG (72.43 kiB) Vist 1617 ganger
DSC00058 (Medium).JPG
DSC00058 (Medium).JPG (63.67 kiB) Vist 1617 ganger
DSC00059 (Medium).JPG
DSC00059 (Medium).JPG (78.46 kiB) Vist 1617 ganger
 #341417  av Morten
 
Så var vasking og slikt så kjedelig at jeg spora litt av og røska hele forstillinga i molekyler med tanke på å bytte ut de gamle morkne foringene....
DSC00056 (Medium).JPG
DSC00056 (Medium).JPG (74.1 kiB) Vist 1615 ganger
DSC00055 (Medium).JPG
DSC00055 (Medium).JPG (94.85 kiB) Vist 1615 ganger
Kom så langt som å presse ut de gamle foringene og slipe vekk rusta på bærearmene og gjort de klare for litt maling før jeg spora litt av igjen og begynte å rote i delehylla til rollaen for å se hvor mye som skal til for å få forstillinga slik jeg egentlig VIL ha den.... De orginale ae86 bærearmene passer ikke i starlet travers, da innfestinga er smalere på starlet (samt mindre diameter bolt på starlet). Derfor tok jeg ut spacerene til uniball forstillinga og spacet med noen skiver så jeg kunne henge opp ting midlertidig for litt målinger på hva som trengs. :mrgreen:
DSC00062 (Medium).JPG
DSC00062 (Medium).JPG (69.04 kiB) Vist 1615 ganger
DSC00063 (Medium).JPG
DSC00063 (Medium).JPG (71.03 kiB) Vist 1615 ganger
 #341418  av Morten
 
Om jeg skal bygge om til denne mer tradisjonelle løsningen med caster-stag, vil jeg jo trenge en løsning på stabstag biten også. Fant frem det orginale ae86 staget og prøvde for å se hvor langt unna det var. Det passa "nesten" gitt... :D
DSC00065 (Medium).JPG
DSC00065 (Medium).JPG (81.23 kiB) Vist 1612 ganger
DSC00066 (Medium).JPG
DSC00066 (Medium).JPG (64.55 kiB) Vist 1612 ganger
DSC00067 (Medium).JPG
DSC00067 (Medium).JPG (74.59 kiB) Vist 1612 ganger
Ser jo egentlig mer overkommelig ut enn jeg frykta en slik ombygging. :mrgreen:
 #341423  av David
 
du kommer til å merke stor forskjell med de nye bærearma der, nagisa? følg med litt på uniballs'a de er litt "kina" men det er jo bare å bytte ut etter 1 år eller 2

du skal ikke bygge om til 4link med panhard/wattlink når du først er i gang da?
 #341425  av Roye
 
David skrev: du skal ikke bygge om til 4link med panhard/wattlink når du først er i gang da?
2link og panhard orginalt?
Ikke bladfjærer??? :)
 #341436  av Morten
 
David skrev:du kommer til å merke stor forskjell med de nye bærearma der, nagisa? følg med litt på uniballs'a de er litt "kina" men det er jo bare å bytte ut etter 1 år eller 2

du skal ikke bygge om til 4link med panhard/wattlink når du først er i gang da?
Er Nagisa Auto bærearm ja. Har ikke tenkt å stjele disse også fra ae86'en da :lol: .Var mest for å få målt opp så jeg ble litt klokere ang hva som trengs av dimensjoner om en skal fabrikere/få fabrikert et tilsvarende sett til bruk på sølvpilen. (noe som jeg heller sterkt mot etter den sjekken) :wink:

4link med panhard/wattlink blir det ikke i denne omgang. Det får i såfall bli den dagen jeg uansett må oppgradere til sterkere bakaksling (og kanskje har en annen bruksbil så jeg kan ofre litt interiør til fordel for lik lengde på øvre og nedre armer osv). Som bilen har vært til nå har den hatt bedre grep bak enn fremme, så føler ikke det er noen vits å forbedre enda mer bak før det bildet er snudd heller.
 #341437  av Morten
 
Roye skrev:
David skrev: du skal ikke bygge om til 4link med panhard/wattlink når du først er i gang da?
2link og panhard orginalt?
Ikke bladfjærer??? :)
Er 4-link orginalt, men en variant med skråstilte øvre armer som tar seg av å holde ting på plass sidesveis (Satchell link variant). Denne har fordel at den er lett, samt at bakakslingen holder seg sentrert gjennom bevegelses området sitt (som watts-link, og i motsetning til panhard som flytter akslingen ut til sidene når bakstillinga fjører opp/ned). Baksiden er at om en kommer utenfor høyderegisteret det ble designet for kan en få låsing/binding i foringene som kan forårsake litt merkelige og ekle ting :lol:

Ikke no bladfjører på starlet nei. Ligger vel bilder tidligere i tråden av både 4-link stag og bakfjører også når jeg tenker meg om :wink:
 #341438  av Morten
 
Amund skrev:Du er flink med avsporinger Morten :mrgreen:
Jepps! :mrgreen: Har vel innsett at jeg ikke har no starlet på veien før vinteren og basert meg på å kjøpe ny vinterbil nå, og da har jeg jo plutselig litt bedre tid til avsporinger likevel :oops: :lol:
 #341444  av Andreazz
 
Morten skrev:
Amund skrev:Du er flink med avsporinger Morten :mrgreen:
Jepps! :mrgreen: Har vel innsett at jeg ikke har no starlet på veien før vinteren og basert meg på å kjøpe ny vinterbil nå, og da har jeg jo plutselig litt bedre tid til avsporinger likevel :oops: :lol:
Kjøp deg en stygg dusin bil som du slipper å spore av på da :lol:

Starletten blir snob 8)
 #341471  av karljent
 
Fantastisk prosjekt tråd! Flott og se at andre har starta og er godt i gang med samme prosjekt som jeg skal starte med nå :D
Skal du ha denne bilen opp og gå registrert?

Helt rå starlet! :D
 #343675  av Morten
 
Ryktene sier at motorrommet nå står klar og maser om å få ting på plass... (må "bare" få EU ok og skilt på "nye" vinterbilen først.... :roll: )

Bilde
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14