TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Starlet KP61 aka. Sølvpilen

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #333555  av Morten
 
tojo skrev::D var da voldsomt til jobbing i "ferien" , jeg tror denne bilen blir en skikkelig lækkerbisk :P
Snope felger,motor osv... :D
Ferie ja... I wish. :roll: sitter i Køben på vei til Gøteborg nå, var i Tyskalnd forrige uke, Danmark uka før, og opp og ned mellom england og frankrike uka før det igjen :? Pokker så hektisk på jobb nå som alle har ferie. Men om bare to uker til nå DA begynner min egen ferie, så satser på å få gjort endel når den tid kommer :mrgreen:
 #333556  av Morten
 
ArildM skrev:Hvor handler du fra japan da, og hvordan ble frakten?
Yahoo Japan. Frakten ble vel 39000yen, som var mer enn jeg håpa (men uansett greit å vite ca hvor landet ligger, hehe)
 #334316  av Morten
 
Eivind har vært snill og vært med og hjulpet meg litt med mellomaksling modding. Kjekt når folk har tilgang på utstyr en kan lage ting med gitt. :D

Starta med en orginal starlet aksling samt en avkappa ae86 yoke ala dette:
DSC00616.JPG
DSC00616.JPG (262.15 kiB) Vist 996 ganger
Spente opp starlet akslingen i dreiebenken, målte opp lengde og delte i to.. :)
DSC00615.JPG
DSC00615.JPG (192.3 kiB) Vist 996 ganger
DSC00618.JPG
DSC00618.JPG (200.12 kiB) Vist 996 ganger
Dreide så ned diameter på et tykt rør til presspassning innvendig for å bruke som skjøtestykke. Dette ble så presset i og punkta fast.
DSC00619.JPG
DSC00619.JPG (233.54 kiB) Vist 996 ganger
Så ble resten av akslingen presset på og punktet fast, og akslingen er nå "komplett" for dobbeltsjekk (montering på bil) så det er 100% sikkert at lengden stemmer før helsveising. :mrgreen:
DSC00622.JPG
DSC00622.JPG (211.15 kiB) Vist 996 ganger

EDIT: har og putla med ombygging av t50 kassa til kabel-clutch (hydraulisk->wire + push->pull). Er nesten ferdig med versjon1 og har et håp om at det funker på første forsøk utifra målinger og tørrtesting på benken. Bilder kommer når det er komplett og testet (liten vits å dokumentere om det viser seg å bli blemme :lol: )
 #334499  av David
 
ser ut som et morro prosjekt, stå på!

men hvordan blir lengden på mellomakselen kontra den originale hvis du ser bort ifra splines?
hva slags bakaksel har du tenkt å bruke? den originale tåler jo absolutt ingenting

bruker du T3 motorfester eller har du lagd selv? hvis du har lagd fester selv hvor nærme torpedoveggen sitter motor?

får du ikke plass til hydraulisk clutch hvis du bruker en pumpe med ekstern beholder?
 #334509  av Morten
 
David skrev:ser ut som et morro prosjekt, stå på!

men hvordan blir lengden på mellomakselen kontra den originale hvis du ser bort ifra splines?
hva slags bakaksel har du tenkt å bruke? den originale tåler jo absolutt ingenting

bruker du T3 motorfester eller har du lagd selv? hvis du har lagd fester selv hvor nærme torpedoveggen sitter motor?

får du ikke plass til hydraulisk clutch hvis du bruker en pumpe med ekstern beholder?
Bakaksling lengden blir overaskende nok 40mm *lengre* enn den orginale kp61 akslingen (målt fra tupp av splines til anleggsflaten i motsatt ende). Bakaksling blir orginal U-kode (6"), men med TRD 2-veis LSD og 4.3:1 sluttutveksling. Herjer og spinner ikke personlig, og utifra ryktene fra folk som har kp61 løpsbiler nedi Kiwi-land er det diffen som er svakeste punkt og TRD diff er vesentlig sterkere så tror personlig det skal holde til mitt bruk. Gjør det ikke det, så får jeg oppgradere når den tid kommer :wink: (siden hele bakakslingen er ufjøra vekt vil jeg heller ikke ha mer vekt enn absolutt nødvendig der når jeg skal kose meg med svinger)

Er ikke T3 fester, men tilsvarende fra ACE engineering eller noe.. en fyr på kp61.net som har laga de i åresvis. De snakkes om som om de setter motoren så lavt den kan osv osv, men mitt inntrykk er at de er fulle av kompromisser slik at f.eks orginal ae86 eksosmanifold og fremre eksos skal kunne brukes uten modifikasjoner, bunnpanna ikke sniker seg lavere enn travers ang bakkeklaring osv osv. Vil tippe en kunne flytta motoren enda en 4-5cm lengre bak uten å måtte modde torpedovegg om en laga ting som eksos fra scratch og driter i/fjerner koblingene til varmeregisteret. Mener grovmåling sa at senter på 4ag nå er ca 1cm lengre frem enn senteret på 4k'en var. Ikke ideelt, men en kjapp kompromissløsning. Er kosevogn og bruksbil uansett, og ikke reinspikka banebil og da er det litt greit å faktisk kunne komme til boltene på clutchhus for å bytte kasse uten å måtte ta ut motor og slikt også :lol:

Plass til hydraulisk clutch.... nja, finnes seff måter å lure det til på, og for å være helt ærlig så ville jeg helst gått den veien. Men når alt kom til alt var det raskere og enklere å bygge om kassa til wire så gikk den veien, er jo egentlig bruksbilen min så kan ikke ta meg for god tid på dette lille prosjektet heller :mrgreen: :lol:
 #334550  av Morten
 
Her er bilder fra første del av ombyginga på kassa/clutch. Tojo2 kom med et par bilder for en stund siden av hvordan han har gjort det på sin, så brukte det som utgangspunkt for min ombygging. På min ville jeg bruke standard ae86 utløserlager, så jeg slipper å dille med å lete etter spesi størrelser ved eventuelle clutchbytter seinere, så første lynøkt var å slipe litt på k40 (starlet kassa sin) utløserarm, så ae86 t50 utløserlageret passet i (starlet lageret er smalere). En ser hvor det er slipt på bildene under.
DSC00624.JPG
DSC00624.JPG (269.07 kiB) Vist 907 ganger
DSC00623.JPG
DSC00623.JPG (301.98 kiB) Vist 907 ganger
Komplett utløserarm/lager inkl pivot kula ser da slik ut:
DSC00629.JPG
DSC00629.JPG (523.92 kiB) Vist 907 ganger
Så kappa jeg ut en bit av en tykk plate og forma litt med vinkelsliper til den passa noenlunde på formen til å kunne festes med to av boltene til clutchuset samt dekke området der pivot kulen må stå. (Pivot kulen må stå på motsatt side av input-akslingen da kabelen/wiren trekker på armen i motsetning til den hydrauliske slavesylinderen som skyver).
DSC00625.JPG
DSC00625.JPG (301.19 kiB) Vist 907 ganger
Etter måling og oppgjenging for pivotkula, og litt sliping under for å lage klaring til en bolt som står under ser den slik ut:
DSC00632.JPG
DSC00632.JPG (171.34 kiB) Vist 907 ganger

Bilder av resten kommer etterhvert. Må bare få tatt de først :lol: :mrgreen:
 #334743  av Lørnings
 
Nå er jeg vel altfor seint ute, siden du snart er ferdig med å bygge om til wire..men på volvoen min så går det bare en slange fra bremsevæskebeholderen på hovedsylinderen ned til masterpumpa til clutchen..så det tar veldig lite plass. (Hvis det var plass som var problemet..?) Egentlig bare et tips hvis du kunne få bruk for det :wink:

Ellers tror jeg bilen blir vanvittig morsom! :D SÃ¥ hold oss oppdatert :wink:
 #334775  av Morten
 
Lørnings skrev:Nå er jeg vel altfor seint ute, siden du snart er ferdig med å bygge om til wire..men på volvoen min så går det bare en slange fra bremsevæskebeholderen på hovedsylinderen ned til masterpumpa til clutchen..så det tar veldig lite plass. (Hvis det var plass som var problemet..?) Egentlig bare et tips hvis du kunne få bruk for det :wink:

Ellers tror jeg bilen blir vanvittig morsom! :D SÃ¥ hold oss oppdatert :wink:
Jepps, du er for sein! :mrgreen: Hehe, clutchbiten var i boks for flere dager siden den, var enkelt og greit å bygge om til wire i grunn. Fikk faktisk det volvo tipset av en eller annen og, og pønska vel ut 3-4 forskjellige måter å gjøre det på før jeg bare bestemte meg for at "det enkleste er ofte det beste" og hoppa i det :lol:

Fant ett bilde til av hvordan ting blei innvendig i clutchhuset. Som en ser på all sponen måtte jeg slipe ned litt på den orginale innfestinga til pivot-kula + lage litt bredere hull der utløser armen kommer ut av kassa for å få nok vandring. Utvendig som jeg ikke har huska å ta bilde av er jo kun en simpel brakett for å holde wiren på plass. Tørr testa på bukk med bilen i gir: pedalen ute og hjula står bom (i forhold til armkraft), kompis trykker inn pedalen og hjula sviver fint. Mao, om det ikke skulle funke direkte er det kun mindre justeringer som trengs. :wink:
DSC00637.JPG
DSC00637.JPG (271.12 kiB) Vist 836 ganger
 #334776  av Morten
 
Går framover på bling fronten au: :D

Litt deler klar til å bli sprøyta...
DSC00635.JPG
DSC00635.JPG (508.96 kiB) Vist 836 ganger
DSC00636.JPG
DSC00636.JPG (519.64 kiB) Vist 836 ganger
DSC00649.JPG
DSC00649.JPG (21.62 kiB) Vist 836 ganger
DSC00648.JPG
DSC00648.JPG (163.29 kiB) Vist 836 ganger
 #334777  av Morten
 
...og sååååå deilig å se ting ensfarga, selv om det kun er grunning så langt. 8) :lol:
DSC00646.JPG
DSC00646.JPG (506.28 kiB) Vist 836 ganger
DSC00650.JPG
DSC00650.JPG (542.65 kiB) Vist 836 ganger
DSC00651.JPG
DSC00651.JPG (541.62 kiB) Vist 836 ganger
DSC00652.JPG
DSC00652.JPG (519.33 kiB) Vist 836 ganger
DSC00653.JPG
DSC00653.JPG (497.05 kiB) Vist 836 ganger
 #335481  av Morten
 
Har dilla litt med småplukk de siste dagene mens vi venter på den store kompressoren skal bli klar så bilen kan lakkes. Motoren kom med orginal map-basert ECU med unichip, noe jeg overhode ikke har trua på i kombinasjon med separate spjeld og god-kammer så hopper like godt i det med en megasquirt med engang og får kontroll på tingene selv. I den forbindelse modifiserte jeg fordeleren litt.

Slik ser den ut inni orginalt:
DSC00657.JPG
DSC00657.JPG (248.95 kiB) Vist 769 ganger
Plukket den i biter først:
DSC00658.JPG
DSC00658.JPG (234.79 kiB) Vist 769 ganger
DSC00659.JPG
DSC00659.JPG (262.3 kiB) Vist 769 ganger
Slipte så vekk 2 tenner direkte ovenfor hverandre:
DSC00660.JPG
DSC00660.JPG (180.75 kiB) Vist 769 ganger
Fjernet og ytre sensor for å minimalisere mulighet for støy da den ikke trengs lengre. Skal kjøre fordeler + batch fire på dysene og da trengs kun ett trigger signal for å fortelle MS turtallet samt TDC. Ved denne modifiseringen (24-2) på kam vil MS få samme signal som et 12-1 triggerhjul på veiven (kam går med halv hastighet i forhold til veiv). Gjenstår å se om det funker etter planen, men kan ikke se hvorfor det ikke skulle gjøre det. :mrgreen:

Resultatet ble da seende slik ut:
DSC00661.JPG
DSC00661.JPG (276.62 kiB) Vist 769 ganger
 #335483  av Morten
 
Har også fått snekra litt braketter og plassert ekspansjonstank, vindusspyler tank, coil+tenningsmodul og oljekjøler kjernen nå. :) Når alt slikt smådill er ferdig plassert blir det å hive ut motor osv igjen så jeg kan få sandblåst og slipt (+sveist der det trengs) resten av fronten med tanke på rusta der + klargjøre motorrom for lakkering. :roll:
DSC00664.JPG
DSC00664.JPG (228.32 kiB) Vist 767 ganger
DSC00665.JPG
DSC00665.JPG (230.69 kiB) Vist 767 ganger
DSC00666.JPG
DSC00666.JPG (254.47 kiB) Vist 767 ganger
Motorledningsnettet er og laga ferdig fra scratch. Har tatt meg god tid og laga det så diskret jeg klarte så det kan gjemmes bort mest mulig. :lol: Hele motorledningsnettet er montert her: :mrgreen:
DSC00667.JPG
DSC00667.JPG (251.28 kiB) Vist 767 ganger
Bytta også dysene (var orginale 182cc) med noen 240cc dyser fra en 1uzfe så jeg slipper å kuke med justerbar bensintrykk regulator for å sikre nok bensin.
 #335694  av lexusmann
 
Ojoj, ble trangt der ja... :wink: Ser veldig bra ut så langt Morten!! :D
 #335863  av tojo
 
Baller på seg dette prosjektet,blir kjempebra.
NÃ¥r har du planer om oppstart av motoren?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14