TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Starlet KP61 aka. Sølvpilen

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #354784  av Morten
 
Kortversjon av konvertering til skivebremser fra AE86 bak:

Dreie ned ytterdelen av stikkaksling til samme diameter som ae86 har, slik at skiven passer fysisk på akslingen:
DSC00301 (Medium).JPG
DSC00301 (Medium).JPG (73.44 kiB) Vist 1902 ganger
Laget et verktøy for å sentrere ae86'ens kalipper holder før jeg merket hvor de nye bolthullene måtte være. Ene steget tilsvarer ytre diameter på kp61 hjullager for å passe i akslingshuset, neste steg tilsvarer ae86 hjullager diameter for å passe i kalipper holderen/bakplata.
DSC00313 (Medium).JPG
DSC00313 (Medium).JPG (41.6 kiB) Vist 1902 ganger
Sentrerings verktøy i bruk
DSC00314 (Medium).JPG
DSC00314 (Medium).JPG (50.93 kiB) Vist 1902 ganger
Nye hull borret ut og bakplate/kalipperholder testmontert på akselhus
DSC00316 (Medium).JPG
DSC00316 (Medium).JPG (58.95 kiB) Vist 1902 ganger
...og en test med skive og kalipper på for å sjekke klaringer inn-ut og posisjon
DSC00318 (Medium).JPG
DSC00318 (Medium).JPG (62.67 kiB) Vist 1902 ganger
Litt putling med håndbrekkwire og bremserør igjen enda da... Bytta og begge hjullagrene i samme slengen, og må vel innrømme at det er de jeg er mest skeptisk til på hele akslingen nå når jeg har lagt merke til hvor spinkle de egentlig er. :roll:
 #354785  av Morten
 
Har også fått lakka opp ett sett kamdeksler i samme farge som bilen
DSC00319 (Medium).JPG
DSC00319 (Medium).JPG (67.72 kiB) Vist 1898 ganger
...og fått laga til en løsning på gasswire, ghetto konvertert bensintanken for innsprøyning og lappa litt rusthull i den, montert div deler som oljekjøler i fronten og techtylert og montert "for godt" den ene forskjermen ihvertfall :lol: Begynner liksom å ligne litt på en bil igjen nå syns jeg. 8)
DSC00321 (Medium).JPG
DSC00321 (Medium).JPG (69.9 kiB) Vist 1898 ganger
 #354820  av tojo2
 
Er ganske sikker på at det er samme bakhjulslager på denne som på Celicaen din (Zenki T-serie)
Mener jeg kjøpte noen lager til en slik men endte opp med å bruke de på starleten

Takk for titten. Synd det ble litt travelt på slutten
 #354827  av Morten
 
tojo2 skrev:Er ganske sikker på at det er samme bakhjulslager på denne som på Celicaen din (Zenki T-serie)
Mener jeg kjøpte noen lager til en slik men endte opp med å bruke de på starleten

Takk for titten. Synd det ble litt travelt på slutten
Her er kp61 U-code mot ae86 for sammenligning... Temmelig drastiske forskjeller ang lageret. Om jeg tolka "Blown 5k" rett hadde det noe med skivebremsene å gjøre, men fikk ikke helt tak i begrunnelsen.
DSC00295 (Medium).JPG
DSC00295 (Medium).JPG (65.28 kiB) Vist 1866 ganger

Om Celica T-serie har samme tynne lagrene, så får jeg nok bruke ae86 aksling om/når det vises at oppgradering trengs. Vet du om f.eks TA60 også hadde de smale lagrene? Ala, skivebrems org=skikkelige og trommel=tragiske?

EDIT: tok en lyntitt på toyodiy, men selv ae86 lagrene ser smale ut på delefilmen, så ingen hjelp i den ang dette...
 #354852  av tojo2
 
Vet ikke hva som er på ta 60. ae86 hadde vist dobbelrada lager pga skiver ja.

Forsto det slik at bilen som b5k bygget hadde litt problem med at klossene ble skubba litt tilbake,
men ikke nok til å plage sjåføren. Mente å kunne fixe det med "residual line pressure valves "
noe slikt http://www.autoanything.com/brakes/65A3153A0A0.aspx

Har lest at banebiler med U diff bruker å kaste olja ut i stikkaksel røra og at det blir da lite igjenn til gira. Nye tettninger og overfylling anbefales. Lurer på om ikke der er plass til dobbelt sett med tettninger og..
 #354853  av Morten
 
Har overfylt olja, og sprell nye tetninger og lagre. Tror også det er plass til dobble tettninger, så om det lekker så får jeg klaske inn ett ekstra sett og se om det gjør susen.
 #354906  av Harald
 
Oh Har ikke sett dette prosjektet før.. Har sansen for starlett altså og veldig denne! liker alt du gjør med den! kommer til og bli et perle da den er helt ferdig!

så du dreiv med bakaksel på den. husker jeg hadde en kp61 som ene stikkakslen røk på.. der bygde jeg tilslutt om til toyota Tercel bakaksel, den var grovere og bittelitt bredere. billig og bra. men ble jo to boltsirkler på bilen da..
vet ikke om det er til noe hjelp altså men bare nevnte det..
 #354920  av Morten
 
Takker for tipset. Sterkere bakaksling er ikke noe problem i seg selv å ordne. Er mer at jeg er veldig bevisst på at jeg ikke vil ha mer ufjøra vekt enn akkurat nødvendig bak der for kjøreegenskapene sin del og dermed er det gått en liten faen i å beholde denne orginale til det er bevist at den ikke tåler kreftene. Men er nok litt påvirka av at jeg satt en TRD sperre i denne for en god stund siden også om jeg skal være helt ærlig. :lol:
 #354941  av David
 
ta60 har de smale hjullagra, ae86 bakakslene med skivebremser har de tjukke lagra og de holder vesentlig lengre

kjører du pent holder vel U akselen en liten stund men du bygger vel ikke denne til show 'n' shine? hehe

en AE86 aksel er ganske lett i forhold til mye annet, tror jeg hadde putta på en sånn med engang.. veit hvor kjedelig det er å ha brukt penger for å komme seg på banekjøring uten å få kjørt mer enn ett par runder før det smeller..
 #354973  av Morten
 
Takker for info. Blir nok ae86 aksling hvis/når oppgradering må skje, spesielt siden jeg mener å ha alle delene til den liggende spredd rundt på hylla (utenom noen nye lagre). Men ser uansett hvor lenge U klumpen holder først. Er jo forskjell på bruk og misbruk også, jeg liker å kjøre fort i svinger og det er ikke det som nødvendigvis gir størst belastning på en bakaksling så velger å være optimist til det motsatte er bevist. 8)
 #362410  av Morten
 
ErikG skrev:Hvordan radiator har du?
Har brukt en aluradiator laget for ae86
 #366760  av Morten
 
Har fått putla meg litt videre i løpet av ferie og fridager 8)
DSC00414 (Small).JPG
DSC00414 (Small).JPG (51.19 kiB) Vist 1632 ganger
DSC00416 (Small).JPG
DSC00416 (Small).JPG (53 kiB) Vist 1632 ganger
DSC00417 (Small).JPG
DSC00417 (Small).JPG (48.49 kiB) Vist 1632 ganger
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14