Side 1 av 2

JE stempel

Legg innLagt inn:27 aug 2007 16:11
av mabogis
tenkte jeg skulle bestille meg JE stempel til min st205.
men det jeg lurer på er om jeg burde få blokken borret før jeg monterer de siden cylindrene blir jo slitt litt siden bilen er gådd ca 115k km.
eller holder det å få honet cylindrene åså montere stemplene.
Noen som har noe erfaring??

Noen som vet om noen bra råder til en bra pris??

Legg innLagt inn:27 aug 2007 17:53
av Larsen
Det kan gå hvis du får tak i 86mm stempler, men de fleste borrer for å få perfektet runde sylindere og for å få akkurat riktig klaring. Har et sett med Arias stempler liggende som jeg nok ikke får bruk for.

Legg innLagt inn:27 aug 2007 17:53
av Magne
er ikke alle smidde stempel 0.5mm oversize da? som betyr at du må borre opp uansett...

kan hende jeg tar feil her ja... :roll:

Legg innLagt inn:27 aug 2007 18:03
av Morten
Magne skrev:er ikke alle smidde stempel 0.5mm oversize da? som betyr at du må borre opp uansett...

kan hende jeg tar feil her ja... :roll:
Jepp, det gjør du :wink: :mrgreen: hehe

Legg innLagt inn:27 aug 2007 18:07
av Morten
Husk ellers at smidde stempler ofte skal ha litt andre klaringer enn orginale. Men om det går eller ikke vet du ikke før du har åpna motoren og målt. Vær og litt obs på at akkurat JE sine "standard hyllevare" modell ikke stemmer med oppgitt CR.... (oppgitt til 9:1, men er reelt høyere da det er beregna med 1.gen 3sgte sine forbrenningskamre som er større enn 2.gen og 3.gen + i tillegg har de brukt 1.4mm toppakning i kalkylen, noe som ikke er standard tykkelsen.... :? )

Gode råder: Carillo, Pauter, Crower.

Legg innLagt inn:27 aug 2007 19:06
av sleeper
Morten skrev:Husk ellers at smidde stempler ofte skal ha litt andre klaringer enn orginale. Men om det går eller ikke vet du ikke før du har åpna motoren og målt. Vær og litt obs på at akkurat JE sine "standard hyllevare" modell ikke stemmer med oppgitt CR.... (oppgitt til 9:1, men er reelt høyere da det er beregna med 1.gen 3sgte sine forbrenningskamre som er større enn 2.gen og 3.gen + i tillegg har de brukt 1.4mm toppakning i kalkylen, noe som ikke er standard tykkelsen.... :? )

Gode råder: Carillo, Pauter, Crower.
hvor har du fått denne info fra? link?

Legg innLagt inn:27 aug 2007 20:27
av larsst185
je stempler krever også noe større stempel til sylinder klaring en mange andre smidde stempler.min motor rakler noe helt for jævlig når den er kald og bruker en del olje,men jeg har hørt at begge deler er helt normal og tyder på at jobben med borringa er gjordt rett.

Legg innLagt inn:27 aug 2007 20:58
av Magne
larsst185 skrev:je stempler krever også noe større stempel til sylinder klaring en mange andre smidde stempler.min motor rakler noe helt for jævlig når den er kald og bruker en del olje,men jeg har hørt at begge deler er helt normal og tyder på at jobben med borringa er gjordt rett.
min rakler også veldig på kald motor. Jeg har da Wiseco stempler, 87mm. Men hørte en gang at Wiseco er JE stempler og omvendt. Bare merkenavnet som er forkjellig?

Legg innLagt inn:27 aug 2007 21:15
av larsst185
fint å høre at flere har den lyden.må vel være rett da min motor nekter å dø uansett hva den uansvarlige eieren driver med... :lol:

Legg innLagt inn:27 aug 2007 21:33
av sleeper
min har ikke neon lyd uansett om den er kald eller varm.. ikke bruker den olje heller.. ( gått ca 10k med de stemplene nå...) er JE stempel..)

Legg innLagt inn:27 aug 2007 22:07
av larsst185
det var rart.har skrevet mail å div rundt omkring å har fått vite at om man ikke har skjørtebank ved kald motor er blokka borra for trang med tap av effekt og fare for skjæring som resultat.Er det kansje forskjeller mellom utgaver av je stempler og kansje?

Legg innLagt inn:27 aug 2007 22:30
av Morten
sleeper skrev:hvor har du fått denne info fra? link?
Tristan som målte og sjekka og maila med JE etter å ha stussa på målene han fant (Flupstar på mr2oc)

Edit: hvis du søker på poster av Flupstar der så finner du nok tråden.

Legg innLagt inn:28 aug 2007 17:11
av sleeper
larsst185 skrev:det var rart.har skrevet mail å div rundt omkring å har fått vite at om man ikke har skjørtebank ved kald motor er blokka borra for trang med tap av effekt og fare for skjæring som resultat.Er det kansje forskjeller mellom utgaver av je stempler og kansje?

ikke vet jeg iverfall, men jeg tok bilen over en grav i dag og startet motoren når den var kald.. og hvis jeg sto under motoren og lyttet veldig godt etter så kunne jeg høre en bankelyd fra blokka, men den forsvannt ganske fort når motoren hadde gått noen min.. mulig det er derfor.. men mye er det ikke, og motoren har gått 10k km nå og har vært med på en god del hard kjøring uten noen som helst problemer...( ikke føler jeg at jeg har noen spess tap av effekt ivertfall... :lol:

Re: JE stempel

Legg innLagt inn:28 aug 2007 19:24
av Kanakkas
mabogis skrev:tenkte jeg skulle bestille meg JE stempel til min st205.
men det jeg lurer på er om jeg burde få blokken borret før jeg monterer de siden cylindrene blir jo slitt litt siden bilen er gådd ca 115k km.
eller holder det å få honet cylindrene åså montere stemplene.
Noen som har noe erfaring??

Noen som vet om noen bra råder til en bra pris??
Er en fordel å levere blokka til borring sammen med stemplene og alle data på de. Slik er du garantert riktig klaring. Hvis du ikke vet om blokka er borret tidligere så kan de som maskinerer den for deg kjøre et "prøveborr" for å se om f.eks. første overdim er det som passer.

Ang råder kan du jo høre med Autoconsult, de skaffer det du ønsker..
Event Turbo Fun.no , hyggelig kar.

Legg innLagt inn:30 aug 2007 11:52
av Rage
Hvis jeg hadde montert smidde stempler med høyere sylinderveggklaringer enn de orginale, og IKKE hadde hatt skjørtebank, så hadde jeg glatt åpnet motoren igjen. Har du ikke det, er det som nevnt for små klaringer og skjæring blir ofte resultatet.

Veldig mange av produsentene har begynt å bruke samme fabrikk til å produsere stemplene sine i Kina, Tomei bl.a av de japanske merkene bruker også denne fabrikken.

I flere tilfeller når man handler smidde stempler hos en forhandler som kjøper direkte fra fabrikken, pleier de ikke å garantere at du enten får den eller den type stempel, da de tar en randompakke fra lageret sitt.

En kompis av meg gjorde akkurat dette, kjøpte fra førsteledd i distrubisjon for å spare penger, bestilte CP stempler og fikk Tomei. Ingen dårlig deal mener jeg, da han skulle bruke de i sin RB26 motor.

Jeg personlig velger heller å bruke\selge stempler fra japanske produsenter (for japanske motorer) som gjør alt selv, for marginene for feil på stempler blir høyere når de blir masseprodusert i en fei. (Dim, vekter etc)