Side 1 av 2

E det bare og kjøre på skrapa nu???

Legg innLagt inn:05 feb 2004 21:08
av Remi
Har et temmelig alvorlig problem på Carina 2en min han koker rett og slett over nor den står på tomgang.. det e utrolig irriterende lurere på om det kan være vifta som ikke er helt go eller om det ligger en termostat der som er gåen :roll: huff har lite løst og kjøre ho på værste...

Legg innLagt inn:05 feb 2004 21:26
av larsst185
Starter vifta??

Legg innLagt inn:05 feb 2004 21:33
av Remi
vifta starte av og til.. kordan skal æ si d den kan starte og så gå ei stund og.. så har æ vært inne og kjøpt snus på statoil og så skal æ starte bilen og da funker den ikke..

Legg innLagt inn:05 feb 2004 23:37
av Erlend
Hmm...blir bare synsing fra min side, men jeg har hatt problemer med dårlig kontakt på batteriet på Carina 2en min... Synes det høres ut som et elektrisk problem jeg nesten, at dårlig kontakt et sted gjør at vifta starter/stopper ettersom kontakten er i orden/kuttet? Verdt å sjekke?

Legg innLagt inn:06 feb 2004 00:00
av sindrejl
jeg presterte å dytte til kontakten til termostaten sist jeg fikla i motoren, er veldig lett å komme borti så den detter av.. sjekk den du :)

Legg innLagt inn:06 feb 2004 00:26
av memo
termostaten din som er gåen :)

Legg innLagt inn:06 feb 2004 08:31
av Speeder
Remi skrev:vifta starte av og til.. kordan skal æ si d den kan starte og så gå ei stund og.. så har æ vært inne og kjøpt snus på statoil og så skal æ starte bilen og da funker den ikke..

Grunnen til at den ikke "funker" når du har vært inne på statoil, kan ganske enkelt vær ett temperaturen har sunket såpass att viften ikke har behov for å starte. Den skal kun gå når du overstiger ett visst nivå (90*C ca.).

Jeg hadde dette problemet att den kokte, trodde jeg. Men når jeg så på måleren inne i bilen viste den ett stykke under 100*C. Trodde jo først att måleren var gal, men etter litt fundering...
Det som da var problemet var att toppakningen var gåen, så luft ble presset inn i vannkanalen og fikk det til å boble i ekspansjonstanken.(dette gjelder en vectra da)

Men måleren din viser kanskje faretruende tempratuerer?

Legg innLagt inn:06 feb 2004 11:04
av CelicaGT
Visst det viser seg at vifta funker.... Få sjekka radiatot lokket. Dette skal sleppe ut trykk visst det kjem over eit visst trykk (husker ikkje trykket)
Visst denne ikkje slepper ut trykket kan det resultere i at kjølevatnet koker,.

Legg innLagt inn:06 feb 2004 11:08
av memo
weeeell... jeg påstår fortsatt at det bare er termostaten som er gåen..
vi var ute og kjørte for etpar helger siden i en subaru, og da var symptomene akkurat samme.. ved tomgang raste temp. måleren oppover, og motoren gikk i kok.. årsak: termostat var fubar.

Legg innLagt inn:06 feb 2004 11:18
av Speeder
memo skrev:weeeell... jeg påstår fortsatt at det bare er termostaten som er gåen..
vi var ute og kjørte for etpar helger siden i en subaru, og da var symptomene akkurat samme.. ved tomgang raste temp. måleren oppover, og motoren gikk i kok.. årsak: termostat var fubar.
joda, må bare høre hva han sier om tempmåleren. Om den går i taket, eller holder seg på ett akseptabelt nivå :)

Legg innLagt inn:06 feb 2004 12:50
av larsst185
Koker motoren pga radiatorlokket så er det vel heller at pakningene i lokket lekker og slipper ut trykk for tidlig.Vann koker hurtigere under lavt trykk,derfor skal lokket holde et vist trykk i systemet for å høyne kokepunktet på vannet.Den ventilen i lokket har som oppgave å slippe veske over i ekspansjonstanken når veska er varm og dra veske tilbake fra tanken når vannet kjølner.Hvis ikke hadde slangene sett ut som en ballong når motoren er varm og dratt seg helt sammen når den ble kald.

Ta av lokket å se om pakningene ser bra ut
Dra av stikket til kjølevifta.Da skal vifta starte,gjør den ikke det er det muligens vifta,starter den er det enten giveren,thermostat,eller lite vann på motoren.
Finner du alt dette i orden må du begynne å sjekke lekkasje fra vannpumpe og toppakning å slike ting.
Du kan med fordel også la vifta til varmeapparatet gå på fullt med full varme når du forlater bilen med motoren i gang,Du får litt bedre kjøling da.

Legg innLagt inn:06 feb 2004 14:22
av Remi
Vell nor den står på tomgang så fyker ikke termostaten oppover.. det går kansje e en 10 min så koker det over.. så æ vet ikke ka som kan være galt her.. skal sjekke termostaten i dag jeg.. så kansje man finner ut..

Legg innLagt inn:06 feb 2004 15:33
av larsst185
får du varme i varmeapparatet??

Legg innLagt inn:06 feb 2004 15:42
av CelicaGT
Ja, blir rett som larsst185 seier at vatnet koker visstb pakningen lekker på lokket. Du kan og sjekke om det er vatn i oljen, berre for sikkerhets skyld visst du frykter toppakningen er gåen, sjekk og om det er olje i kjølevæska....

Legg innLagt inn:06 feb 2004 16:36
av Ronny
toppakningen min på en 4AGE røyk, men jeg fikk ikke vann i olja.