TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • fjernet en liten rustblemme pÃ¥ undersiden førerdør. Bra nok?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #259620  av GhostRider88
 
hei

I skrivende stund så har jeg akkurat selv vært ute å skjekket under fører døra akkurat ved fugemassen. Har hatt en liten mistanke til at en liten "blemme" på under 1cm kunne ha litt rust under seg. Tok med forstørrelsesglass og en syl. Presset på den og det viste seg at det var litt rust under der. Tok vekk lakken og det var minimalt med litt rust akkurat under kanten på fugemasse. Tok frem lakkpennen og denne stål børsten på toppen og skrapte vekk det brune før jeg forseglet med lakk i fra lakkpennen. Trur det ikke vil komme noe rust tilbake der nå siden jeg har forseglet med lakk og er nøye med å tørke under der ;)

Hva trur dere? er dette nok til å forhindre at rusten kommer tilbake?

 #259628  av TurboKnut
 
Så lenge du brukte en ordentlig grunning først så bør det vel holde?

 #259635  av GhostRider88
 
TurboKnut skrev:Så lenge du brukte en ordentlig grunning først så bør det vel holde?
brukte ikke grunning pga det var snakk om et så lite område som under 0,5cm i bredde og lengde. Pusset først vekk det lille som var av overflaterust og la først på et lag, for så å vente litt før jeg la på et lag til. Gjorde dette 4 ganger så nå skulle den være forseglet og uten risiko for at det kommer fuktighet.

Da burde vel det være bra nok?

 #259672  av 2r-e-rik
 
for det første så må du ha grunning på..
for det andre, var det bare overflate? er det gravrust, som kommer det alltid til å begynne å ruste igjenn.

dessuten så er det en grunn til at den kitt kanten er der.. og det er fordi du har en fals på plata akkorat der. å for å hindre at vann blir liggende på selve plate kanten så er det kitt der.

men problemet ligger et annet sted. av 99% av alle biler så trenger fuktighet inn i døra og det legger seg selvfølgelig i bunn..
å i en kombinasjon av at skitt tetter dreneringshull så forblir fuktighet liggende inni døra.. og over tid så ruster det.. ALLE biler har rust og 95% av alle biler har rust i dørene...

så mitt tips. bare lev med den rusta.. bilen til kommer alltid til å ruste..

 #259679  av GhostRider88
 
2r-e-rik skrev:for det første så må du ha grunning på..
for det andre, var det bare overflate? er det gravrust, som kommer det alltid til å begynne å ruste igjenn.

dessuten så er det en grunn til at den kitt kanten er der.. og det er fordi du har en fals på plata akkorat der. å for å hindre at vann blir liggende på selve plate kanten så er det kitt der.

men problemet ligger et annet sted. av 99% av alle biler så trenger fuktighet inn i døra og det legger seg selvfølgelig i bunn..
å i en kombinasjon av at skitt tetter dreneringshull så forblir fuktighet liggende inni døra.. og over tid så ruster det.. ALLE biler har rust og 95% av alle biler har rust i dørene...

så mitt tips. bare lev med den rusta.. bilen til kommer alltid til å ruste..
Forklarte kanskje ikke godt nok hva dette egentlig kom av. Det er ikke noen rustblemme i den forstand man forbinder med ordet. Det er snakk om at lakken etter lakkering ikke har lagt seg helt inntil fugemassen, altså det var et lite mellomrom mellom lakken og underkanten på fugemassen. Hadde et annet sted med samme type blemme, men denne var helt fri for rust siden det ikke hadde gått hull på den (skjekket dette med syl og gikk over med lakkpennen så jeg tettet og forseglet hullet).

Det er snakk om bittelitt overflaterust og når jeg pusset vekk med stålbørsten på det lille punktet så gikk det vekk med en gang slik at jeg kom ned til metallet. Det er ikke snakk om gravrust for da ville jeg ikke fått skrapt vekk slik at jeg kom ned til metallet.
Området uten lakk er så lite at det blir det samme som en steinsprut som man kun prikker med lakkpenn uten å ta grunning på. la på 4 lag (lot det tørke mellom hvert lag) og så over etter det var tørt. lakken hadde trekt inn og forseglet området uten lakk. Bruker lakkpenn ifra toyota som er beregnet til slike småskader i lakken og jeg trur at den inneholder et antirustmiddel (står lakkpenn med rustraderer) Men for å forsegle lakken så skal jeg legge på polering der i morgen når det er ordentlig tørt og herdet.

Ang dreneringshull og skitt på undersiden av døra så er det ikke noe tegn til tette dreneringshull (hullene er helt åpne og vann renner ut av døra som det skal) og dørene er helt reine på undersiden ved valsen siden jeg er nøye med å vaske der. På pasasjer døra er det ikke noen ting. Det er kun det lille som er tatt vekk i dag som var av "rust" på bilen min. Har skjekket alt av kriker og kroker på karosseriet og har ikke funnet noen tegn til rust. :)

Grunnen til at jeg ikke la på grunning er fordi dette blir akkurat som en liten steinsprut. Og man pleier ikke å grunne på en liten steinsprut ;)

Selv trur jeg ikke at det kommer rust tilbake på dette stedet (ihvertfall ikke så lenge jeg har bilen og ikke bruker den om vinteren og er nøye med å vaske under dørene, samt polerer der.) Er ikke helt på viddene her håper jeg.. :?

 #260416  av uni-p
 
hei. lakk forsegler ingenting, det er ikke noe vits i å pensle på lakk uten å ha på grunning, du bare skyver problemet foran deg å når rusta kommer tilbake jenn så blir d kanskje større rustflekk, rusta kommer tilbake det vet jeg!! i mange tilfeller av rust i nerkant av dører kommer rusten innenfra, dette er en svakhet hos toyota.

 #260417  av uni-p
 
angående det med steinsprut, så er det rust i så å si alle steinsprut sår fordi om du ikke ser det, rustflekken under steinspruten kan være over dobbelt så stor som steinsprut såret, så rust trenger ikke å vises. jeg har slipt flere panser hvor det er penslet over steinsprut og da er rustflekken oftest større enn de andre...